Kasihnya seorang bapa

Minggu ni minggu ingat mak abah rasanya ni... Hati ni dah tak sabar dah nak tunggu minggu depan.. Baru ni saya mimpi, mimpi menangis teresak2... Bila terjaga, air mata mengalir dekat mata saya... Ya Tuhan.. Kalau masa mampu diulang, saya nak masa itu kembali kepada zaman saya kecik2... Saya akan pastikan diri saya tak menyusahkan mak abah... Saya akan pastikan setiap hari saya peluk mak abah saya.. Tapi itu tak mungkin berlaku... Serius, sekarang saya terasa masa itu singkat.. tak cukup masa untuk bersama mak abah.... Umur mereka semakin meningkat, entah sampai bila saya mampu mendengar suara mereka.... entah sampai bila saya mampu untuk merasai ciuman mereka... entah sampai bila saya mampu untuk merasai pelukan mereka.. Hanya Tuhan je yang tahu...

Walaupun saya dah berkahwin, tapi mak abah tetap ambik berat pasal saya... Kasihnya ibu bapa tak pernah bernoktah selagi dikandung badan... Yang buat saya terharu sangat2, satu hari tu saya, my dear & abah saya duduk di meja makan... Abah saya cakap mintak tolong my dear handle tanah kelapa sawit dekat Grik sebab dah takda orang nak jaga nanti memandangkan adik lelaki saya pun tak sihat kan.. Selain dari tu, abah saya jugak cakap, tanah2 yang abah ada abah akan bagi dekat anak2.. Abah dah pikir untuk jangka panjang... Abah ada tanah yang hak milik selama 99 tahun, andaikata satu hari jadi apa2, abah dah siap beli tanah yang hak milik kekal... Ayat yang paling buat saya rasa nak meraung depan tu jugak bila abah saya cakap "Abah taknak anak2 abah susah... menyewa rumah sampai bila2.."... Ya Allah... sampai tahap tu abah saya pikir untuk kami adik beradik... Kami tak mengharapkan pun harta abah... My dear pun ada tanah sendiri jugak.. my dear beli tanah berdekatan dengan tanah abah jugak... insyaAllah satu hari kami akan berpindah ke sana jugak.. Ohya, tanah2 yang ada, kadang2 abah & mak bukan sebut tanah abah tapi sebut nama tanah kakyong, tanah yen, tanah nozi... Huwaaaaa....

Kiranya kami adik beradik memang abah dah siap2 bagitahu mana satu tanah kami... Abah ada banyak tanah, tapi tu la, anaknya hanya 3 orang je... Abah saya jugak keluarkan duit untuk buat rumah dekat adik lelaki saya dekat kampung... Abah kata, buat dekat kampung senang, ada orang jaga adik saya jika jadi apa2 sebab sekeliling semuanya sedara mara... Nampak tak u all?... Abah saya punya perancangan macamana... Abah tak pernah berkira keringat, abah tak pernah berkira duit dengan anak2... kalau boleh abah nak "tinggalkan" kami dalam keadaan yang senang.. tak nak dalam keadaan anak dia susah....

Ya Allah... kalaulah naluri keibuan ni hadir dalam diri saya ketika kecik, maybe saya akan sentiasa happykan parent saya... Zaman dulu2 tak memahami perasaan seorang ibu, perasaan seorang abah... Bila kene marah mulalah buat perangai... ya Allah... Panjangkanlah usia abah & mak... Ampunilah dosa2 mereka... jadikanlah saya anak yang solehah, yang sentiasa doakan kesejahteraan mak abah.. 

Untuk anak2 saya, andaikata satu hari terbaca entry ni, hargailah ibu & abah sayang... peluklah kami selalu... Kami tegur kerana sayang... mungkin ketika kamu semua baca entry ini kamu masih belum menjadi ibu, kamu masih belum menjadi bapa... Tapi belajar selami perasaan seorang ibu & bapa... pasti kamu akan temui sesuatu yang tak dapat diterangkan melalui tulisan atau kata2...

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
Kasihnya seorang bapa

{ 10 comments.. read them below or add one }

Nieyl Nieyl April 22, 2015
Singgah pagi...
kasih syg ayah dan ibu tiada tandingan...tetibe rasa rindu kat mak ayah kat umah...:(
Ayu Zan Ayu Zan April 22, 2015
Kan kak.. Mana ada ibu abah xsayangkan anak.. Always nak da best for them. Skrg da rasa sgt naluri itu sjk ada amani. Sikit2 amani.huuu
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra April 22, 2015
KAK....sob sob, bergenang air mata baca entry akak, bila dah jadi mak skang ni baru paham macam mana, rindu masakan mak, rindu pelukan mak, saya selalu pesan kat adik perempuan saya, jgn melawan ckp mak, jaga mak, bila adik dah kawin, dok jauh, dan ada anak, baru adik akan menyesal sbb tak jaga mak.
syawalsimpsons syawalsimpsons April 22, 2015
bila kiter dah makin matang meningkat dewasa naluri tu kuat je kan untuk ibu bapa kiter kan
idzwa kamaruddin idzwa kamaruddin April 22, 2015
kenapa awak buat saya nangis nie... :(
mummy_ayu mummy_ayu April 22, 2015
sedihnya entry pagi nie..sgt menyentuh perasaan. Windu plak ngan Ayah & Ibu.. nasib baik Ayu duduk dekat ngan Ibu & Ayah. hari2 leh jumpa...salam and kiss diaorang hari2..
azizah green line azizah green line April 22, 2015
touchingnya baca!

tu sebab walaupun jijah dah kawen jijah still nk duduk dekat gan mak..kerja kat sini beli tanah pun berdekatan dengan rumah mak..makayah dah tua..bila anak2 jauh kesian dorang jika berlaku apa2..

azizah green line azizah green line April 22, 2015
touchingnya baca!

tu sebab walaupun jijah dah kawen jijah still nk duduk dekat gan mak..kerja kat sini beli tanah pun berdekatan dengan rumah mak..makayah dah tua..bila anak2 jauh kesian dorang jika berlaku apa2..

lynndamya lynndamya April 23, 2015
Salam, sedih lah bace entry ni...apa2pun yg berkaitan kisah pengorbanan mak ayah mmg sebak bace kan...sedihnya..syang mak ayah saya..wuwuwwu :'(
Puan Kutu Puan Kutu May 04, 2015
ohh touching..all fatihah utk allahyarhamah mak n allahyarham pak saya