Sebenarnya Ibu bapa yang mengajar anak suka gadget

Satu perkara yang saya macam baru tersedar dari lamunan adalah sebenarnya, anak2 yang suka pada gadget maksud saya tablet, hp & sebagainya adalah disebabkan saya si ibu ni yang mengajar... Yela, kalau kita tak kenalkan anak pada gadget2 ni, anak2 pun takdanya nak benda alah ni kan... saya perasan benda ni apabila saya saja nak kenalkan Afrina dengan video dari you tube... alaa video nyanyi macam ABC tu ke, upin ipin tu ke... Tapi AFRINA TAK LAYAN...!!! SAYA TUNJUK VIDEO DEKAT HP SAYA TU, TAPI DIA BUAT DERKKK JE... BALING HP TU ADALAH...
Ya Allah, time ni saya macam tersentap... tersedar dari lamunan...!!! Rupa2nya sayalah yang bersalah dekat anak2 saya... sayalah yang bertanggungjawab memperkenalkan gadget tu dekat anak2... padahal ketika anak2 kecik, mereka tak tahu pun gadget, tapi saya yang memperkenalkan... Last2 asal anak menangis je hulur gadget... sampai kadang2 boleh bergaduh adik beradik kerana berebut gadget.. Disebabkan mereka bergaduh adik beradik kerana gadget tu jugaklah, saya dah sorot gadget yang ada... dah lama mereka tak sentuh... kalau boleh saya nak hindarkan gadget ni dari anak2 saya... Saya bagi mereka fokus pada video2 pembelajaran yang saya dah download tu je... tengok dekat TV lebih senang, semua orang boleh "study" sama2... biarkan rumah saya bersepah, biarkan rumah saya riuh rendah, asalkan anak saya tak sibuk sangat dengan gadget... 
Kesimpulannya, Alhamdulilah sebab Afrina sedarkan saya... nasib Afrina tak tergoda dengan gadget yang ibu dia duk sua sebelum2 ni.. Dulu saya pernah terpikir kenapa Afrina taknak layan gadget macam baby2 lain.. tapi sekarang saya bersyukur Afrina tak layan gadget.. InsyaAllah saya tak nak ulangi kesilapan memperkenalkan gadget ni dekat anak2 saya lagi... Biarlah mereka menangis, tak perlu disua gadget untuk bagi mereka diam... tapi saya akan hulurkan pelukkan saya untuk mententeramkan anak2 yang sedang menangis... InsyaAllah... Ya tuhan, Kuatkan semangat saya.... walaupun saya bukan ibu yang terbaik tapi saya berusaha untuk menjadi yang terbaik di mata anak2... 
"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 7 comments.. read them below or add one }

Dr K Dr K June 02, 2015
Setuju.

Dan sebab kita sebagai parents yg perkenalkan gadget kepada anak anak kita, maka wajiblah kita juga yang kena kawal penggunaaan nya..dan ajar anak anak kita supaya tak ketagihan...

Utk langsung tidak perkenalkan gadget, bagi saya itu susah..sebab mmg zaman mereka sekarang ni, zaman IT.
Unknown Unknown June 02, 2015
emm setuju juga tu kak..biar budak2 skrg main permainan yg berunsurkan minda.. biar umah selerak asal itu mencabar kerativitinya
syawalsimpsons syawalsimpsons June 02, 2015
sue penah rasa perasaan tu waktu dengan syawal dolu..mmg kiter as a parents yg buat anak gila pada gadjet...sebab apa sue kata gitooo..syawal waktu umo 2 tahun lebey mana tahu tentang gadget..sedey tak yah kata la..sue dok kata anak sue tak macam org lain..anak org lain, pantang la dengan gadget, anak sue tak..bila sue kenaikan...syawal buat derk je...tp sue...sengal, memaksa....alamak, sekarang...bahana untuk diri sendiri bila tahu akan keburukkan dia...tapi sue bersyukur dapat anak macam syawal dan izz...dorang bukan reti demand...alhamdulillah dorang pandai minta...pandai pulangkan bila dah takmo guna....tahu ibu n abah sebok guna gadget....tak minta...bila ibu dan abah minta balik gadget tu..alhamdulillah dorang jenis yg menurut..tak marah....tak tantrum...alhamdulillah..bila ina up citer ni terkenang saat syawal tak tau apa itu gadjet...
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI June 02, 2015
Kdg org bsr pun dh "lalai" dgn gajet..
Aryan azra Aryan azra June 03, 2015
akak dah lama tak bagi anak2 main gadget ni,bagi akak pun biarlah rumah riuh dan bersepah..biarlah anak2 melompat2 keliling ruang tamu..itu lebih menyihatkan, kalau dok mengadap gadget je mereka jadi tak berkawan dengan orang,duduk dalam dunia sendiri je dengan tab memasing...
IntaNBerliaN IntaNBerliaN June 03, 2015
@nuyui a.k.a miss YUI

haaa yg ni betoi... duk kalut sgt dgn game.. apa yg best pun xtau...
lynndamya lynndamya June 03, 2015
Salam, yeaaaaahhh saye setuju!! bagus kak sbb sedar benda ni...kdg2 certain ibu bapa marah bila kita bgtau diorang lah punca anak2 suka gajet...hmm tp tulah, sy ade terbaca bahaya bagi baby2 ni gajet, sbb pada masa usia mcm tu, doktor kata parent kena rangsang deria baby..supaya lebih aktif dan bak kata iklan2 susu tu..'sel2 otak berhubung'..hehe..