Nasi Minyak Pandan yang sedapppppp..!!!

Saya memang jenis manusia yang suka masak macam2 jenis nasi... Nasi minyak, nasi daging, nasi carrot, nasi tomato, nasi lemak.. macam2 nasi lagilah... Bukan apa, sebab anak2 saya & my dear jenis suka makan... saya pulak, bila orang suka makan, mulalah rasa nak masak nasi sedap2 sikit selain dari nasi putih... nasi sedap ni memang saya selalu masak, boleh dikatakan tiap2 minggu... dalam seminggu tu, mesti ada nasi sedap... Eh, nasi selain dari nasi putih tu saya tulis nasi sedap je la yer... (",) Lagipun kadang2 request dari anak2 & my dear... Anak2 saya kalau dapat nasi sedap, tak payah lauk pun takpa... makan nasi kosong je... Yela, nasi sedapkan memang dah ada "rasa"...


Hari ni ketika blogwalking, saya terjumpalah resepi nasi minyak pandan.... Wah, kreatif sungguh ni...!! Terus saya stop blogwalking & terkedek2 keluar rumah pergi ambik daun pandan... Nasib dekat rumah saya ada pokok pandan yang my dear tanam... Dah banyak jasa pokok pandan tu dekat saya & family.... wah gitu.... (^_^) Nasi Minyak Pandan ni memang saya SYORKAN dekat u all masak... MEMANG SEDAP...!!! Time tengah masak nasik tu... Ya Allah... bau dia memang harum semerbaklah... serumah bau pandan...wanginya..!! Punya excited saya nak tunggu nasik minyak pandan ni masak... bila dah masak biar sekejap & terus saya rasa sesuap dua... wallawehhhhhh rasa nak makan tanpa tunggu my dear balik lunch...!! Haaa gitu....

Cara nak buat sangat senang... tapi saya tak ikut resepi yang diberi tu seratus peratus... sekadar guna apa yang ada di rumah je.... 5 HELAI DAUN PANDAN + SECAWAN AIR = DIBLENDER & DIAMBIL AIR DIA... BAWANG BESAR + BAWANG PUTIH + HALIA + BUAH PELAGA + BUNGA CENGKIH + BUNGA LAWANG + KULIT KAYU MANIS + DAUN PANDAN SIMPUL = TUMIS HINGGA WANGI (SAYA GUNA MARJERIN... MINYAK SAPI OR MINYAK MASAK PUN BOLEH JUGAK) DALAM RICE COOKER... LEPAS TU MASUKKAN BERAS + AIR PERAHAN DAUN PANDAN + GARAM + AIR PAIP + SUSU CAIR = KACAU2  SEKEJAP PASTU TERUS ANGKAT & MASAK GUNA ELEKTRIK MACAM BIASA.... SUKATAN AIR PAIP, AIR PANDAN & SUSU CAIR... U ALL AGAK2 TAU... MAKSUD SAYA CAMNI... CONTOHLAH BERAS U ALL NAK MASAK TU KENE GUNA 3 CAWAN AIR... SO, U ALL KENE BUAT AIR PERAHAN DAUN PANDAN + AIR PAIP + SUSU CAIR = 3 CAWAN AIR.... Pandai2 u all lah agak2 tau... saya ni jenis kalau masak main agak2 je... bukannya sukat2 pun... BILA NASI DAH MASAK, U ALL TITIKKAN PEWARNA HIJAU... SIAP..!!!



Ohya, saya makan nasi minyak pandan ni dengan lauk AYAM MASAK KURMA @ KEMOK STAIL TERENGGANU TANPA SANTAN...

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 19 comments.. read them below or add one }

Norma NML Norma NML November 26, 2014
nasi minyak pandan..1st time dgr..biasa buat nasi lemak pandan je :-)

http://rencahkehidupan-maamieiqi.blogspot.com/2014/01/nasi-lemak-pandan.html
Sweet red cherry Sweet red cherry November 26, 2014
Fuh..baru baca entri pun dah rasa teruja dgn nasi minyak pandan ni.rajinnya buat nasi sedap tiap2 minggu..terbaeekkk!!! :)
lynndamya lynndamya November 26, 2014
Wahh nampak mmg sedap lah!! adoi kena g pasar malam jap g nak cari nasi minyak...xdpt yg pandan yg biasa pun jadilah ..haha..thanx share :D
Farrah MF Farrah MF November 26, 2014
Nampak sangat menyelerakan. Mesti wangi nasi dengan aroma daun pandan tu..
Masya Masya November 26, 2014
ina kalau bab masak nasi special mmg terrorkan ... teringat kat amir hari tu dia mintak nasi lemak warna hijau kikikiki ... rupanya nasi minyak pun ada warna hijau.. rasa pandan.. mesti sedapkannn
Unknown Unknown November 26, 2014
nasi mnyk pandan+ ayam kemok gandingan yg mantop, meletopss
Unknown Unknown November 26, 2014
senang jugak ni..boleh dicuba..
kadang blur jugak tak tau nak masak aper..
Unknown Unknown November 26, 2014
warghhhhh...sentappp....memang sedap....
Unknown Unknown November 26, 2014
first time Za taw pasal nasi minyak pandan ni..
Nadia Johari Nadia Johari November 27, 2014
buatkan tuk saya kak..heehe
Mar Mansor Mar Mansor November 28, 2014
kena titikkan pewarna hijau baru jadi hijau cantik macam tu eh..
saya nak amik resepi tau...dah terbayang2 dah ni
Mimie Mimie November 30, 2014
Nampak sedap...boleh try nih kak ina...
Unknown Unknown December 02, 2014
Nampak sedap.. Tp malangnya, sya tak suka nasi minyak.. Tak apalah.. Masak nasi putih letak daun pandan pun jadilah...
syawalsimpsons syawalsimpsons December 03, 2014
adohai rajinnya ina....sue pon nak try..tp bukak sekarang kot..tunggu bulan pose la..kikiki