Sebulan lebih ajar BACALAH ANAKKU, Alisha dah tahu membaca

Untuk berjaya, tak kira dalam apa segi sekali pun, JANGAN SESEKALI WUJUDKAN ALASAN... Percayalah, ALASAN tu yang membuatkan kita tak berjaya..!! Hidup kene selalu pikir positif... Barulah, berlambak2 aura positif duk berada di sekeliling kita... Jangan wujudkan sikap dengki ke cemburu ke dalam hati bila melihat kejayaan seseorang tapi jadikan ianya positif, dengan wujudkan semangat untuk jadi seperti mereka jugak... Macam saya, sebelum ni saya memang niat nak ajar anak solehah Alisha membaca guna kaedah FONETIK, tapi tu la, alasan yang saya wujudkan banyak sangat... tapi hakikat yang sebenarnya MALAS tu yang lebih... Bersorak syaiton sebab berjaya goda saya.. haihhh!!! Saya ada target, sebelum Alisha umur 5 tahun @ 05/09/2015 Alisha mesti pandai membaca, sekurang2nya membaca sambil mengeja... Alisha pulak, selalu duk suruh saya ajar dia buku BACALAH ANAKKU... kalau saya duk malas, camna target saya nak tercapaikan.. Last2 saya kuatkan semangat... ambik aura mak2 yang rajin mengajar anak, akhirnya, pada akhir bulan 4, saya start mengajar Alisha membaca guna kaedah FONETIK...

Alhamdulillah, baru sebulan seminggu la lebih kurang, Alisha baca buku BACALAH ANAKKU, sekarang ni dah masuk buku yang ke 5, lagi 3 buah buku untuk Alisha selesaikan BACALAH ANAKKU.. InsyaAllah bila dah habis 8 buah buku, Alisha dah boleh baca buku sepenuhnya... Tapi lepas BACALAH ANAKKU, Alisha kena study untuk yang lain pulak lah... sebab saya akan ajar Alisha mengaji, membaca jawi & bahasa enggeris guna kaedah yang sama jugak... Serius, kaedah fonetik ni, sangat2 mengujakan saya... baru ajar sebulan lebih, Alisha dah boleh membaca sikit2... Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah... Ohya, walaupun di tadika, Alisha diajar guna teknik suku kata, kiranya dia menyebut, huruf2 A hingga Z tapi kaedah fonetik ni, Alisha kena membunyikan huruf A hingga Z... tapi Alisha takda nak kompius seperti yang saya sangkakan.. So, tahulah saya, yang penting, ajar dulu sebelum membuat andaian.. ianya diibarat pembelajaran baru untuk anak2... 

Dari pengalaman saya, kalau u all pun nak ajar anak u all membaca, bolehlah mengajar guna kaedah fonetik ni... InsyaAllah cepat anak u all pandai membaca.. tak semestinya suri rumah je boleh ajar anak, u all yang bekerja pun boleh ajar anak... Sebab saya sendiri kadang2 mengajar Alisha bukannya sambil saya duduk relax, kadang sambil lipat baju, sambil masak, sambil2 buat kerja rumah.. saya jugak bukan mengajar Alisha setiap hari, ikut mood jugak sebenarnya.. Lagi satu pulak, tak semestinya di siang hari saya mengajar, di malam hari pun iyer jugak... siang2 Alisha pergi sekolah... yang penting, untuk berjaya, JANGAN WUJUDKAN ALASAN...!! Lupa nak bagitahu, pembelajaran buku ni, makin lama, makin mudah... Macam sekarang, dah buku 5, dia yang baca dulu sebelum saya ajar... sebab buku2 yang ke atas ni, dia kesinambungan dari buku2 sebelum no 5 ni...

Dekat bawah ni video Alisha membaca apa yang saya tulis... tulis tu pun dekat sampul surat je u all... saya saja tulis sebab nak tahu Alisha dah pandai membaca ke belum sebenarnya.. takut dia duk menghafal dekat buku je selama ni... tu yang saya terkeluar idea ni... Alih2 Alisha elok je membaca.. Rugi pulak rasa tak start ajar awal2 masa beli buku ni dulu, kalau tak, dah laju membaca sekarang ni... Yela, beli buku bacalah anakku tahun 2013, 2015 baru nak ajar... seronok syaiton berjaya goda saya peram buku tu selama 2 tahun... Apa2 pun, bersyukur sangat2, dalam tempoh sebulan seminggu, Alisha dah baca sampai buku 5 & dah boleh membaca sedikit sebanyak... 

Durasi 1 minit

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 11 comments.. read them below or add one }

 Aisy Nasiha Aisy Nasiha June 08, 2015
Wah.. sebulan lebih je dah pandai baca..tahniah Alisya dan ibu.. setuju sangat.. kena kuatkan semangat dna jangan bagi alasan kalau nak buat sesuatu dna termasuklah nak mendidik anak.. kena ibu yang bersungguh-sungguh baru anak akan berjaya..
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI June 08, 2015
alhamdulillah.. pndai akk alisha.. kena selalu rajin2 ya ..
nini nini June 08, 2015
Yerp....nak dengan tak nak aje...ninj pon ada yarget nak anak oandai membaca awal..hihi
Puan Kutu Puan Kutu June 08, 2015
Alahamdulillah tahniah Alisha dan Ina..betul tu kerana alasan tu la kita tak Ke mana.hehe
lynndamya lynndamya June 09, 2015
Salam, wahh baru tahu kaedah fonetik tu kak. Thanx2! nice sharing sangat :D Pandai dah baca si Alisha..nnati dia snediri yg boleh ajar adik2 baca kak..hehe..dua tahun simpan buku, nasib jumpa balik tahun ni, haha..syaitan tgh bersedih..haha
ALL the best kak!! :D
Unknown Unknown June 09, 2015
Setuju tu Ina..anak saya boleh membaca masa umur nya hampir 5 tahun.Saya tak ajar guna buku ni..cuma saya ajar macam ajar IQRA tu...ada yang kata " ala..awak boleh la..suri rumah..boleh ajar anak bila2 masa.." padahal kita pun suri rumah ada benda2 lain yang kita buat.bukan 24 jam tumpu pada anak.lagi2 budak2 bukan nak sangt 24 jam belajar..kan?/setakat sehari 30 minit je..yang penting kita kena positif dan kuatkan semangat..
jamilahamzah jamilahamzah June 09, 2015
wah, tahniah2.. Idlan belum pandai lagi.. kena tunjuk kat mahat pasni..hehe
♥♥azatiesayang ♥♥ ♥♥azatiesayang ♥♥ June 10, 2015
Tahniah utk Alisha....!!
Alhamdllh,anak kak atie pon seusia 5 tahun dh lancar pembacaannya walaupon ms zaman kak atie xder lg keadah Fonetik ni
Yg penting kena rajin..jgn putus asa bila mengajar anak2..Jgn kerap sgt nanti anak2 cpt jemu...sambil2 dioarg main jg kita blh ajar jg.
Unknown Unknown June 13, 2015
alhamdulillah..gudjob alishaa!