Pengalaman pertama kali ber"babywearing" @ ring sling ketika shopping

Rasa macam nak hasut u all je suruh ber"babywearing"... hahhah.. Perasaan saya di lubuk hati paling dalam selepas pertama kali ber"babywearing" ketika keluar shopping, saya SUKAAAAA SANGAT...!!! SANGAT2 MEMUDAHKAN PERGERAKAN SAYA...!! Oh tidakkkkk saya dah mula jatuh cinta nak ber"babywearing" ni haaa... sampai rasa tak sabar nak keluar lagi semata2 nak pakai ring sling tu lagi... hahahhaha adeh...!! Rasa macam nak buat koleksi je.. tapi tu la, mahai sangat.. tak boleh la buat koleksi.... Di entry ni saya nak cerita dekat u all pengalaman saya guna ring sling pergi shopping hari Sabtu baru ni...

Actually ketika nak keluar rumah tu, saya suruh my dear bawak stroller.. Lepas tu my dear cakap, "tak payah bawah troller.. 'kain' tu kan ada.. bawak tak?"... Kain yang my dear maksudkan ring sling... Saya memang letak kain tu dalam beg awal2 lagi... cuma saya rasa macam tak berani je nak guna ring sling... tapi bila my dear tak bagi bawak stroller, saya ok je la.. tapi dalam hati tu memang niat awai2 dah mintak2lah jumpa sape2 yang ber"babywearing" sebab nak pergi tanya cara saya pakai ring sling ni betoi or tak... kira nak suruh troubleshoot la... time keluar tu saya memang cari orang yang guna babywearing jenis SSC (soft Structured Carrier).. bukan apa, sebab yang guna SSC je yang saya pernah nampak selama ni.. yang guna ring sling (RS) macam saya ni, tak pernah pulak jumpa...


Dengan takdir Tuhan, memang saya ada jumpa seorang hamba Allah yang ber"babywearing" guna SSC... Dia bersama 3 orang anak, sorang dia kendong, lagi 2 orang duduk dalam troli... 3 orang anak lelaki... Serius memang nampak dia sangat2 senang keluar dengan anak2... yela, hanya handle yang dalam troli tu je... yang dikendong tu takdalah nak buat peel ke apa kan... 2 tangan dia tu pun free... saya suruh dia troubleshoot cara penggunaan saya ni... katanya cara saya guna tu dah ok, cuma perlu up kan lagi Afrina.. dengan ketinggian yang mudah untuk kiss.. kiranya ketinggian tu tak cukupla.. lagi satu kaki Afrina tidak membentuk huruf M secukupnya.... Lepas di troubleshoot, baru saya tahu cara guna yang betoi... sebelum ni saya nak gak pergi meetup group babywearing dekat Sungai Petani ni, tapi my dear tak dapat hantar... sejak dari tu saya memang niat kalau keluar jejalan harap2 akan jumpa sapa2 yang ber"babywearing"...


Afrina memang sangat2 selesalah duduk dalam ring sling tu, sampai teridur... dari awal sampai akhir kami shopping... agaknya rasa macam kene peluk kot  dengar bunyi jantung ibu dia dah gaya macam dalam perut ibu... (",)

Ohya, nak cerita dekat u all ni... masa saya guna ring sling tu kan, orang yang lalu lalang duk memerhati je dekat saya... pelik agaknya... saya pun tak tahu nak rasa malu ke... rasa seronok ke... rasa bangga ke.. ntah, takda perasaan masa tu... Sampaikan tiba2 tengah2 kami jalan, my "terluah"... katanya... "Orang kata s........ mana yang bawak anak macam tu"... pastu saya cakapla.... "Itu hanya orang macam abang je cakap macam tu"... masa ni saya ingat my dear memang saja2 nak menyakat saya... Lepas tu my dear jawab "Takla, yang orang duk tengok2 tu kenapa... tak pernah tengok orang ke?"... Lepas tu saya cakap, "Eh, abang perasan jugak ke orang tengok"... "Haa laaa... Pelik sangat ke kendong anak macam ni".. saya cakap "dorang pelik la agaknya.. tak pernah tengok pakai ring sling camni... tapi kalau dorang tahu harga, maybe dorang takkan kata s..... macam abang tu"... lepas tu my dear balas balik "macam orang puteh la kononnya tu"... terus saya gelak... hahhah.. 

Bila saya balik rumah, saya cerita dekat parent saya pasal ni kebetulan parent saya datang sini & kami keluar g shopping sama2... mak saya cakap "haa memang orang duk tengok je... masa kakyong berhenti dekat kerusi urut dekat abah tu, yang perempuan dengan suami dia dekat kerusi urut tu jugak, tengok tak berkelip.." yang ni saya pun perasan... nak tengok tak cover2... terus tengok dari saya mula2 duduk situ sampai saya bangun... yang lalu lalang pulak, dah jalan ke depan, tapi kepala pusing lagi ke arah saya... bila saya tengok, kami berbalas senyuman la kan... ada tu pulak, yang tengok, lepas tu suruh pulak kawan dia tengok... dah rasa macam retis pulak semalam.... hahhahha... Tapi saya rasa, kalau saya takda ring sling & saya nampak orang guna ring sling, saya pun mesti akan jadi macam dorang... mesti akan tengok jugak sebab tak pernah terserempak dengan orang guna ring sling + saya memang dah lama aim dekat ring sling... Lawak pulak bila ingat2 balik kejadian hari sabtu tu... Ingatkan saya je perasan.. rupanya dengan parent saya & my dear pun perasan orang tengok... so, kene tempias sekali la berjalan dengan mak budak pakai ring sling... hahhah

Pognae Soft Structured Baby Carrier (SSC) from Korea Plain

Sekarang ni saya rasa lepas ni saya nak beli SSC pulak... Adoiiii... dah datang rasa jatuh cinta camni la... Tapi kalau boleh nak cari yang offer je... yang murah2 je... tapi murah pun 3 angka la jugak kan... saya ada gtau my dear pasal ni, my dear diam je... biasa kalau diam dia setuju... tapi tu la, kadang2 sekarang setuju tapi bila nak beli tak setuju pulak nanti... keputusan dah bertukar..... Haa tau tak, masa saya jumpa orang yang troubleshoot saya guna ring sling tu, dia guna ssc kan... masa tu dia ada cakap, dia ada wrap, kalau saya nak guna ambikla...kira macam pinjam dia punya... macam tak percaya pulak... baik2 sungguh dorang ni... patutla saya tengok dekat group dorang pakat bagi pinjam or sewa... rupanya memang betoi baik, pertama kali jumpa terus offer saya guna wrap dia... dia ada ambik no hp & alamat saya... ada masa, dia boleh datang sini ajar guna wrap agaknya.. Lepas dia tanya saya nak guna tak wrap dia tu sebab dia dah tak guna, saya tak jawab sebab macam terkedu & tak tau nak jawab apa... yela, risau kalau rosak, habislah saya kene ganti... So, saya tukar topik cakap "Harga wrap ni mahai jugak kan"... Lepas tu dia balas "Memang mahal... yang ni pun (merujuk kepada ssc yang dia tengah guna) nak menangis harga dia... ni 2nd hand tau..."... Saya pun tanyalah berapa harga... dia jawab "RM300++" (saya lupa pulak harga betoi dia berapa tapi hampir 400)... tu diaaa telan air liur saya dengar... second hand 300++... kalau first hand???... huwaaaa   tak sanggup saya nak beli yang mahai camtu... tapi tak tau la kan, sekarang cakap tak sanggup, kot2 nanti dah terjebak macam yang lain2... jadi sanggup pulak...


Inilah wrap tau... dia nak guna kain yang panjang... saya tengok macam susah je nak wrap ni haaa... tapi kalau ada perjumpaan ke nak jugak try2 guna wrap ni... nampak macam selesa walaupun susah je gaya nak wrap.... Kalau orang dah jatuh cinta dengan babywearing ni, menurut kata kawan saya, siap sanggup beli wrap yang harga ribu.... oh tidakkkkk... mahai nya... tak sangka pulak saya wrap pun ada harga cecah ribu... ratus tu pun dah rasa mahai... saya ni baru lagi lebih kurang sebulan or tak sampai sebulan terjebak dengan babywearing ni... so, belum la lagi sampai tahap "meroyan" seperti istilah yang dorang guna di group... Apa2 pun, pakai ring sling sangat best... Moga ada rezeki saya nak dapat SSC pulak lepas ni... tapi SSC tu, baby umur 4 bulan ke atas baru boleh guna...

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

{ 27 comments.. read them below or add one }

Dak-eiza Dak-eiza November 17, 2014
good choice ina :))
welkem to babywearing club hehehe
akk pon mmg kendong anak dr lepas pantang, akk pakai ssc
memang sangat selesa dan free
mudah nak dibawa pon ye kann esp kalau kita pi bercuti takyah angkut stroller bagai
mila mila November 17, 2014
perghh dhsyt kan?? Kalo yg nak anak rmi blh la beli yg mahal sbb blh turun temurun.ekeke
Mimie Mimie November 17, 2014
Kak ina msti diorg yg tgk tuh x tau perkembangan semasa kot...rsenye ring sling nih dh lama pun...area umah sy ok je...pelik ke tgk org pakai ring sling..
Ruhill Fahima Mohammad Ruhill Fahima Mohammad November 17, 2014
Wah dah rasmi pakai kat luar.. Sya belum lagi...asyik berdemo pakai di rumah je...siap pkai tudung lagi sbb nak tengok tudung tu tejerut or terangkat tak bila pkai RS... Sya pn terpikir jugak lalo RS kat luar msti jadi perhatian...insyallah nnti keluar shoping nk try pkai..kalo tak cuba membazir je beli...
Unknown Unknown November 17, 2014
saya pun start pakai rs ni masa no 3.. kawan pinjamkan.. yg wrap tu dah penah cuba.. anak lagi selesa.. tapi leceh nak set.. lepas tu kalau tak ikat betul2 nanti melorot.. tu saya malas tu.. teringin jugak nak pakai ssc.. tapi shujin kata membazir je sbb anak kami jenis kalau dah pandai jalan tak suka berdukung sangat.. so redho je pakai rs masa dia baby ni.. hihi
ZaimahBakar ZaimahBakar November 17, 2014
Alhamdulillahh... Tak sia-sia sy tolong sebarkan racun babywearing dgn kasih syg kat ina..hahaha.

Enjoy ur safe babywearing ina n baby afrina! ❤️
- AZIE - - AZIE - November 17, 2014
Ina..boleh join Fb Northern Babywearer, azie pun join..kat situ memg boleh meroyan lagi jadinya. Besttt sgt grup ni, selalu ada event..baru ni dkt Lunatots SP. Selalu ada sesi sharing sal bb wearing dan bfeeding
Maria Firdz Maria Firdz November 17, 2014
Prnah guna juga.. Tapi kejap je... Skg dh besar guna stroller je...
Unknown Unknown November 17, 2014
terbaik lah kak.. hehe jijah guna SSC utk hakimi.. jadi freehand senang nak bawa kemana-mana..nak beli barang..
Tie HT Tie HT November 17, 2014
menarik juga perkongsian ni ^_^
MOMMYLIN MOMMYLIN November 17, 2014
lene suka mei tai.. murah dan selesa... =D
eima eima November 17, 2014
org SP yg dok tgk tu jakun kot .... dah lama dah mende ni .... org yg tgk tu yg ketinggalan zaman .. belah sini ramaije yg pakai terutamanya mother NIP ...

Unknown Unknown November 17, 2014
pasal harga firsthand BW nilah ade yg snggp beli 2nd hand
Unknown Unknown November 17, 2014
akak shopping dekat amanjaya mall ke? :)
Unknown Unknown November 17, 2014
kite pun meroyan gak nk beli ring sling atau ssc... ngah kumpul duit...
nazayiena nazayiena November 17, 2014
Lena je bb afrina tido...
Unknown Unknown November 17, 2014
yang tengok cam pelik tu mungkin tak de anak lagi kot.Benda ni bukan dah lama ada ke??.sebab kat sini dah ramai yang pakai..selalu nampak kat taman permainan tepi rumah saya ni mak2 kendong anak guna ring sling..



NoEn NoEn November 18, 2014
eh...dah bersalin dah dia...dah besor pun baby...sungguh lama ku menyepi rupanya...hiks

welcome to babywearing club...sy pun baru belajar guna rs ngan wrap...skrg ada ssc je, teringin juga nak ada wrap satu...hiks
MizzTina MizzTina November 20, 2014
belum berkesempatan nk babywearing sbb ngah aim ssc snuggbaby.. sling ada, tp baby mcm xsuka.. jumpsac pun mcm cun.. huwaaaa
Fiza Rahman Fiza Rahman November 24, 2014
Mesti dorang tak terdedah ngan babywearing lagi. Tu yg mcm pelik jer bila tgk. Saya tak pernak lagi pakai ring sling. SSC pernah lah. Pakai Boba 3G. Memang best.
Cik Iman Cik Iman November 28, 2014
jgn la malu, anak kita je pun
Unknown Unknown December 02, 2014
Sya xpnh try mna² pun.. Tak sempat nak beli, Aniq dah pandai jalan.. Hehe.. Mujur lah.. Insya Allah adik Aniq nnti sya nak try..
syawalsimpsons syawalsimpsons December 03, 2014
seronokkan bila ber baby wearing ni...senang, mudah, cepat....sue pon suke...sebab tu izz tak pakai stroller sejak umo 4 bulan
UmmiAbi UmmiAbi December 15, 2014
waah..dah ramai anak kak ina. Lama x dtg sini. Tahniah for newborn k'ina. Dah besar dah...
BW memang best. Lau k'ina nak try2 dlu pun boleh. Ada group untuk sewa SSC, MeiTai, Wrap, RS, n byk lg.. Msuk group n tgk kat album. Meroyan tengok..hehe

https://www.facebook.com/groups/mbwfsot/
ayuzan ayuzan February 23, 2015
Rancang nak paki ringsling gak ni ..
nini nini October 31, 2016
Orang kita jarang kendong anak sebab tu depa tengok kemain lagi...haha...sy jua melalui benda yang sama