Alisha yang semakin berdikari


Sepatutnya dah lama saya coretkan pasal perkembangan Alisha ni dekat sini... tapi tu la, dah malas kan, apo nak di kato... Alisha sekarang kalau mandi, dah pandai mandi sendiri.. bila saya sebut mandi sendiri tu, bukan sekadar mandi ala kadar, sekadar nak main air tu.. tapi mandi yang betoi2 mandi macam kita mandi ni haa... Sebelum Alisha umur 4 tahun lagi saya dah tak perlu nak mandikan dia.. Malah saya rasa macam dia mandikan diri sendiri lebih bersih dari saya mandikan dia....

Alisha kalau duduk dalam bilik mandi berejam.. berejam tu sebab dah campur sekali dengan berangan dalam bilik mandi tu haa... haiihhh!! Bab berangan tu tak leh cakap apa la... menurun ibu dia la tu masa dulu2... Berbalik kepada cerita Alisha... kalau dia sabunkan badan, habis satu badan jadi putih dengan sabun... dia bukan setakat sapu camtu je sabun tau tapi siap dengan tenyeh lagi badan2 dia tu haaa... dah gaya macam banyak daki pulak...

10 kali mandi, 10 kali syampu..!! punya dia jaga rambut dia tu haaa... sampai saya kena pantau syampu tu tau.. kalau tak habis dekat dia je... Bab rambut Alisha memang jaga.. Kadang2 kalau hari panas2 saya ikat rambut dia tinggi2 macam kita dalam pantang tu haa... sekali dia bising cakap nanti rambut dia rosak... dia lebih rela lepas rambut dari kene ikat camgitu... hahha... tapi kalau nak ikat boleh je... cuma kena ikat cantik2 la... macam dandan ke... buat tocang macam ekor kuda tu ke.. apa2 je la, asal cantik.. kalau cakap nak gunting rambut, dia memang tak nak... bagus jugak, saya memang nak rambut Alisha panjang pun... cuma my dear je yang suruh gunting tapi saya tak bagi... ditambah pulak empunya badan tak nak, mana boleh guntingkan...

Gosok gigi pun sama jugak... setiap kali mandi wajib gosok... pernah sekali tak gosok gigi, dia sanggup gosok semula walaupun dah pakai baju siap2 dah... Tapi normally dia mandi sendiri memang dia tak lupa la gosok gigi kan... puncanya dia takut kene cabut gigi... pengaruh cerita upin ipin.. kikii.. Walhal gigi Alisha memang dah rosak 2 batang tapi tu tak jadi halangan untuk Alisha terus jaga gigi dia...

Dah siap mandi, dia sendiri yang pilih baju & pakai.. Cuma bab sikat rambut je saya yang sikatkan.. tu pun puncanya ibu dia ni malas nak lap jika minyak rambut tertumpah.. Lagi satu bab membuang dalam tandas.. yang tu pun dia sendiri yang cuci... tapi saya dah siap2 letakkan sabun sebelah dia la kan... Saya perasan, bab2 ni kan, Alisha memang teliti... Alisha nampak gaya macam tak suka kotor... sama gak macam Aqilah.. Eh, saya pun sama jugak sebenarnya... Tau tak, pernah kami pergi tandas awam, Alisha komplen cakap tandas tu kotor.... budak2 pun tau pasal kebersihan... kita yang besar ni kalau guna tandas awam tu, pandai2lah jaga kebersihan yer.. buat macam tandas rumah sendiri... takdalah nak masuk tandas awam ni bau hancing... tak pasal2 kena tahan nafas...

Haa tu diaaa... motif nak cerita pasal Alisha je... kang dah melalut sampai ke tandas awam... haihhh... Okla, stop sampai sini dulu... Esok baca entry lain pulak yer... Tengah gigih update blog ni... Hilangkan penyakit M besor...

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 13 comments.. read them below or add one }

misz sheyla misz sheyla November 03, 2014
pandainye alisha..suka baca sal alisha...mcm mana awk ajr anak mcm ni..turunkan ilmu pliss
ct aju ct aju November 03, 2014
salam kenal dari ct...nama anak2 kita sama...alisha & afrina...
Mila Hilas Mila Hilas November 03, 2014
hehe bgs lah.dh jadi kakak kne berdikari
ziezah.com ziezah.com November 03, 2014
wahh alisha.. teliti betul yer..

kak bila kak start dah xmandikan alisha ni?
lynndamya lynndamya November 03, 2014
Salam, haha mase kecik2 dulu pun suka pakai sabun smpi putih satu badan..xtau kenapa, haha..bagus2..dah makin mebesar dah anak kak ni :)
Diana Rashid Diana Rashid November 03, 2014
Anak perempuan memang macam tu la kot...kan??sebab anak perempuan saya macam tu la.mandi berejam2,kalau dulu syampoo tu sampai kena isi dalam bekas kecik.kalau letak sebotol besar kat dalam tu,tahan 3 hari je..kalau bab melawa ni amboih..sampai kita pun naik rimas...harap2 sampai ke besar la diaorang macam tu.kan?lain pulak dengan anak lelaki saya,kalau mandi disabun ,terjerit2 marah kita,lepas mandi sikat rambut pun tak mau..bedak ke,losyen ke semua tak mau..
ewanthology ewanthology November 03, 2014
saya pun ada anak perempuan, masih setahunlebih usianya..nampaknya suatu hari nnt sayapun terpaksa melayan karenah karenah mcm ni :-)
ziezah.com ziezah.com November 04, 2014
hehehe pandai alisha memanjakan diri yer..betul2 jaga kebersihan n kecantikan diri..
tifa anvar tifa anvar November 04, 2014
perangai alisha sama je dngn ank dara saya. Lps mandi msuk blik nak pakai baju pn berejam.
siti zawiah siti zawiah November 05, 2014
turun ibu dia la kot kak..hehe
Sya Nadia Sya Nadia November 06, 2014
Alahai.. Comey kak long.. Bagus, dah berdikari.. Tgk lah kak, nanti aqilah lagi cepat Dr Alisha. Biasanya kalau anak rapat sesama diorg, kakak cerdik, adik dia lg cerdik.. Ni pengalaman sya juga anak org 24/7 lah. Nampak begitu. Tp tak tau lah kan.. Lain budak, lain caranya.
Fiza Rahman Fiza Rahman November 24, 2014
Bagus kakak. Tapi klo anak pompuan memang cepat matang. Qahirah pon kalau mandi lama sebab dia suka main air ngan sabun.