Petua halau semut

U all ada masalah semut dekat rumah tak ek? Saya ada masalah semut yang suka masuk dalam periuk nasi? hebat kan.. siap periuk nasi lagi tau... Kadang dekat lauk yang jenis goreng2 tu haaa.. Dalam air masak pun ada.. Murah rezeki semut2 ni... cuma tu la, kami ni lah pulak yang jadi masalah bila nak makan..
Nak dijadikan cerita, satu hari saya terlebih rajin pergi ambik daun pandan dekat pokok, kononnya saja2lah nak bagi nasi tu bau wangi... Alih2, haritu nasi saya bebas dari semut.. haaa dari situlah saya tahu yang bau daun pandan ni boleh halau semut... Daun pandan tu, bukan je saya letak dalam nasi tapi jugak atas meja yang terhidang lauk pauk tu haaa... Saya simpul daun pandan & letak macam tu je atas meja... So, takdalah semut nak masuk dalam lauk yang saya masak.. Ohya, alang2 saya tulis pasal semut, terus teringat yang pasal entry APA PETUA HALAU LIPAS DARI DALAM KERETA.. Entry tu saya bertanya apa petua, tapi di entry ni saya nak cerita apa yang saya lakukan... Alhamdulillah bagi saya memang mujarab, sampai sekarang dah tak nampak jejak lipas dalam kereta... Haaa hambik kauuu!!!


Saya buat operasi besar-besaran... Geram punya pasai... berani dia keluar tayang muka, dahla saya dengan anak2 ni penakut.. hahaa... Tak beragak lipas ni tau, dahla kereta tu kecik, sekali dia tunjuk muka, kot celah mana kami nak lari... takkan terjun tingkap kereta kot... muahahaa... Masa operasi dijalankan, saya bukak habis pintu kereta termasuk bonet. Barang yang ada dalam bonet saya ambik keluar semuanya... Pastu saya sembur dengan RIDSECT COCKROACH CONTROL 1 ni haaa... satu keretalah saya sembur... Bawah2 kusyen semua sembur... Geram punya pasai lah katakan... Dah siap sembur saya biarkan je kereta terbukak macam tu... tau tak, hampir 10 ekor jugaklah lipas yang mati.. yang berlari keluar pun ada, yang mati dalam kereta pun ada... Besar ada kecik ada... Eeee geli tau... iskkhhh!! lepas dah buang semua lipas yang mati tu, saya vakum kereta... 


Lepas dah siap vakum, saya sembur pulak dalam kereta tu dengan FEBREZE ni haaa... Dah sembur dengan FEBREZE, saya letak pewangi kereta yang bau pandan... saya letak dalam kereta 1, dalam bonet satu... Pewangi kereta ni lupa pulak brand apa, tapi bekas bulat yang isi dia macam jeli tu haa... Sejak operasi besar-besaran tu, memang tak pernah walau sekali saya nampak lipas muncul... Takut kene sembur dengan ridsect la tu agaknya... hehee

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 12 comments.. read them below or add one }

DYatie ABakar DYatie ABakar April 09, 2015
Wahhh tudia projek pembersihan besar²an untik si lipas. Hohihi.
azizah green line azizah green line April 09, 2015
mak ai banyak juga lipas berkeliaran yer dlm kereta..seram gak..nak2 lipas jenis terbang..takutt
~aSHa~ ~aSHa~ April 09, 2015
jelesnye tgk daun pandan tu subur....

daun pandan pun wangi...harus mewangikan dapur dan rumah
CikSiti CikSiti April 09, 2015
kete saya pun banyak lipas ><;
lia ummiirfan lia ummiirfan April 09, 2015
berul. mak saya pun bagitau daun pandan boleh halau lipas dan semut.
m4zs m4zs April 09, 2015
Setuju akk pun guna daun pandan utk halau lipas hehe
asyifa mustaffa asyifa mustaffa April 10, 2015
Nnti nk try yg buh pandan tu. X larat dah tgk semut dom menyerang. Dalm air msak pun dia bole ddk. Tension!
Myra Jay Myra Jay April 10, 2015
Ok daun pandan ye... Nice tip Ina, boleh try..


Lg 1 psl lipas dalam kereta tu, nampak gaya nak folo la cara ina tu :D
Isabel Lee Isabel Lee April 10, 2015
eh gelinyaaa lipas dalam kereta x_x

I read online that using white vinegar prevents ants. Also, sprinkle cornstarch - it's something their stomach cannot digest so they will die

http://www.theisabellee.com
ieza ashaari ieza ashaari April 12, 2015
Wah, bgus tips halau semut tu. ayam goreng za pun selalu semut hurung. Geram.
QasehnyaRania QasehnyaRania April 14, 2015
aalhamdulillah rumah saya xda semut atau lipas..
kalau kt kg ye. pantang ltk sudu yg kita lps bancuh air pasti semut hitam mai serang

thanks ina berkongsi
lynndamya lynndamya April 23, 2015
Salam, wahh info bagus ni...lepas ni nak kena cari daun pandan lahh sbb rumah sy pun banyak semut..paling xbest dia pegi kat berus gigi, kenapa entah..kat ubat gigi pun dia suka, padahal guna fresh and white..hmm~ owh okay misi membasmi lipas tu kelakar..hahahah