"Jika abah mat*, duit tu dapat dekat ...."

Setiap yang berlaku dalam kehidupan kita, pasti ada hikmah tersembunyi... Dugaan demi dugaan untuk menguji kita.. Kita harus redha dengan ujian yang diberikan... Setiap kesusahan, setiap masalah, pasti akan ada jalan penyelesaian.. cuma kita harus berusaha untuk mencari penyelesaian tersebut... ketika adik saya mula2 kemalangan dulu, bukan je adik ipar saya yang risau, tapi saya pun risau jugak pikirkan macamana kehidupan adik saya di masa depan... Macamana dia nak kerja... macamana dia nak sara isteri dia.. sedih saya pikirkan keadaan adik saya pada masa tu... Itu ketika di awal2 adik saya kemalangan la...

Tapi lama2, bila adik saya nampak perubahan yang sangat bagus, saya dah tak risau sangat... InsyaAllah adik saya boleh kerja semula... tapi tiba2, saya diberitahu adik saya kena MEDICAL BOARD.. dengan kata lain, dah tak dapat kerja dah.. diberhenti atas alasan kesihatan.. Tapi Alhamdulillah sebab adik saya kerja polis @ kerajaan sebelum ni, so, dia akan dapatlah jugak duit pencen setiap bulan kan... Tapi kalau medical board, dari yang saya dengar2, katanya akan dapat 2/3 dari gaji... Nak kata banyak sangat tu taklah, tapi bolehlah untuk menampung mereka suami isteri...

Ohya, tau tak... dulu2 saya pernah pikir, abah saya yang banyak bantu adik saya dalam segala hal... Abah yang uruskan semua benda.. abah jugak yang banyak keluarkan duit beli itu ini untuk melihat adik saya sembuh... bagaimanalah agaknya jika satu hari, abah saya dah takda... siapa yang akan membantu adik saya??.. saya sendiri suri rumah.. Sungguh saya tak sanggup lihat adik saya susah, lebih2 lagi sekarang dia dah kurang upaya... Sebab kadang kita tak tahu apa akan jadi di masa depan... sekarang ni, yela, adik saya bernasib baik... jika mak abah saya dah takda, belum tentu orang akan layan kita pun dengan baik jugak kan?

Itu apa yang saya pikir... tapi saya tahu abah saya dah terlebih dahulu pikir pasal semua ni & dah cari jalan penyelesaian... Tau tak?? Minggu lepas abah saya bagitahu yang abah nak pergi jumpa doktor pakar untuk dapatkan pengesahan yang adik saya ni dah tak mampu bekerja lagi... saya tanya abah saya untuk apa, abah saya cakap "Abah nak bagi duit pencen abah dekat nazren"... saya macam blurrr2 sebab tak paham pasal ni... abah saya pun explain "Nanti bila abah pencen, duit pencen dapat dekat abahkan, bila abah dah mat*, duit pencen akan dapat dekat mak, kalau mak dah mat*, duit pencen tu akan dapat dekat nazren"... dalam keaadan menahan sebak, saya jawab "ooo boleh ke macam tu... ingat ke habis sampai dekat isteri je... rupanya boleh bagi dekat anak jugak".... Abah saya jawab "Boleh, tapi jika kita ada anak OKU"... Saya sebak sebenarnya sebab abah saya sebut perkataan MAT*... AllahuAkbar... perkataan yang saya tak sanggup dengar, tapi itu yang abah saya duk ulang... segala benda yang abah saya buat, mesti abah pikir untuk kesenangan anak2 bila abah dah takda nanti...

Saya bersyukur sebab JPA ada sediakan perkhidamatan macam ni untuk mereka2 yang ada anak OKU... sekurang2nya terjaminlah jugakkan... saya tahu, jika adik saya dapat duit pencen abah saya + duit pencen sendiri... memang duit bulanan yang bakal adik saya dapat terlajak cukuplah untuk mereka suami isteri... kiranya abah saya dah tak perlu risau pasal adik saya... andaikata abah "pergi" pun, dia akan pergi dengan tenang... AllahuAkbar....!!! Rumah untuk adik saya dah hampir siap... itupun abah buat sebab abah pikir, jika abah dah takda, adik saya dah ada tempat berteduh...

Ya Allah... moga dipanjangkan usia mak abah saya... moga mereka sempat untuk melihat cucu2 mereka membesar... InsyaAllah tahun depan mak abah saya akan pergi menunaikan haji.. Moga tercapai rezeki mereka ke rumah Allah... Untuk adik ipar saya, moga dia akan kekal bahagia dengan adik saya hingga ke jannah... Saya tahu, adik ipar saya adalah jodoh yang terbaik buat adik saya.. Kasih sayang mereka tak pernah terhenti... adik ipar saya sentiasa bersama adik saya tak kira ketika susah atau senang...

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 7 comments.. read them below or add one }

Siti Rohaida Yusof Siti Rohaida Yusof June 03, 2015
sedihnya bila seorang ayah cakap macam tu kan..moga allah permudahkan urusan keluarga tuan blog..
Mrs Velentine Mrs Velentine June 03, 2015
sidh baca entry ni kak...dalam kerajaan ni mmg klo pencen jatuh kat wife atau anak(kurang 21),,,,kalau xda waris nakbagi kat mak atau ayah depa nak tgk dulu mak ayah tu ada anak lain tak selain pesara ..semoga kehidupan adik akak akan terjamin selepas ni insyaallah
syawalsimpsons syawalsimpsons June 03, 2015
yee sue setuju dengan cadangan dan penyelesaian abah ina..mmg itu yg sebaiknya untuk family ina....mmg betoi kalo duit pencen, kalo abah ina tak da, dapat kat mak ina...lepas tu kalo mak ina tak da, dapat kat adik ina...sebab adik ina di kategorikan sebagai OKU/...tapi kalo abah ina dapat pencen, tapi tak ada anak OKU, tapi ada tanggunggan anak bawah 21 tahun, layak apat pencen tu jugak...tp selepas 21 tahun, mmg tak layak dapat anak2 tu....macam mak sue la, pencen waktu umo 56 tahun dolu, time tu anak2 semua dah melepasi umo 21 tahun....so kalo mak sue tak da nanti, mmg pencen tu burn la, abis la, JPA tak da bagi dah, sebab mak sue tak da lagi tanggungan anak yg bawah 21 tahun....kalo mak sue tak da...kami anak2 ni mmg tak layak la nak dapat atau tuntut sebarang hak pencen mak tu...sebab kami adik beradik dah lepas 21 tahun....moga semua nya di permudahkan
IntaNBerliaN IntaNBerliaN June 03, 2015
@syawalsimpsons

& @Mrs Velentine

terima kasih untuk penjelasan ni... baru saya tahu... beruntungnya utk mereka2 yg keje gomen... :)
Nurul Faiz Nurul Faiz June 03, 2015
sedih pulak bila baca cerita ni. semoga ayah awak panjang umur dan sentiasa dimurahkan rezeki. takde ayah yang suka tengok anak dia susah :)
lynndamya lynndamya June 03, 2015
Salam... :'( sedih kalau mak ayah kita ckp mcm ni..wuwuwu...nak nagis..semoga ibu ayah kita dipanjangkan umur dan diberi kesihatan dan kesejahteraan yg baik dunia akhirat..aminnn..
Diana Rashid Diana Rashid June 03, 2015
sebab baca..mak ayah ni dalam keadaan apa pun anak la yang dia akan fikir kan..