Cara nak bagi anak @ baby tidur lena


Memandangkan anak2 saya diajar tidur bawah @ bukan dalam buai.. so, dari Alisha lagi memang saya buat macam ni nak bagi mereka tidur lena & saya buat kerja dengan senang... Alaa bukan tips rahsia pun, tips macam orang lain jugak... SAYA BEDUNG ANAK2 SAYA SETIAP KALI NAK TIDUR YANG MASIH BABY PADA KETIKA ITU... Macam sekarang ni, Afrina lah kan yang kena bedung... Normally, orang bedung anak time dalam pantang je.. Bila anak tak nak bedung, kita ibu2 ni bukak la bedung tu sebab anak duk "ek ek" nak lepaskan tangan dari dalam bedung tu kan.... 

Tapi biasanya ketika mereka berjaga je mereka nak lepaskan diri dari bedung... kalau time tidur, nyenyak je tidurnya... Punca anak2 tak lena tidur biasanya sebab anak terkejut... baby kan bila terkejut, terus tangan terangkat...terkejut pasal bunyi bising... kalau bedung, takdalah tangan mereka nak terangkat... takdalah mereka nak terkejut...


Alhamdulillah, Afrina kalau kene bedung memang lena la... Ohya, saya bedung Afrina guna kain batik je sebab kain batik tu kan besar.. Normally, selepas mandi, saya akan bagi susu dulu pastu baru bedung & terus lena... Jangan tak tahu, walaupun di tengahari yang matahari tegak di kepala tu pun, Afrina tak kisah berbedung yer... Tapi bila time Afrina bangun, saya bukaklah bedung... Ini cara saya, kalau u all rasa sesuai untuk baby u all, boleh jugak buat... saya bedung sebab dalam kepala saya, saya pikir bedung ni "ketat" (walau hakikatnya tak ketat) so, anak2 takkan terkejut sampai terangkat tangan & anak2 akan terasa seolah2 dia sedang dipeluk oleh ibu dia... Itu yang saya pikir bila saya bedung Afrina macam ni... (",)... Ntah2 dekat kain batik tu Afrina ada bau ibu dia.. erk??...dah cuci mana ada bau kan... hehhe

*Motif saya bedung macam ni sebab tak nak bagi tangan anak saya terangkat ketika terkejut dengan bunyi..


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

{ 15 comments.. read them below or add one }

MOMMYLIN MOMMYLIN November 14, 2014
btul tu.. dorang pun lagi selesa sebenarnya...
Raihanah Ahmad Raihanah Ahmad November 14, 2014
nak bedung tu sebab rasa macam dipeluk.
Izwa Kamaruddin Izwa Kamaruddin November 14, 2014
yup..saya pun bedung semua anak walaupun org lain ckp kampung giler...
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI November 14, 2014
eh btoike nama anak kedua akk tu? ingt lupa dh..huhu
ecah khalili ecah khalili November 14, 2014
baby memang lena kalau dibedung..cuma ecah kalau bedung xkemas langsung smpai hsband bukak n bedungkan balik..hehe..
Unknown Unknown November 14, 2014
baby mmg kalau bedung dia rasa selesa,selamat n xmudah terkejut..
Puan Kutu Puan Kutu November 15, 2014
muka afrina mirip betul aqilah..mmg baby klu berbedung jerap sikit tidurnya
ilya maisara ilya maisara November 15, 2014
yang azra ni kak, tunggu dia dah lena baru boleh bedung.. hihihi...
ZaimahBakar ZaimahBakar November 16, 2014
Works for my kids too! Tapi so far sampai 4 bulan je. Sbb dah pandai meniarap kot. Babymuhammad dah 5 bulan, meniarap penat main2 kadang boleh tertidur sendiri..(kalau mood dia ok laa~)
Maria Firdz Maria Firdz November 16, 2014
memang bedung satu kaedah yg berkesan... si kakak smpai ke besar nk berbedung...smpai tak muat kain... si adik pula tak nak.. kejap je bedungnya... tapi alhamdulillah la tak mudah terjaga wpun x berbedung...
Unknown Unknown November 16, 2014
Sama mcm aniq.. Mmg sya bedung dia.. Lena dia tidur.. Bising pun tak heran.. Hihi
Fiza Rahman Fiza Rahman November 24, 2014
Nak dia berbedung yerp. ANak2 saya masa dalam pantang jer lah. Pastu dah tak nak di bedung.