Saya pakar bab masak campak2

Tajuk tak beragak... pakarlah sangat kan... hahhah... Saya nak cerita kejadian bersahur di rumah MIL hari Ahad baru ni... Kami terlambat bangun, tengok2 jam dah pukul 5 pagi... lebih kurang 30 minit lagi nak imsak... Masa di dapur tu, MIL tanya saya, "Nak masak apa ayam ni"... Saya macam blurrr & terdiam sekejap... Lepas tu MIL saya cakap "dan ke dok nok masak ayam ni".. Sambil2 MIL cakap tu, MIL letak garam & kunyit dekat ayam tu... Saya pun tanyalah MIL nak masak apa tu... MIL saya cakap, "Goreng ayam lepas tu masak kicap"... Saya cakap "Tak sempat kot mak, sebab ada masa 30 minit je lagi... nak senang campak2 je semua"... MIL saya balas "Tak payah tumis2 dulu ke?"... Saya cakap "tak payah mak, semuanya campak je dalam kuali"...  Saya terus letak air dalam kuali masukkan ayam + bawang besar + bawang putih + halia + kicap + lada hitam tumbuk + bancuhan tepung jagung... Lepas saya letak semua bahan tu... terus saya pergi cari penutup untuk tutup kuali... tapi dah penutup pulak takda, last2 saya tutup dengan dulang "besi" yang hidang air tu... hahhaha... Kreatif tak saya?.. kikikii.... Kata masa dah singkat, so, kene tutup supaya ayam tu lagi cepat masak...

Sebelum pukul 5:30 pagi, ayam tu dah siap masak... Kami dah boleh makan... Nampak tak???... Pakar tak saya bab masak campak2... hahhhahahh.... dalam tempoh setengah jam tu, saya masak ayam + panaskan segala lauk pauk yang berbaki ketika berbuka + masak nasi... MIL saya just buat air je pagi tu... Kalau bab nak masak cepat2, ini MIL boleh serahkan dekat saya... Saya kalau masak kerja nak ekspress ajer... Lambat2 saya tak suka... Lagi satu, kalau nak saya masak, dapur tu serahkan terus dekat saya... Saya tak reti nak suruh orang tolong saya masak... Lagipun, saya sendiri tak reti nak tolong orang masak sebab takut cara orang masak, tak sama dengan kita... kang orang taknak letak bahan tu, saya pulak pandai2 letak... Ohya, kalau nak resepi campak2, klik la link di bawah label RESEPI ni yer... hehheh


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 10 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons June 22, 2015
sue pon sama ngan ina..main campak je sekarang ni....
izzeyda izzeyda June 22, 2015
walaupun campak2 sedap jugak rasanya..
Diana Rashid Diana Rashid June 22, 2015
kan?/saya kalau masak tak syuka ada pembantu...ganggu mood memasak..heheh
Puan Kutu Puan Kutu June 22, 2015
samalah kite..kek pun daku main campak kadang tak ikut sukatan..setakat benda masak harian ni memang campak baling je.hehe
Ayu Zan Ayu Zan June 22, 2015
sama kak. saya pakar campak gak. tapi selalu jadi sedap gak. confident tu wajib.hehe
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI June 23, 2015
untung ada pakar mcm akk =)
aryan azra aryan azra June 23, 2015
akak segan kalau memasak ada orang tengok..suka masak sorang2 hehehe
dalila dalila June 23, 2015
wahh..hebat ina campak2..pantassss pulak tu..sy klu setgh jam tu wat ayam gorng kunyit je la..hihi
azizah green line azizah green line June 26, 2015
hebattt! terbaiklah kak..
caliph shuriken caliph shuriken July 18, 2015
terbaik laa.. kwn sy pun suka masak campak2 cmni, hikk...