Ayam Masak Merah stail mak saya

Bila duduk berjauhan dari family, yang jadi masalah adalah bila saat rindu masakan mak... Kalau rumah tu berdekatan, kan senang terus je pergi rumah mak... Tapi yang jadi masalahnya bila duduk berjauhan... nak tak nak, kenelah masak sendiri guna resepi mak... harini saya teringin nak makan ayam masak merah stail mak saya... Ayam masak merah stail mak saya ni jenis kering, takda kuah... ayam tu pulak digoreng garing... Bila makan, sambal2 yang melekat dekat ayam tu digaul dengan nasi yang tengah panas... Ya Allah Ya Tuhanku... Sedap sungguh.. lebih2 lagi bila dicampur pulak dengan air tangan mak tu... memang menaik selera...!!! Arghhhh rindunya dekat family... Dah nak 3 bulan tak balik rumah parent saya, InsyaAllah minggu depan kami balik...


Dah rindu mak, rindu abah, so, saya share lah resepi ayam masak merah stail mak saya yang simple je ni haaa... CARA : AYAM + GARAM + KUNYIT = DIGORENG GARING... BAWANG BESAR + BAWANG PUTIH + HALIA + CILI KERING (biasa mak saya guna cilibo @ cili kering yang dah direbus & diblend) = BLEND... TUMIS BAHAN BLEND LEPAS TU MASUKKAN GARAM + GULA + SOS CILI + SOS TOMATO + AIR ASAM JAWA = MASAK LAMA2 SAMPAI CILI MASAK @ BERTUKAR WARNA JADI MERAH GELAP PASTU MASUKKAN AYAM GORENG & LETAK BAWANG BESAR POTONG BULAT... GAUL2.. SIAP!!! 

AYAM MASAK MERAH VERSI SAYA @ BERKUAH

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

{ 12 comments.. read them below or add one }

Mona Lea Mona Lea April 20, 2015
saya pun rindu masakan mak saya...nak balik jauh nun dikuching
Diana Rashid Diana Rashid April 20, 2015
saya pun balik hujung minggu nih..tak sabar,..

kalau masak merah saya suka bubuh gula merah...tapi kalau tak de ,gula pasir pun saya guna jugak..
CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) April 20, 2015
Mudahnya IB .. boleh CH cuba ni.. dah lah sibujang CH suka sgt ayam masak merah ni :)
Norma NML Norma NML April 20, 2015
sedapnya..apapun mmg air tgn ibu adalah yg terbaik kan :)
Spirogyra Spirogyra April 20, 2015
kecur air liur saya..huu~
ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH April 20, 2015
Assalam naniey,
waaaaaaaaaaaa
tetiba teringin nak jugak masak ayam masak merah itu he3
syawalsimpsons syawalsimpsons April 21, 2015
ni pon versi mak sue jugak...suke buat gini
zazanizam zazanizam April 21, 2015
ehh sama mcm zaza masak.. apapun, masakan mak memang takde tandingnya.
Sya Nadia Sya Nadia April 21, 2015
Kecur air liur kak.. lama dah tak masak sambal macam ni..
azizah green line azizah green line April 21, 2015
masakan ibu mmg paling sedap! tu sebab sampai skrg mak masak..hahaha
shahdiana shahdiana April 22, 2015
mak yana punya version pun jnis macam ni jugak ina...jenis kering...sedap kan...air tangan mak...