Tips untuk anak cepat berjaya FREE DIAPERS

Minggu lepas saya cerita dekat u all yang Aqilah terkucil time tidur malam kan... Lepas kejadian tu, kelmarin lagi sekali Aqilah terkucil.. puncanya tetap jugak sama... Saya tak terjaga untuk kejutkan Aqilah pergi tandas... sedar2 dah lebih dari pukul 6:30 pagi... Saya bersihkan Aqilah, lepas tu bagi dia pakai pampers... punca saya bagi pakai pampers??? Sebab saya dah nak siap2 buat kerja rumah + dah siang + dah tak nak kejut Aqilah pergi tandas... nanti kalau kejut takut dia tak nak tidur & kacau saya buat kerja.. Ini pada pemikiran saya saat tu la kiranya... Aqilah bangun lambat jugak... pukul 10 or 11 lebih la jugak... Dia bangun bukak pampers bagi dekat saya sambil cakap "nak cing" & terus berlari masuk tandas... saya yang pegang pampers time tu, tengok2la pampers dia kan... surprise... Aqilah tak kencing dalam pampers.. Ini bermakna, ketika tidur dalam tempoh 3 4 jam tu, Aqilah tak kucil.. Sedangkan sebelum2 ni, saya kejut dia kucil 2 jam sekali... GOOD JOB MY BABEH..!!

Ini malam tadi punya cerita... Sekali lagi saya TAK KEJUT AQILAH... time tu dah pukul 6 lebih jugak... saya check seluar dia nak rasa ada basah or tak.. ada bau hancing or tak... Lagi sekali SURPRISE untuk saya... Aqilah tak terkucil...!!!! Yeayyyy rasa macam nak peluk cium gomol2 waktu tu jugak anak solehah saya ni tau...!! Nampaknya Aqilah dah mula pandai untuk control dia punya rasa nak kucil tu... Kelmarin adalah last Aqilah terkucil di malam hari.. di siang hari Aqilah sangat2 GOOD GIRL... sekarang saya dah tak perlu nak tanya dia nak kencing ke nak beyak ke.. semua tu tak dah... yang saya tahu, sedar2 je dia dah masuk tandas & suruh saya cuci beyak or cuci kencing dia tu... 

Rasa seronok sangat... Alhamdulillah saya dah berjaya train Aqilah free diapers... Alhamdulillah kedua2 anak saya free diapers di usia belum pandai cakap, sekadar ambik perkataan belakang je... Alisha umur 2 tahun baru start ajar free diapers manakala Aqilah sebelum umur 2 tahun dah ajar free diapers... Sekarang ni, Aqilah dah free diapers sepenuhnya ketika di rumah... yang belum dilakukan lagi adalah FREE DIAPERS KETIKA KELUAR JALAN2... Saya tak sabar nak keluar jalan2 sebab nak tengok perkembangan Aqilah tanpa pampers bila keluar... Andaikata dia berjaya, ini bermakna, AQILAH FREE DIAPERS SEPENUHNYA SEBELUM USIA 2 TAHUN SEBULAN... yeayyyy!!! Saya pulak yang rasa happy terlajak... muahahhaha... Alaaa u all pun sama kan.. kan... kalau anak u all berjaya buat sesuatu yang membanggakan, u all pun akan happy kan sayang2... (",)

Saya nak kongsi satu tips untuk u all jika nak anak kita berjaya FREE DIAPERS... Tips yang lain, u all boleh baca SINI... tapi ni tips yang baru saya perasan ketika ajar Aqilah... maklumlah, time Alisha dulu lebih mudah ajar free diapers maybe sebab Alisha lebih memahami sebab time tu umur pun dah 2 tahun.. berbanding Aqilah di ajar masa tak sampai lagi umur 2 tahun... TIPS DIA ADALAH KALAU ANAK U ALL TERKUCIL OR TERBEYAK MERATA2 DISEBABKAN ANAK U ALL TAK PANDAI NAK BAGITAHU.. U ALL JANGAN CEPAT MENGALAH & BAGI DIA PAKAI PAMPERS SEBAB MALAS NAK CUCI HASIL PEMBUANGAN ANAK2 TU... TAPI U ALL KENA CEKALKAN HATI, TERUSKAN JUGAK FREE DIAPERS... CUCILAH BEYAK OR KUCIL DIA TU... PENGALAMAN SAYA.. BILA SAYA BUAT MACAM NI, TAK SAMPAI SEMINGGU, AQILAH DAH PANDAI MASUK TANDAS SENDIRI UNTUK BEYAK & KUCIL..!! 

Time ni saya rasa... Ya Allah... mudahnya ajar Aqilah ni FREE DIAPERS... kenapalah masa awal2 ajar dulu, bila Aqilah terbeyak or terkucil merata2 sebab tak pandai nak bagitahu saya, saya bagi dia pakai pampers punca malas nak cuci semua tu.... Percayalah, hakikatnya anak2 kita ni, bila kita ajar jugak.. ajar jugak... mereka akan paham... cepat je belajar tanpa kita sedar.. tau2 je dah pandai... tapi satu pesanan saya seperti selalu.. UNTUK BERJAYA JANGAN SESEKALI WUJUDKAN ALASAN...  ALASAN TU LAH YANG MEMBANTUTKAN USAHA KITA UNTUK BERJAYA TAK KIRA DALAM APA SEGI SEKALIPUN... Contoh macam saya ni la, ajar Aqilah free diapers dari umur setahun 4 bulan tapi sebab saya banyak cipta alasan, umur 2 tahun baru berjaya free diapers... bayangkan, baru seminggu dua ni saya bagitahu yang saya tekad untuk ajar sampai berjaya free diapers... dalam tempoh seminggu dua ni jugak Aqilah berjaya free diapers seharian... nampak tak, bila kita tak cipta alasan... senang je nak berjaya... 

Saya ada kongsi tips free diapers untuk ibu bekerja... tips free diapers ketika keluar berjalan.. iskkk macam2 tips la pasal free diapers ni.. perjalanan free diapers 2 orang anak saya ni semua saya coretkan di blog, jika nak baca, KLIK SINI... mana tahu boleh jadi panduan untuk u all free diapers anak2... InsyaAllah...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 
Tips untuk anak cepat berjaya FREE DIAPERS

{ 12 comments.. read them below or add one }

mila mila November 11, 2014
kak bestnye...ank sy skrg 1y7m.. blh ke xpakai diapers ni.hehe...lg pn pyh gak sbb sy bkerja..xkan nk suh pengasuh plak.
Masya Masya November 11, 2014
ina salunya nak ajar anak free drypers mmg kena kental ... bgs aqilah ni.. cuma ina kena hati² bila dia terlalu aktif pakaikan dia pampers sebelum tdo jer tkt terkucil .. sbb bila aktif lbh siang hari ni melompat .. meloncvat sana sini salunya mudah terkucil .. tp lg bgs ina soh kencing siap² sblm dia tdo .. klu dia aktif sgtlah siang tu.. tkt mlm terkucilkan.. good job ibu ...
IntaNBerliaN IntaNBerliaN November 11, 2014
@Masya

thanks yana... btw, yap, mmg sebelum tido, saya akan bg aqilah kencing dulu.. tu antara tips free diapers mlm hari.. hihi
Emi Emi November 11, 2014
Salah sorang anak sedara Emi, dia free diapers atas kemahuan sendiri. Tapi masa tu dah 2 tahun umur dia. Akak Emi takde nak ajar dia free diapers pun sebab masa tu akak baru lepas bersalin anak lagi satu. So macam tak larat la nak kena basuh klu dia terkucil merata2. So akak biarkan dulu dia pakai diapers. Tapi tibe2 dia mcm xnak pakai diapers langsung dah. Nak keluar jln2 pun taknak pakai. Terkejut jugak kitorang. Alhamdulillah, yang ni paling senang. Dia nak kencing atau buang air besar mmg dia bagitahu & ajak ke toilet.
Unknown Unknown November 11, 2014
nak try juga la free diapers bila hakimi 1tahun 5blan camtu...
Aryan azra Aryan azra November 11, 2014
bagusnya..perkongsian yg menarik
FarahFerraDotCom FarahFerraDotCom November 11, 2014
Nice sharing dear.. nnti farah nk try train kt emir la.. dia pun dh 2thn+ dah.. :)
nini nini November 11, 2014
macam manalah saya nanti..hihihi
Unknown Unknown November 11, 2014
tahniah aqilah dah berjaya free diapers.. :D
Unknown Unknown November 11, 2014
another best entry from a motherhood
Ruhill Fahima Mohammad Ruhill Fahima Mohammad November 12, 2014
betul...kalo nak train anak better waktu dia kecik2 lagi...waktu ni budak senag terima...tapi mmg kena lawan rasa malas n kuatkan semangat...mmg letih sikit tapi hasilnya puas hati...org kata no pain no gain...
Fiza Rahman Fiza Rahman November 24, 2014
Tahniah aqilah. Qhalif ni tak tau bila nak lulus potty train. Slalu kencing dulu baru nak gi toilet tau..ppffttt...