MIL saya yang sangattttt baik...

Ketika saya belum berkahwin, saya biasa dengar orang cerita pasal MIL... Orang kata, biasanya MIL ni garangla jugak.. takdalah nampak MIL ni macam sporting sangat dengan kita.. MIL yang saya maksudkan ni, bukanlah MIL saya... MIL kepada orang2 lain la.. Kiranya macam cerita2 yang ngerilah pasal hubungan MIL dengan menantu yang biasa saya dengar.... Itu cerita orang, tapi bila saya sendiri dah kahwin, dah ada MIL sendiri.. Barulah saya tahu yang tak semestinya MIL kita ni tak best... MIL saya best je... Saya bukannya biasa dengan MIL sebelum kahwin... Pertama kali kami jumpa ketika mereka datang merisik.. Saya bukannya jenis pergi rumah MIL, tidur sana ke apa ke sebelum kahwin... Pertama kali pergi rumah MIL masa raya, tu pun dengan family... Itu je, lepas tu saya pergi bila dah bergelar menantu dia... Pendek kata, saya memang tak kenal sangat & tak rapat pun dengan MIL sebelum kahwin...

MIL saya seorang yang TERSANGAT sporting... Rasa bertuah sebab jadi menantu dia... Layanan MIL memang baik dekat saya & menantu2 dia yang lain... Tau tak, saya kan bunting pelamin, kahwin je terus lekat.. Time saya mengandung, MIL tak bagi pun saya angkat dulang yang bekas kami makan... Alahaaiiii bukannya berat pun kan.. tapi saya pulak time tu, ntah kenapa layankan je bila MIL kata tak payah angkat tu, saya tak angkatla... ahhahhahhah... Adik ipar saya pulak kata tak payah angkat, biar dia yang angkat... Kalau ada apa2 makanan, MIL memang akan simpan dekat saya & biras saya yang kebetulan masa tu pregnant jugak... Walaupun sikit, MIL mesti akan simpan & suruh kami rasa... Walaupun makanan tu terhidang depan mata kami semua @ anak menantu ni, kalau nampak saya yang mengandung tak makan, mesti akan cakap. "Ina rasalah sikit"... Sebenarnya sampai sekarang je pun, saya memang biasa dengar ayat tu... tak semestinya dekat saya, menantu2 lain pun MIL cakap jugak suruh rasa...

MIL saya memang rajin, tau tak, kalau kami keluar g mana2 pun, even sampai rumah pukul 12 tengah malam pun, MIL akan tanya, "nak makan tak... kalau nak makan nak pergi masak".. Bayanglah u all... dah tengah2 malam rajin lagi menanya anak menantu ni nak makan or tak... Saya biasa jugak telefon MIL saya.. Setiap kali telefon, mesti akan keluar ayat "Ina & anak2 sihat?" ataupun "Semua sihat ke?"... Kadang kita memang akan kata, telefon untuk bertanya khabar kan... tapi mulut kita tak pernah pulak keluar pertanyaan "sihat ke?" kan... sekadar sebut je telefon bertanya khabar tapi kita cerita hal lain... Tapi berlainan dengan MIL saya, memang akan keluar ayat tu ... tak pernah miss setiap kali kami sembang...

MIL saya jugak seorang yang sangatlah PENDENGAR YANG SETIA.... Kalau kita cerita apa2, pasti MIL dengar sambil memandang  ke arah muka kita... Sebab kadang2 orang ni, kita bercerita ada je yang pandang arah lain.. ada je buat kerja lain kan.... Saya pernah telefon MIL bercerita kesedihan saya... Contohnya ketika adik saya kemalangan hari tu.. sambil menangis2 saya cerita.. Bagi saya, MIL saya ni, bukan setakat MIL tetapi jugak boleh jadi kawan kita...

MIL memang nampak tersangat caring dekat cucu2 dia.. Pernah 1 hari tu, Masa tu Afrina baru je umur 2 3 bulan kot... Kami nak keluar, time tu ada 2 bijik kereta, pada mulanya saya terlintas yang MIL akan naik kereta yang lagi satu la, memandangkan dalam kereta tu hanya ada 3 orang.. tapi rupanya MIL memilih untuk naik kereta kami yang 5 beranak ni... Time ni saya terpikir, mesti MIL takut kami tak dapat nak handle dengan 3 orang anak.. lagipun masa tu umur Afrina pun baru 2 3 bulan kan... kot MIL ingat anak dia tak dapat handle 2 cucu ke... hahahah sebab saya dah sah2 handle Afrina...

MIL saya seorang yang support BREASTFEEDING... Hari tu, makcik my dear ni tegur badan saya tak naik2 dari dulu... Saya pun melawaklah dengan makcik kata saya jaga badan sebab nak jadi awet muda... lepas tu kami gelak2... saya sambung kembali ayat saya, yang sebenarnya bukan saya jaga badan... takda istilah diet dalam hidup saya, tapi sebab saya breastfeeding semua anak2 saya... MIL saya pun cakap "Kalau orang menyusu badan, memang badan akan kurus... tak payah nak diet2"... MIL saya tengok jugak perkembangan anak2 saya kan... kadang MIL cakap... Kalau menyusu badan memang bla bla bla... Anak2 MIL semuanya menyusu badan kalau tak silap saya...

Selain dari tu, dari segi pemberian solid food dekat cucu2 dia pun, MIL memang cakap umur 6 bulan baru boleh bagi makan... bukan apa, sebab kadang2 MIL ada jugak cerita yang ada orang bagi anak makan sebelum 6 bulan... MIL cakaplah tak elok, bla bla bla... Nampak tak?.. Baguskan MIL saya... sebab kadang2 ada je orang2 tua yang suruh kita bagi anak2 makan nestum la apa la sebelum usia 6 bulan...

Sepanjang saya kahwin dengan my dear, saya tak pernah tengok MIL menitikkan air mata.. Cuma sekali je hari tu, yap... saya pernah nampak MIL bergenang air mata... mata dia dah mula merah... Maybe my dear tak perasan, tapi saya perasan sebab saya memang tengok je muka MIL pada saat diajukan soalan itu... Saya tak pernah bagitahu sesiapa pun pasal ni termasuk my dear... hanya saya sendiri je... Saya tahu, seramai mana pun anak kita, seramai mana pun anak saya, satu hari, saya pasti akan merasai perasaan yang MIL rasa ketika itu... Apa2 pun, saya doakan moga MIL saya dipanjangkan usia untuk melihat cucu2 dia membesar & pertambahan cucu2... Cucu dari menantu pencinta anak ramai ni, tahun depan pulak yer mak...  kot2 kita dapat jadi geng... geng 6 orang anak.. muahahahah

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 7 comments.. read them below or add one }

Eintan Nurfuzie Eintan Nurfuzie June 19, 2015
bagus la mil.. mmm.. nk gak klu kawen t.. ehehhe.. bertuah badan
eima eima June 19, 2015
Alhamdulillah .. klu MIL ina dapat baca ni mesti die hepi sgt kan...
Aryan azra Aryan azra June 19, 2015
selamat berpuasa ina...bertuah ina dapat MIL yang sangat baik. betul tu tak semua orang dapat rezeki macam tu, macam akak alhamdulillah juga sebab dapat mak abah mentua yang sangat baik...tahu akak suka makan apa, bila balik kampung mereka akan masak untuk akak... seingat akak kalau dekat rumah mentua memang akak tak pernah memasak kecuali kalau mentua minta akak masak apa yang dorang nak makan... selebihnya memang akak bersila je sebab katanya " aok dah penat keje, cuti2 ni rehatlah,bior je mok masok" huhuhu...sedihhh
ayuzan ayuzan June 19, 2015
alhamdulillah..rasa bertuah dpt mil fil yang baik kan kak..
cahayahidupku.blogspot.my cahayahidupku.blogspot.my June 19, 2015
MIL zaman sekarang memang sporting IB..
Macam arwah MIL akak lah..
Terasa sangat kehilangannya..
Akak pun dulu bunting pelamin..
Cakap apa yg akak mengidam boleh pulak dia cari dan kirimkan dengan adik ipar yg balik kag utk akak..
Unknown Unknown June 19, 2015
mertua di zaman2 dulu je yang tak ngam dengan menantu ni Ina..zaman sekarang mertua dengan menantu dah macam kawan baik..Mungkin sebab pengetahuan makin luas dan senang nak dapat ilmu keibu bapaan..Yang dok ceruk2 tak bercampur dengan orang je segelintirnya ada masalah hati ni..Alhamdulillah..mertua saya pun memang layan menantu semua sama rata..kalau berkumpul je dia masak semua makanan yang kami suka.tahu je dia apa anak menantu nak makan.sampaikan balik kampaung saya tak pernah masak..Sentiasa menyokong dan ambik kesah kalau menantu bagi pendapat.jadi kita tak la tersisih kalau berbual2.Semoga ikatan kita semua dengan mertua kekal baik sampai bila2..InsyaAllah..
Puan Kutu Puan Kutu June 22, 2015
zaman duLu ke zaman sekarang masih ada MIL yg tak sporting..tp sekarang ni dah tak byk kot..yg ada semua ok2 je..sy pun Alhamdulillah sy pun dpt Mil yg sgt baik..mak kita sendiri pun dh takde.MIL la tempat nk tumpang kasih pun