Dugaan menyusu badan di bulan puasa

Saya berkahwin bulan 12 tahun 2009, sejak dari tahun 2010, tiap2 tahun ketika di bulan puasa, mesti saya mengalami dua keadaan, samada MENGANDUNG or MENYUSU BADAN... Itu je lah situasi saya setiap kali ramadhan.. hahaha... Tapi dalam banyak2 tahun, rasanya tahun 2015 ni adalah pengalaman berpuasa di bulan ramadhan dalam keadaan menyusu badan yang paling mencabar..!!

Dengan cuaca sekarang yang panas semacam ni, buat saya jadi TERSANGATTTTT HAUS... Yela, "air" yang ada di badan ni pun berkongsi dengan Afrina kan.. Saya punya tahan dahaga tu sampai sakit pinggang2, rasa tegang dekat area pinggang tu... apa kaitan tak pastilah pulak saya... Lagi satu pulak, saya perasan susu saya semakin kurangggggggggg!!! Huwaaaa yang ni sangat2 sedih hokay... Sampaikan ketika Afrina minum susu, saya rasa sakit dekat nipple... AllahuAkbar... tak nak berpuasa, terasa sayang... sebab tahu nanti kena ganti puasa jugak... ganti tu pun dalam keadaan menyusu badan jugak...

Kalau time menyusu Alisha & Aqilah dulu, takda pulak jadi camni... maybe dulu tak sepanas sekarang kot... U all yang menyusu badan jugak, help me help me... apa yang patut saya buat ni??? Tolong bagi saya tips menyusu di bulan puasa... Apa cara u all buat untuk u all minum banyak air di bulan puasa ni yer...? Masalah saya adalah HAUS, BUKAN LAPAR... Kesian dekat Afrina tak puas minum susu, saya banyak support dia dengan bagi makanan & air masak... Ermmm kalau hari2 biasa bukan di bulan puasa, sehari saya akan minum 3 liter air, di bulan puasa ni, mestilah kurang dari tu kan... U all ada idea cara untuk minum air masak banyak2 dalam bulan puasa ni, kongsi dengan saya yer... Kesian Afrina...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 12 comments.. read them below or add one }

Mrs Velentine Mrs Velentine June 30, 2015
lepas berbuka kak ina kena kerap minum air ganti yg waktu berpuasa kak..supaya rasa x lemas..mv buat mcm tue
Anak Perak Anak Perak June 30, 2015
Kak...saya amalkan susu blend ngan kurma utk tenaga ...kurma supply tenaga. (baru je update blog pasal ni. hehe)

Untuk pengambilan air, boleh maintain 3L tu..malam la byk kena amik air utk cover siang.

Masa tido malam tu, standby je air masak kt tepi katil / tempat yg mudah dicapai bila terjaga malam.

Diakui mmg ada jenis badan yg susu terjejas dek puasa.

Kalau risau anak x ckup susu, akak boleh guna rukhsah puasa kan..bab ganti tu, mmg wajib lah kan. nak bt cmne, demi anak..:-)

Unknown Unknown June 30, 2015
memang pun..puasa masa mengandung boleh tahan lagi..tapi kalau masa menyusu memang boleh lembik .Lagi2 anak kuat menyusu..Malam2 Ina pump la...siang boleh bagi dia guna botol.tak la letih sangt..
syawalsimpsons syawalsimpsons June 30, 2015
banyakkan berdoa dan amalkan selaloo lepas solat surah hujurat....surah ni untuk susu ibu..inshallah mujarab..kiter cari inisiatif....try la..
Nadia Johari Nadia Johari June 30, 2015
alahaii kesiannya..nak bagi tips tak lalui lagi
Aimacomel Aimacomel June 30, 2015
Kak. Boleh je minum air tu dlm 3liter. 8-10cawan mungkin. Aima full breastfeeding baby 4bln. Sejam ke 1jam setengah sekali mesti nk minum. Alhamdulillah selamat ni ok lg. Kadang2 je yg dah hujung2 nk berbuka tu rasa drain sgt dah.

Aima amalkan makan kurma byk. Masa berbuka je dekat 5-6bj.sahur dlm 4-5 bj. Pastu minum air. Masa berbuka, lepas solat mghrib, sebelum n selepas isyak, sblm tdo, kalau terjaga tgh mlm minum lg, terjaga sahur, selepas sahur. Insyallah cukup Dan mampu bertahan sampai esok nya. Minum secawan tiap2 kali. Kalau byk2 terus kang takut xlalu. Yelah air masak je kan.
Insyallah kak boleh
Unknown Unknown July 01, 2015
banyakkan air kosong.. kurangkan minum air manis.. minum sikit2 tapi kerap.. letak dalam satu botol 2-3liter terus.. buat target habiskan air tu masa boleh minum..

still.. kalau tak boleh jugak.. berbuka lah ina.. Allah dah bagi kelebihan pada wanita yg menyusukan anak utk berbuka kalau tak mampu.. jgn sampai bahaya kan diri dan anak.. tegang kat pinggang maybe sbb buah pinggang dehydrate tak cukup air.. jaga kesihatan.. takpe kena ganti puasa.. tapi kesihatan diri paling utama.. kalau sakit.. apa pun tak boleh.. jgn menolak nikmat Allah bagi.. kalau perlu, gunakan..
Puan Kutu Puan Kutu July 01, 2015
nk bg tips pun semua dah bagi dah..Boleh ikut je semua suggestion pengomen.hehe..yg penting kna minum air 3liter or lebih..sy ni walaupun Afia dh besar, dia jenis kurangkan mkn bila dok ngan sy..menyusu dh macam baby..rasa kering juga ina..lg2 cuaca Sekarang..
Nisa Nisa July 01, 2015
Baby sy 7bln.b4 sahur minum ephyra,mkn nasik,pil kalsium 2 biji (sbb sy x minum susu..huhu),penutup sahur kurma 3 bijik.alhamdulillah stakat harini susu ok lg.bdan pun bertenaga..
Unknown Unknown July 01, 2015
cuma boleh bg tahu minum air masak banyak2..kalau xlarat boleh je buka puasa..kesian baby
QasehnyaRania QasehnyaRania July 03, 2015
singgah ramadan.
selamat berpuasa ina.
lama x singgah sini. huhu.
sempat balas komen j.

betul kata aima tu..

su dh buat jadual utk mnm air bg ckp 3 liter dlm bln puasa.
dr 730mlm-1200 mlm 1.5 liter. kekadang tu hbs cepat j. waktu berbuka mnm air putih terus tanpa ada air manis. dalam setengah jam tu cuba mnm semampu boleh. walaupon sikit tapi kerap.

12mlm - 530 pg 1.5 liter
gagahkan diri bgn mlm mnm air. saya rania suka kejut time nk nyusu. time tu la bjaga kjap.ambil peluang.sambil bgn msk utk sahur pon mnm juga sampai hbs

asalkan air yg diisi tadi berkurang. jgn tak bergerak.
saya buat jadual di kalender.
bila bjaya habiskan air, saya tick. kalau tak tick, rasa bersalah sesangat.

in shaa Allah ina boleh.
amalkan zikir ya mattin slps solat
kurma mcm biasalah. lebihkan.
ayuzan ayuzan July 06, 2015
Ayu pulak.. Sahur mesti nasi+kurma+air oat+air masak 2gelas. Sahur tu penting. Tapi kak.. Memang ada orang yg Allah duga. Sebab tu Allah bagi rukhsah. Mcm ayu.. Masa nyusu alhamdulillah ok.. Tp di duga masa pregnant. Mabuk muntah darah mmg missed puasa banyak..