MIL saya yang sangat2 memahami

Saya bersyukur sebab dapat family mentua yang memahami macam family my dear... saya kan jenis manusia yang skima bila berkaitan pemakanan anak2... Dulu2, ketika awai2 jadi ibu, maybe saya kurang skima tapi bila usia semakin meningkat, ilmu keibubapaan semakin bertambah, anak semakin ramai, pembacaan semakin meluas, saya jadi semakin skima... Duluuuuu maybe kalau orang nak bagi anak saya makan sesuatu contohnya jajan, saya ok2 je... walau dalam hati tak berkenan sebab masih kecik... umur setahun lebih or belum setahun kot... tapi tu la, kurang ilmu kata orang, so, saya buat2 tak kisah sangatlah...

Tapi tidak lagi bila usia saya semakin meningkat, usia dah mencecah 3 series... saya dah mula jadi skima.. biasalah, budak2 kalau jumpa jajan ke, jumpa coklat ke suka sangatlahkan... orang2 tua pulak, kalau ada benda2 tu dekat rumah, mestilah nak bagi dekat cucu2 kan... Macam hubby saya, dia tak suka sangat anak2 makan coklat.. Anak2 pulak bila nak, beria meminta... Saya kadang2 bagi jugak anak2 makan benda2 macam tu, tapiiiiii bukan selalu 3 4 bulan sekali.. time balik kampung ada kenduri ke kan dapat goodies yang penuh dengan coklat, bila dah nampak, anak2 mulalah nak kan... saya bagi, tapi saya cakap awal2... "satu sahaja!!".. Anak2 tahu ibu dia ni tegas... bila saya kata 1, maksudnya satu lah tu... lebih baik dari dorang tak dapat langsung... kalau nak lebih2, semua benda alah tu akan masuk dalam tong sampah... 

Bila saya semakin skima, saya nampaklah yang family my dear dah mula paham cara saya... family saya pun oklah, dah mula boleh consider dengan cara saya... untuk Afrina, makanan dia NO SALT NO SUGAR... so, takdalah orang2 tua nak bagi Afrina makan merapu2 kan... Saya memang bersyukur sangat2 dapat family my dear yang memahami... Untuk anak2 saya, tak kiralah adik ipar or MIL, pasti akan tanya saya samada anak2 saya boleh makan or tak sebelum dorang bagi... Ini untuk anak2 sayalah, cucu2 yang lain tu saya tak tahulah kan... Macam baru ni, Afrina ni duk tengok MIL letak biskut kering dalam bekas, MIL saya ambik biskut kering tu tanya saya, Afrina boleh ke makan sebab Afrina duk tengok je dekat biskut kering tu... Saya pun teruslah jawab Afrina tak boleh makan lagi... Adik2 ipar saya pun, kalau dia ada jajan nak bagi dekat anak2 saya, dorang tanyalah dulu saya boleh bagi or tak... kalau saya kata tak payah, dia tak bagilah... nasib anak saya ni jenis paham... takda nak berpeel... tapi biasanya saya tak bagi kalau mereka dah makan jajan pada hari tersebut...

Ohya, nak cerita jugak lagi satu, baru ni kami pergi kenduri... dekat kenduri tu ada dorang sediakan aiskrim malaysia tau.... MIL saya tanya, Alisha boleh makan aiskrim tak... Saya kata tak boleh, memang sekarang ni dah tak boleh... Alisha kurang tahan dengan sejuk, cepat batuk, mulalah jadi penat.. lepas tu MIL saya tanya, Aqilah boleh ke makan.. Saya cakaplah, Aqilah boleh tapi nanti kesian pulak dekat Alisha tengok Aqilah makan... So, MIL saya takdalah bagi dorang aiskrim kan.. Afrina tu kecik, dah sah2lah MIL tak tanyakan.. heheh... Apa2 pun, saya seronok sangat sebab dapat MIL yang sangattttttt memahami & seronok jugak sebab dapat my dear yang support saya, takda nak disuanya Afrina makanan or minuman untuk kita2 ni dekat Afrina..

Untuk balik raya nanti ni pun, saya dah pikir nak buat 2 3 jenis biskut dekat Afrina.... haha... kami makan biskut raya, Afrina makanlah biskut "raya" NO SALT NO SUGAR yang ibu dia buat dengan penuh kasih sayang tu haaa... hehee...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 10 comments.. read them below or add one }

Aimi Muhamad Aimi Muhamad June 04, 2015
alhamdulillah syukur sgt kan bila dapat MIL yang memahami
syawalsimpsons syawalsimpsons June 04, 2015
seronok bila ada yang memahami kan...ahamdulillah kiter ni kadang tegas, semuanya demi kebaikan anak2 kan
Izwa Kamaruddin Izwa Kamaruddin June 04, 2015
lain anak lain orang lain aturan dan cara nyer kan ;)
Fiza Rahman Fiza Rahman June 04, 2015
Alhamdulillah dapat keluarga mertua yg memahami.
Mrs Velentine Mrs Velentine June 04, 2015
syukur dapat mil yang memhami...
Unknown Unknown June 04, 2015
kalau mertua saya pulak dia yang pesan awal2 jangan bagi itu ini..saya memang la tahu tapi saya angguk je buat macam baru tahu..ehhehe..Syukur dapat mertua yang bersama2 dengan kita membesarkan anak2 dengan gaya hidup sihat..
Puan Kutu Puan Kutu June 05, 2015
baguslah dapat MIL yang memahami..orang tua ni biasanya kupang pentahuan tu ya depa tak support sebenarnya
farisya farisya June 05, 2015
terbaik lah family in law u!mereka memahami dan menghormati ;-)
lynndamya lynndamya June 09, 2015
Salam, wahhh begitu tegas, hahaha..tp ok lah org sekeliling memahami..ye lah, anak2 kita kan, diorg perlu faham lah kita cuma nak yg terbaik je dgn anak2 kita ni..hihi biskut raya no salt no sugar yg dulu tu ke?? wahhhh sedap! sedap!!