Dahi Alisha lebam & benjol diketuk dengan mug

Aqilah seorang anak yang aktif... Suka pukul kakak dia... tapi tu la, dia masih lagi kecik.. masih belum paham apa yang dia buat itu betul atau salah.. Cuma saya sebagai ibu dia ni lah yang nak kene explain dekat dia apa yang boleh buat, apa yang tak boleh buat.. Saya kadang2 rasa kesian dekat Alisha, selalu kene dengan Aqilah.. tapi dia tak melawan... cuma kalau dah sampai tahap geram sangat baru dia balas balik.. bila ingat kebaikan Alisha ni, saya pun rasa geram dekat diri sendiri, puncanya kadang2 saya pun ada jugak marah Alisha.. "kepuk" pun ada jugak...!! haih..!! Sikap anak2 makin menguji kesabaran... Nanti ada masa saya coretkan apasal perasaan saya ni pulak.. sekarang ni fokus pada tajuk entry dulu...


Semalam saya menyusukan Afrina dalam bilik.. manakala Alisha pulak baring di tepi katil... Entah macamana tiba2 Aqilah boleh ambik mug macam gambar atas ni ketuk dekat dahi Alisha.. Bunyi dia memang kuat.. Saya terkejut terus tengok Alisha yang masa tu terdiam sambil pegang dahi dia & beberapa saat kemudian baru menangis... Bayanglah betapa sakitnya Alisha sampai tak keluar suara ketika mula2 kena... Time ni saya berdebar2 tengok dahi Alisha... saya nampak macam ada lekuk tempat kena mug & sepantas kilat tempat yang belekuk tu benjol & terus lebam... 

Saya ambik kain napkin yang ada berhampiran saya & terus tuam tempat benjol tu... tapi sebelum tu sempat lagi saya marah & pukul Aqilah tapi tak beria la time ni sebabnya saya lebih terkejut @ risaukan pasal Alisha... Ya Allah... Alisha memang anak yang baik... dia takda nak marah2 Aqilah @ balas balik dekat Aqilah ketika kejadian tapi dia hanya mampu menangis sambil cakap "Ibu, kakak sakit.." pastu dia pegang dahi dia yang benjol & lebam tu... Saya menangis ketika tuam dahi Alisha tu.. menangis sebab rasa Alisha ni baik sangat... selama ni adik dia buat macam2 pun dia boleh bersabar... cuma setiap kali kena, itulah ayat yang keluar dari mulut... "Ibu, kakak sakit... Aqilah buat kakak... kesian kakak"... Allahuakbar... bertuahnya saya dapat anak sebaik Alisha... bertuahnya Aqilah & Afrina dapat kakak sesabar Alisha...


Ini gambar dahi Alisha tu... nampak tak lebam tu... Alhamdulillah dah tak benjol cuma lebam je... Tapi ketika mula2 kena, memang besar sangat benjol dia tu.. besar & tinggi.. sampai saya jadi takutlah...


Bila my dear balik rumah, saya bagitahu my dear apa yang Aqilah buat dekat Alisha... My dear marah la Aqilah kan... Alisha yang tengok kejadian tu, menjebikkan kan diri & keluar air mata... Lepas tu kami makan sama2... ketika makan tu kan, Alisha ada tanya Aqilah "Nanti Aqilah nak buat kakak lagi tak?"... Aqilah macam biasalah, geleng kepala je tapi lain kali buat jugak... lepas tu Alisha cakap lagi "Jangan buat kakak dah, tak baik, nanti Tuhan marah".. Alisha... Alisha... baiknya kamu ni sayang... walau apa yang adik lakukan dekat kamu, kamu tetap jugak layan adik macam biasa... takda nak marah takda nak pukul... kadang2 kamu kene gigit sampai lebam... bila kamu nak gigit jugak Aqilah, ibu marah kamu pulak.. Maafkan ibu sayang.. membalas gigitan bukan cara terbaik... Adik belum paham apa yang dia buat itu boleh menyakitkan orang @ salah... tapi ibu tahu Alisha anak yang baik.. kita boleh sama2 tegur adik apa yang betul, apa yang salah...

Walaupun sekarang ketika kecik, mereka ada gaduh2.. tapi saya tahu bila Aqilah semakin membesar semakin paham apa yang dia buat itu salah & saya yakin mereka akan jadi kawan baik bila besar nanti...!! Berkongsi segala cerita bersama... Alisha memang baik,.. walaupun dia penat.. dia tetap tolong adik dia kalau adik nak apa2... contohnya macam Aqilah mintak air dengan saya, saya cakap nanti dulu sebab tengah menyusukan Afrina... lepa tu Aqilah pergi dekat Alisha cakap "Air.. Air"... Alisha yang time tu tengah baring cakap "Kakak penatlah".. tapi Aqilah tetap jugak cakap "Air.. air.." terus Alisha bangun & bagi air dekat Aqilah... Kamu memang anak yang baik... Bertuahnya saya dikurniakan anak seperti Alisha... Kamu memang kakak yang baik..!!


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 17 comments.. read them below or add one }

NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra November 04, 2014
Sebak sy bc entry kak...huhu
Mrs Velentine Mrs Velentine November 04, 2014
sian kakak..biasalah budak2 cuma kadang2 kita sebagai ibu terlebih emosi marahkan yg besar bila nak balas balik....semoga aqilah tak buat kakak lagi
Cik JuE Cik JuE November 04, 2014
kesian kakak..
anak jue pun sama faez suka buat kat kakak..kakak sikit pun tak balas..
memendang rasa je...
Mila Hilas Mila Hilas November 04, 2014
pergh mmg skt tu...kesiannya alisha..memang penyabar lah dia..bagus lah sis..nanti besar mungkin dorg akan jadi BFF...
Masya Masya November 04, 2014
terharu baca entry alisha ni .. baiknya dia... kesian dia kena ketuk dgn aqilah ...
shasha yacob shasha yacob November 04, 2014
meremang bulu roma baca kisah alisha nih. heheheh. baik sangat lah
ziezah.com ziezah.com November 04, 2014
dapat bayangkan sakit tu kak.. adoii.. tp tu la budak2 tengah mebesar kan.. kita yg kena didik dia baik n buruk.. moga aqilah n alisha jdi anak yg solehah
eima eima November 04, 2014
perangai alisha ni sebijik cam anak sulung aku ... adik plak pembuli dan pencari pasal ...ade je nk buli abang ..nasib la baik si abg ni jenis lembut hati dan penyayang ..klu dah lama dah si adik kena hentam..kadang tu kita plak yg sakit hati ngan geram ngan si adik suka pasal....lg tegur lg marah lagi die buli abg die ..sabo je le abg ...
tifa anvar tifa anvar November 04, 2014
baikknya alisha. Kalau bdk lain kene ketuk mcm tu dngn adik dh lama meletus perang dunia ke3.
Eca Dwinky Asha Eca Dwinky Asha November 05, 2014
sedih lak baca ceta ne kak :(
cian alisha...aqilah ne main advance sgt lah...
lynndamya lynndamya November 05, 2014
Salam, alahai kak..baik nya Alisha..baik sangat2..cara dia cakap dgn Aqilah pun nmpk matang dah..bagus2.. tapi sakit betul lah kena hempuk dgn mug cam tu, sendiri kena pun dah skit, ape lagi budak2 yg 'masih lembut' lagi tu..
siti zawiah siti zawiah November 05, 2014
rasa nak nangis bca entry akak ni..
Maria Firdz Maria Firdz November 06, 2014
Ayoo.. Besarnya benjol..
Sya Nadia Sya Nadia November 06, 2014
Kesiannya alisha.. Tp bagus dia Xmas aqilah.. Solehah betul dia
Puan Kutu Puan Kutu November 07, 2014
alisha ni mmg baik kan..lemah lembut orgnya tu sebab selalu kena buli dengan aqilah.hehe.tp aqilah pun tak cerdik lagi..baguslah alisha tak melawan..tp sebagai ibu mmg la rasa kesian n sedih sgt bila berdepan keadaan cmni..
Fiza Rahman Fiza Rahman November 24, 2014
Adoiiii...sakit tu. Siannya alisha.