Saya pernah bersedih kerana tak dapat kerja Goverment

Yap.. dulu di zaman anak dara.. saya banyak kali pergi interview goverment tapi tak pernah berjaya.. asyik2 simpanan je.. Memang time tu FRUST sangat.. Yela.. kawan2 dah dapat kerja best2.. tapi saya jugak kerja biasa2 je...

Borang kerja jangan cakaplah.. pantang tahu ada iklan kekosongan jawatan dalam goverment.. mesti isi punya borang tu.. Dulu target saya kerja dengan goverment la.. Apatah lagi my dad, my mum & my bro semua goverment.. sedih jugak bila orang lain belajar setakat SPM tapi dapat kerja goverment.. saya lak guna result SPM pun tak dapat2 alasannya suruh saya mintak kerja guna Diploma (study setakat diploma je saya ni pun) Adussss

Masa tu saya fikir saya ada diploma tapi kalau saya nak mintak kerja SPM apa salahnya.. gaji sikit pun biarlah.. saya tak kisah pun.. janji saya dapat kerja goverment.. Pernah sekali saya tak lepas temuduga SPA sebab mereka tahu saya dah ada kereta sendiri & diploma.. kiranya kerja yang saya mintak tu lebih layak untuk orang lain la... huwaaaa nak nangis je rasa..

Ohya, untuk pengetahuan u all, selepas habis study saya kerja di sebuah kilang getah.. kilang eksport & import getah.. time tu saya kerja office.. purchase department.. kerja ni kadang2 stress jugaklah... lebih2 lagi time nak berkomunikasi dengan orang Thailand... mereka tak pandai cakap omputih.. bahasa melayu apatah lagi...

Kalau u all nak tahu kerana kerja di kilang ni jugaklah saya boleh kenal my dear.. hihii.. My dear kerja dengan Lembaga Getah Malaysia... tak ke ada bau2 bacan dengan tempat kerja saya tu... muahahaaha

Back to the story saya tak dapat kerja tu.. saya percaya bahawa sesungguhnya apa yang kita rancang belum tentu yang terbaik untuk kita.. tapi apa yang Tuhan rancang adalah yang terbaik untuk kita.. (",).. Macam saya ni.. Menangis2 tak dapat kerja sampai stress2 dibuatnya tapi Allah takdirkan untuk saya menjadi suri rumah sepenuh masa.. *Selepas kahwin, My Dear taknak saya bekerja.. just handle rumah tangga*

# Saya takda nak stress or takda siapa2 nak marah saya
# Boleh buat kerja sesuka hati bila saya nak masak.. bila saya nak basuh baju dll
# saya boleh bersenang lenang mengadap komputer
# Saya boleh tidur sesuka hati
# Saya boleh didik & asuh anak saya sendiri.. tanpa perlu risau2 anak saya makan ke tak.. pengasuh jaga elok ke tak..
# Saya dapat sediakan makanan & minuman untuk anak saya & my dear.. Air tangan seorang isteri tu penting untuk menambat hati suami.. muahahhahha
# Tak lupa jugak, saya pun tetap dapat "gaji" bulanan.. 100% untuk saya.. tak perlu fikir nak guna duit tu untuk beli barang dapur tapi perlu fikir nak shopping apa guna duit tu... muahahhahha

Seronokkan.. duduk rumah je.. hihii So, kalau u all pun tak dapat apa yang u all rancangkan.. jangan bersedih tau.. Ingat, apa yang DIA rancang untuk u all lagi terbaik!!
Saya pernah bersedih kerana tak dapat kerja Goverment

{ 26 comments.. read them below or add one }

SyuQ SyuQ October 19, 2011
kita kena hargai apa yg kita ada sekarang. belum tentu kerja goment tu bagus...
skuterlady.blogspot.my skuterlady.blogspot.my October 19, 2011
yup..betul tu...saya dulu pon selalu frust sebab tiap kali de interview keje ngan gomen, selalu tak dapat. dari belum kawen sampai dah pregnant, baru la dapat..tu pon masa tu dah tawakal sangat dah..kalau tak dapat gak keje gomen, saya redha jadi full housewife..tapi alhamdulillah...rezeki anak...tengah sarat mengandung, dapat pulak.kekal sampai sekarang...rezeki tu Allah yang tentukan...kalau ade rezeki kita, ade la..kalau takde...redha je Allah lebih tau ape yang terbaik untuk kita..
Puan Kutu Puan Kutu October 19, 2011
setuju..rezeki kita lain2..zaman sekarang dlm government majoriti pengambilan baru, yg keje standart spm,mereka ada diploma..sy slh seorang daripadanya.itu pun 5x sy interviu.yg 1st tu sy dapat.mungkin time tu bukan rezeki ib..

Bab jaga dan didik anak tu kalau difikirkan mahu saja berenti kerja..Pengasuh sekarang macam2 hal
CIK JATT CIK JATT October 19, 2011
sampai sekarang pun saya still teringin kerja gomen. tapi belum rezeki. redha jer la
Hardy Boy Hardy Boy October 19, 2011
sabar je la klu xdapat kerja government. Ada juga kawan2 saya yg selpas setahun apply, baru dorang panggil interview, then 2-3 bln kmudian trus dpt kerja (tp dorang pakai SPM). Tapi, berbeza dgn saya & kawan2 yg lain, ktorang ikat kontrak dgn kerajaan, ambil biasiswa masa belajar dulu.

Cuma, saya cadangkan kpd kawan2 saya, kerja goverment susah nak dpt & gaji taklah sebesar macm kerja swasta. Klu nak hidup mewah, boleh la kerja dgn swasta tp klu nak keja senang wlaupun tak mewah, bole la kerja dgn government.

Kpada adik2 saya pun, saya suruh je dorang kerja dgn swasta dulu, smbil tunggu tawaran kerja government sbb kerja swasta byk kosong trutamanya kt KL, apply je 1-2bln kmudian insyaAllah dorang panggil...
- AZIE - - AZIE - October 19, 2011
Pernah jgk jd mcm nie, hmpir setahun, leh gila dibuatnya sbb xde keje masa tue, smpai masa tue sgup keje sbg tukang potostat dkt kedai buku je huhuhuhu tp alhamdulillah pas2 pintu rezeki terbuka, dan dpt tawaran dgn LHDN, after 2 bulan keje, dpt ag tawaran dgn syarikat telekomunikasi yg gojes nie..alhamdulillah smp skrg.
Wanie Wonek Wanie Wonek October 19, 2011
saya sekarang mmg tgh tggu peluang kerja gov. bukan private tak bgos. tp gov ada kelebihan dr skim pencennya. tp mungkinkah nasib saya sama mcm awak jugak ? dah kawen jd suri rumah je. bestnye. tak yah fikir keja pastu handle rumah je then bln2 gaji masuk. hehehe ..
indahhiasan indahhiasan October 19, 2011
akak, kita sama..byk kali sy pergi interview.hahhaa.tapi semua hampeh..mula2 dulu frust jugak tapi skang tak dah...redha je dengan kerja skang..akak tinggal kat mana eyh?
syawalsimpsons syawalsimpsons October 19, 2011
x pe...usaha tangga kejayaan ina...insyallahh ada rezeki di mana2 K...

p/s : tiket tu sue dah dapat..tp tak publish lagi..tak pe..nnt sue publish tau..asik kat draft sajo...
hakamah hamyadi hakamah hamyadi October 19, 2011
ye kita tak pernah tahu apa yang direncanakan DIA untuk hamba yang dia sayang, mesti terbaik dari apa yang kita rancangkan....yang penting kita sabar menghadapi dugaanNYA, walaupun sy da penat isik borang keje goverment...payah nk dpat..hehehe....
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty October 19, 2011
aduuus jgnlah nanges2 ib...mummynie hah kerja gomen dah naek busan..gaji oklah tapi kepuasan takde.mummy nak jer benti kerja jaga anak2 je a.k.a suri rumah...cian taw anak2 org lain jaga=(tapi nak wat camner..terpaksa idup kt bndr serba tak cukup=(so jelas taw mummy tgk kwn2 yg surirumahnie..so mmg bertuah walaupun tak keja gomen..enjoyjer life ib tuh...mesti syokk
Cikrosecute Cikrosecute October 19, 2011
hahaha betul tue...jadiklah surirumah sepenuh masa cam saya...tak ada orang nak marah....semua pakaian and anak terjaga...
Hardy Boy Hardy Boy October 19, 2011
saya dulu pernah kerja private sector then join government sector.private & government nie masing2 ade advantage & disadvantage terutamanya drp segi gaji. Klu untuk org lelaki, kebanyakannya lebih suka kerja private utk dptkn gaji tinggi (sbb klu boss xnaikkan gaji bbrp thn kmudian, makin bsmangatlah utk ktorang lompat ke company yg offer gaji yg lebih tinggi base on experience). Cuma kerja di private sector nie dibebani pelbagai kerja kkdg sampai mlm pun masih dok kat ofis kejar date line.
Berbanding kerja kerajaan, bagus utk long term krn khidupan lebih terjamin walaupun gaji takla terlalu tinggi (susah nak jumpa kakitangan krajaan yg dibuang kerja berbanding kerja di private sector). Petang lps pkl 5 lbh pn susah benor nak jumpa org government stay kat ofis. Cuma kerja kerajaan nie, kenaikan gaji setiap tahun taklah tinggi sangat ttp ada bbrp kmudahan lain yg kerajaan berikan such as nak buat pinjaman perumahan, ksihatan dsbginya.

Then, klu kerja kerajaan, klu husband kerja swasta susahla sikit klu wife ditempatkan di lokasi yg berlainan daerah/negeri bergantung kpd kekosongan. Kena plk husband plk tak bole nak pindah sbb takde cawangan syarikat kt lokasi isteri.

Klu hendak difikirkan, kerja sebagai suri rumah plk bukannya senang, bermula drp awal pagi hinggalah nak tido, mcm2 kerja nak buat, ingat senang ke jadi housewife?!! Klu dibayar gaji, sure cecah RM6k termasuk OT.hehehe.

Apa pun, pilihan di tangan kta semua memilih yg terbaik. Rezeki Allah telah tentukan cuma kita perlu berusaha, berdoa & bertawakkal... (^_^)
Myra Jay Myra Jay October 19, 2011
Myra pun frust jugak seba dah hampir 5x teview Gomen tapi tak dapat, bkn stakat simpanan tp gagal trus..

Mmg frust, dengan umo nak mendekati 30an, berharap dapat keje Gomen at least berkhidmat 30thn sblm pencen - so ada masa 2 tahun lagi untuk mencuba ;)
arituarini arituarini October 19, 2011
tk smestinya keja kerajaan je..rezeki di mana2..
indahhiasan indahhiasan October 19, 2011
ooo..akak org sp...bulan depan sy nak pegi sp..akak tinggal kat mana?dulu sy study kat sane...
emarieys emarieys October 19, 2011
rezeki ema dan suami kerja kerajaan..walaupun pegang jawatan yg kecil..
PinKy MoMMa PinKy MoMMa October 19, 2011
sokongggg! dulu pun pernah interview gomen tapi tak dapat..rupa rupanyer Dia nak bagi lebih baik dari itu ;)

now..enjoy duduk umah bersama anak anak..tak stress nak jaga ati org lain huhu..
LYAfrina LYAfrina October 19, 2011
huhu.. btl tu.. sy pon aritu kcewa sgt2.. pegi exam/interview sokmo doh utk gov.. tp xde rzeki lagi.. tp xpe.. walaupon smpai skarang keje bkn gov.. tp syukur..at least ada gk keje.. tp y nk gov bila fikir byk benefit utk msa depan..

xpela.. usha lagi...

mmg best jd suri rmh.. masa utk fmily jer.. tp lya msh kna bkerja.. utk bntu ekonomi fmily gak.. lg pon lya n ank sakit.. jd byk kna gna duit.. nak x nak... msti kerja.. bantu suami..
fieda fieda October 19, 2011
ye ler ina...dulu kak fieda pun sibuk sgt nk keje goment ni...asyik keje swasta jer..last2 kawin dapt 2 anak terus suami suh duk umah jer la..keje jga anak jer..haha..tp rasa lagi best tak stress..suka ati kita nk buat apa pun sbb kita la boss....
AnonymousAnonymous October 19, 2011
dulu tetiap tahun renew spa. panggilnya idak. ada sekali tu dpt surat lambat sampai hr interviewnya dh lepas.

kita selalu ingat keje gomen best.byk jaminan. memanglah tp kualitinya? hampeh!

last2 give up dengan gomen.
layarburuk layarburuk October 19, 2011
dah jadi manager kat rumah la katakan...hahahaha..kalah GM yang dah keja lebih 20 tahun..kelapangan masa itu tak kan dapat dibeli dengan wang ringgit..
indahhiasan indahhiasan October 19, 2011
sy buat dua kerja..tapi kerja tetap kat hong leong insurance.dulu study kat uitm merbok...amanjaya eyh.kalau ade rezeki boleh la jumpe akak bulan depan. rindu gile nak balik SP..
SeputihSalju SeputihSalju October 19, 2011
eala kan, mcm sy dlu sebelum khwin aman siap ckp tak bagi kerja suh dok rumah.. urus rmh tngga tp sy pun cdg cmtu jgk..tak sgka plak dpt kjer govmnt... pastu aman xda suh plak bhnti kjer... agk2 la kalu sebelum khwn kak ina kjer govmnt, pas khwn awng suh bhnti x??
Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda October 20, 2011
Best gak eh keje surirumah nie.. dok umah je, xyah kuar, xyah risau psl bj..hehe..

sy nie ntah akn dpt keje ke x bile sh grad nnti, huhu~..