Jangan marah anak

Saya bukan jenis yang suka marah anak & saya jugak bukan jenis yang suka pukul anak, tapi saya jenis yang suka berleter...hahhah.. Tapi takdalah selalu sangat pun, sebab saya lebih kepada cool... Setakat anak conteng dinding rumah?? takda hal... mak pak dia tak kisah... setakat pecahkan pinggan mangkuk??.. pun mak pak dia tak kisah... pecah anggap je takda rezeki... anak buat tumpah air?... paling kuat pun mak pak berleter suruh lap semula je... Kiranya dekat rumah saya ni, jarang anak menangis akibat kena marah tapi SELALU MENANGIS AKIBAT BERGADUH ADIK BERADIK..!! Huwaaa bab bergaduh ni jenuh nak melayan... pujuk sana, sini meraung, pujuk sini sana meraung... semua pakat nak ibu... habis tu camne... Kalau saya cerita pasal anak2 dekat mak saya, mesti mak saya pesan JANGAN MARAH anak... yela, anak2 setakat umur anak2 saya yang masih kecik ni, dah sah2la apa yang saya cerita takda kaitan apa yang dia buat tu dosa ke apa... kisah aktiviti budak2 yang kadang2 memerlukan kesabaran yang tinggi...

Minggu lepas, saya cerita dekat mak saya yang Aqilah tidur dari pukul 2 petang sampai dekat pukul 7 baru bangun... dah gaya tidur malam... Bila Aqilah terjaga, dia kepit tangan dekat tuttt sambil panggil saya... Belum sempat saya pergi, terus Aqilah terkucil atas lantai... Aqilah pun menangis sambil cakap "Ibu tak angkat Ilah.."... berulangkali duk sebut ayat tu... Maybe dia takut saya marah kot.. Saya time tu cool je pun... dah terkencing, nak buat camne... cuci je la... tapi tu la, tengok reaksi Aqilah yang macam bersalah tu buat saya rasa kesian... padahal saya tak marah pun, cuma dia yang rasa bersalah... Ohya, Aqilah cakap yang saya tak angkat dia tu, maksudnya tak angkat dia masuk tandas yang selalu saya lakukan setiap malam...


Bila saya cerita pasal ni dekat mak saya, mak saya terus cakap "Habis tu ko marah ke Aqilah".. Saya jawablah tak... Lepas tu mak saya cakap "Jangan marah dia, kesian dekat dia"... Lepas tu saya saja je jawab dekat mak "habis tu kenapa masa kakyong dulu mak selalu marah?"... Mak saya jawab "masa tu mak tak tahu lagi"... Perbualan kami terhenti setakat tu je sebab saya nak kene letak telefon... Untuk pengetahuan u all, masa saya kecik2 dulu, mak saya memang garang ok... tumpah sikit kene marah pecah sikit kene marah... pendek kata kami selalu kene marah je la... walaupun benda yang remeh temeh yang berlaku tanpa sengaja... Itu ketika kami kecik... tapi bila kami semakin dewasa, mak saya dah tak macam tu dah... Cumanya tu la, saya tak tahu apa yang mak saya maksudkan dengan "dulu mak tak tau"... Habis tu apa yang mak saya tahu sekarang ni yer?... Apa yang membuatkan mak saya terpikir tak elok marah anak tu?.. maybe mak saya tak nak saya jadi garang macam dia dedulu, sebab tu mak saya selalu ingatkan saya pasal jangan marah anak... Ermmm sebenarnya hati saya membuak2 nak tahu apa yang mak saya "tahu" sekarang ni... Tapi apa2 pun, mak saya sekarang adalah opah yang terbaik dekat cucu2 dia... Segarang2 mak, tapi hati dia, tersangatttttttttttttt lembut... air mata tersangatttttttttttt mudah keluar.... InsyaAllah saya akan ingat pesan mak saya... Selagi anak saya tak buat kesalahan yang berkaitan dosa & pahala, selagi tu saya akan "cool"... 
_____________________________________________________________________________________________________

Penafian :

Saya nak bagitahu awal2 yer... entry ni nak bercerita pasal mak saya bagitahu jangan marah anak @ cucu2 mereka... Jangan pulak ada yang mempertikaikan kata tak boleh tak marah langsung bla bla bla.... iyer saya tahu, setiap orang ada cara sendiri dalam didik anak, dekat entry ni, bukan saya bagitahu suruh u all jangan marah anak u all, tapi just bercerita pasal saya , mak saya & anak2 saya... itu sahaja... Tapi dalam masa yang sama, macam biasalah, bila anak kita buat salah, kita boleh tegur dengan cara yang baik... bagitahu kenapa tak boleh buat itu tak boleh buat ini...
"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 8 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons June 02, 2015
mak sue pon seorang yg garang sangat...kami adik beradik ni kalo badan tak berbirat bukan kami la...tp tu la penangan ibu tunggalkan...mmg perbuatan mengatasi segalanyanya...tak tercapai dek akal....tp bila dia dah jadi maktok ni...sikit sebanyak dia punya marah dah makin kurang...dia pulok yg marah kami kalo kami marah2 atau berleter kat cucu dia...cucu kan..kikiki....tp kalo sue, tipu la sue tak penah marah, tak penah pukul ada jugak...tp last tu sebelom tidoq mesti sue akan jumpe anak2, sama ada syawal atau izz, sue akan cakap yg sue tak da niat buat gitoo..smeua tu ada sebab..kire org kata talk eye to eye la kan...alhamdulillah...walaupun tak paham...dorang memahami...alhamdulillah...sue bangga dapat anak2 macam dorang
zai zamree zai zamree June 02, 2015
sy pon jenis x mrh cuma bleter...hahaha...wlaupon ank kecik lg x phm sgt apa sy ckp laju2 jnji dpt bleter...tp smbil bleter ckp la bnda tu xleh buat bnda xleh sbb apa...dia phm x phm tu blkg cerita
skuterlady skuterlady June 02, 2015
ayah sayapun cakap macam tu bila saya marah anak depan dia. bila sy tanya soklan yg sama kenapa dulu kitorang adik beradik selalu kena marah, ayah jawab, " masa tu muda lagi. cepat panas hati."

masa dapat adik bongsu dulu, ayah dah tak garang mana dah. ^_^

azizah green line azizah green line June 02, 2015
marah betempat kan kak tp dengan cara tegas supaya anak takut..jijah pon selalu marah anaksoleh tu..kesian dia..pastu dia dtg pujuk...siannya..
aryan azra aryan azra June 03, 2015
agaknya dulu mak ina tak tahu sangat pasal mendidik anak2 kecik ni, bukanlah maksud akak mak ina tak pandai jaga anak (mak akak dulu pun garang juga pantang salah sikit memang kena marah,pakej dengan cubit dipeha sekali hehehe),cuma mungkin sekarang ni kan kita banyak didedahkan dengan cara mendidik anak2 yang betul..apa yang boleh dan apa yang tidak boleh...mungkin mak ina banyak membaca, sebab itulah banyak pengetahuan yang mak ina dapat sekarang dan mak ina tak nak ina ulangi kesilapan yang pernah dilakukan dulu...


mungkinlah kan...maaf andai komen ini menyinggung perasaan ina ye.
IntaNBerliaN IntaNBerliaN June 03, 2015
@aryan azra

saya pun setuju dgn pndapat akak ni... ada betoinya jugak.. lgpun org dedulu kan kawen muda2... n kurang pndedahan cara didik ank.. mcm skrg ni, semua mklumat di hujung jari...
lynndamya lynndamya June 03, 2015
Salam, haaa yup2...marah sbb sendiri yg geram, dgn marah untuk mengajar lain tau...pandai2lah ibu2 kawal marah tu..haha pesanan utk saye jugak ni nanti! :D
caliph shuriken caliph shuriken July 18, 2015
ye laa kn.. klau kerap marah budak2 x suka dekat dgn kita, huh...