Alisha dah mula buat saya RISAU!!!

 Dalam entry sebelum ni saya ada bagitahu u all yang Alisha sekarang ni dah tak nak saya suapkan dia makan lagi kan... Actually saya seronok la jugak melihat perkembangan si Alisha ni yang dah semakin pandai.. Cuma masalahnya sekarang ni, Alisha DAH MULA KURANG MAKAN!!

Mahu taknya.. saya nak suap dia tak nak.. mengamuk2 nak makan sendiri... Kalau saya try nak suap juga, ditolak2nya tangan saya.. silap hari bulan, kalau terkena bekas makanan dia tu.. mahunya tertumpah.. So, saya pun ikut je lah kehendak dia.. biasalah kan budak2 dah makin membesar.. banyaklah yang dia nak belajarnya.. Tapi tu la.. makanan yang masuk ke mulut tu sikit je.. yang dekat lantai lagi banyak.. huhuu..

Lagi satu, bagi bubur nasi tak nak dah sekarang ni... saya try bagi nestum pun sama jugak.. makan tak banyak, comot je lebih... Yang si Alisha nak makan sekarang ni, nasi macam kita orang besar ni makan.. Saya bagi la jugak nasi & lauk dekat dia kan.. tu pun dia nak makan sendiri jugak.. kiranya saya hidangkan nasi & lauk tu dekat dia tapi sambil2 tu, saya suap2la jugak dekat dia...

Kalau dulu Alisha makan banyaklah juga tapi sekarang ni.. rasanya setengah mangkuk baby tu pun tak sampai... Huhh! So, saya yang risau.. takut dia lapar, setiap kali dia main2 saya bagi dia makan biskutlah roti lah tapinya merata lah dia jaja makan tu... nasib baiklah dia nak makan..

Seriuslah, saya memang risau takut berat badan dia turun..!! Takut dia tak cukup makan.. takut dia lapar!! Macam2 la perangai anak2 ni.. makin besar makin banyak "cerita" mereka coretkan!!.. Si ibu ni jugak yang setiap masa risaukan anak.. Anak tak berak pun RISAU!! Anak tak Makan pun RISAU!! Anak menangis pun RISAU!! Anak sakit apatah lagi.. "Thats y kita patut hargai IBU kita"

Saya harap u all dapatlah berkongsi cerita u all dengan saya.. Apa yang u all buat bila anak u all makan sikit macam si alisha ni..? Lagi satu.. berkongsilah resepi2 anak u all tu dengan saya ek.. nanti boleh try bagi Alisha jugak.. hihi
Alisha dah mula buat saya RISAU!!!

6 comments.. read them below or add one

Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda September 27, 2011
owh, risau Alisha kurg mkn rupenye.. Well, Hannah pun kdang2 ade masenye die xnk mkn, juz nk main je.. Kalo ari camtue dtg, mmg xleh nk watpe la, so sy juz pastikn die minum susu byk coz die kurg mkn. Kalo ade pluang, mmg sy try bg die mkn pun, biar la die xabis, asalkn mkn gak..

Hannah now leh mkn mcm2.. bubur nasi & nasi b'same sup ayam die plg suke mkn. Maybe Alisha nk rs mknana yg lain.. try bg die different food selang bbrape ari, hehe..
suhaina laui. suhaina laui. September 27, 2011
ina...mmg la budak2 mcm tu kan...same wit my hero la...dulu pon cam tu...skrg pon kurang mkn tp minum susu kuat.....kalo nk mkn nasi nk senduk sendiri...kuah pon nk cedok sendiri....termasukla kalo nk mandi pampes nk buka sendiri....;)
iduraz iduraz September 27, 2011
sama cam hannah kita...nak mkn suap sendiri, tapi banyak yang keluar dari masuk mulut...dun worry k...klo dia kuat minum susu bagus at least leh cover kurang mkn dia..in between nk makan nasi/bubur tuh boleh bagi biskut/roti ker..so dia taklah lapar...
Fazlinil Irma Fazlinil Irma September 27, 2011
intan.. cuba pelbagaikan makanan. budak2 kan suka warna2. jd guna sayur2 utk menarik minat dia makan.

dulu masa sy jaga fatih, sy bg dia makan sdkt tp kerap. ctoh pg pukul 9 dah makan. nanti 1-2 jam sy bg dia makan biskut. atau buah. pastu pukul 1-2 bg makan nasi. petang bg makan buah atau biskut lg.

bila ummi dia balik mmg mengempeng minum susu sajalah.

dia tak nak minum susu botol.

setiap anak berbeza. asal dia tak lapar intan jgnlah risau.

sy jaga 4 org anak. 4-4 perangai beza2. sampa satu tahap anak yg ketiga, maryam sy buatkan nasi impit tu bentuk macam2. ada love. bintang, bulan, pokok, bunga. guna acuan kuih. punyalah nak tarik minat dia makan.

yg penting sbgai ibu/pengasuh kita kena kreatif. :)

satu cara lg sy suka suapkan fatih makan sambil tgok kartun. dia leka tgok kartun sampai boleh habis semangkuk bubur.

tp kena pandai jugak. kena bgtau. nak tgok kartun kena makan.
SeputihSalju SeputihSalju September 27, 2011
InsyaAllah alisha ok.. Alisha dalam proses pembelajaran tu.. belajar berdikari..
Puan Kutu Puan Kutu September 27, 2011
pada sy budak nie naik turun seleranya.tak payahlah risau sgt,janji alisha sihat. pengalaman sy, dulu aiman sgt ssh nak mkn,bila mkn pun asyik muntah.dh macam cara sy buat utk bg dia selera mkn macam vitamin n pelbagaikan resepi.tetap macam tu juga.skang selera makan meningkat2 pulak smp dah terlebih chubby.dulu aiman kurus je.pas umo dua tahun br naik sebab mkn byk.haha.tu org tua cakap jgn tegur sgt selera anak...:)