Alisha dah start tidur bilik sendiri

Mula2 sekali saya nak cakap Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah... sebagai tanda kesyukuran saya dekat Tuhan sebab kurniakan saya anak sebaik & sebijak Alisha... AllahuAkbar... menjaga Alisha memang mudah walaupun Alisha ni baru berusia 4 tahun 2 bulan tapi pemikiran dia matang... kiranya dia matang dari usia la... cuma satu je, Alisha ni jenis suka merengek... manja... itu je satu... tapi okla, sekurang2nya sifat2 dia yang lain menutup sifat suka merengek dia tu... (^_^)

Tahun depan Alisha nak sekolah... Dari awal tahun hari tu lagi dia duk bagitahu dia nak sekolah... kami janji tahun depan usia 5 tahun akan hantar dia sekolah... tak sabar2 dia nak pergi sekolah... habis semua orang dia cerita "kakak nak pergi sekolah"... Alhamdulillah... persediaan diri dia sendiri untuk ke sekolah tahun depan, boleh dikatakan complete la... Alisha dah free diapers dari usia 2 tahun, Alisha dah pandai uruskan diri sendiri seperti mandi sendiri, pakai baju sendiri, basuh beyak sendiri, ambik makanan or minuman sendiri... pendek kata semua dia buat sendiri kecuali sikat rambut je saya buat... selain tu jugak Alisha dah kenal ABC walaupun belum sepenuhnya... Alisha jugak  dah mengenal nombor & dah boleh buat latihan matematik sikit2, yang paling terbaru, ALISHA DAH TIDUR SENDIRI DALAM BILIK SORANG2...!!! AllahuAkbar... sungguh2 saya tak sangka bila ingat pasal tidur sendiri ni...

U all bayanglah, Alisha seorang anak yang manja... apa2 sikit dia nak ibu dia je... sampai orang cakap macamana nanti bila dia nak sekolah... bila dia nak itu nak ini.. semua nak kene ada ibu... jangan kata orang lain, saya sendiri pun pikir camna bila Alisha sekolah nanti, menangis ke dia... tapi sesungguhnya  Tuhan itu maha pengasih lagi maha penyayang... Tuhan takkan menyusahkan hambanya... Dengan takdir Tuhan, walaupun Alisha hanya nak ibu dia je... suka merengek.. manja tapi Tuhan bagi dia satu pemikiran yang matang dari usia... Alisha memang sangat2 KAKLONG...!! Apa je yang dia buat, semua atas inisiatif dia sendiri... tak kira samada berkaitan pembelajaran atau kehidupan sendiri macam nak tidur sendiri dalam bilik asing...

AllahuAkbar.. AllahuAkbar.. AllahuAkbar... ketika hari Jumaat malam baru ni, tiba2 Alisha datang dekat saya yang berada di hadapan TV sambil cakap "Ibu, kakak nak tido bilik tu" merujuk kepada bilik yang saya simpan mainan & segala mak nenek.. Time ni saya ingat dia saja2 cakap.. tapi saya tetap jugak jawab "ok, boleh je"... lepas tu Alisha cakap "Ibu, nanti ibu beli lampu gelap boleh tak? bila ibu dah beli, baru kakak boleh tidur dalam bilik tu"... saya tanyalah Alisha lampu gelap tu lampu apa... Alisha kata "lampu gelap tapi tak gelap"... haaa sudah... lampu apa pulak tu... saya tanya lagi apa yang dia maksudkan... pastu Alisha cakap "lampu macam Acu"... oooo baru saya paham... lampu gelap tapi tak gelap tu maksudnya lampu tidur... ahhahah... 


Keesokkannya, bangun pagi saya masuk bilik & terpandang katil dalam bilik yang Alisha maksudkan tu... Alahaiiii anak saya... dia dah siap cantik2 macam dalam gambar atas ni haaa... Semalam masa dia bagitahu, saya takda pulak nak jenguk sebab pikir Alisha sekadar cakap je... terkejut saya tengok katil tu camni... dia selitkan selimut celah tilam buat gaya macam hotel letak selimut tu haaa... Actually katil ni kosong je, sebab bilik tu bukan ada orang tidur pun... tu yang tilam tak bersarung... Bila saya tengok katil macam tu, terus saya niat dalam hati nak keluar pergi beli lampu tidur untuk Alisha...


Lepas makan tengahari kami keluar pergi beli barang dapur & terus cari lampu tidur untuk Alisha... Walaupun time tu memang dalam hati masih lagi rasa was2 betul ke Alisha nak tidur sorang2... berani ke dia... Lebih2 lagi selama ni saya duk pikir yang saya kene ajar Alisha slow2 tidur sorang2... ni tiba2 Alisha sendiri nak tidur sorang2 tanpa sempat saya ajar... memang sangat2 surprise lah kan.. Bila dah beli lampu tidur tu, Alisha bukan main excited... senyum je memanjang... saya yang tengok pun rasa happy sangat2... tak habis2 Alisha cakap "Malam nanti kakak nak tidur dalam bilik sorang2.. kakak dah besar.. kakak nak pergi sekolah"... AllahuAkbar... tersentuh naluri keibuan saya... Alhamdulillah... Terima Kasih ya Allah kerana kurniakan anak seperti Alisha yang meringankan bebanan saya...


Malam tu hari Sabtu, Alisha baring depan TV... tengah2 baring, dia terlelap.. saya kejutkan Alisha & tanya dia samada nak tidur dalam bilik or dengan kami semua dekat luar... Alisha cakap dalam bilik & terus dia bangun berjalan masuk bilik... Ya Allah Ya Tuhanku... Alisha.. Alisha.. kami bukan sekadar cakap tapi kamu buktikan yang kamu memang dah berani & memang kamu betoi2 nak tido dalam bilik & dah ready tidur sorang2... Bila Alisha tidur sorang2, sedikit sebanyak ia telah membuktikan dekat saya yang dia dah boleh ke sekolah.. dia dah ready untuk ditinggalkan di sekolah tanpa ibu dia ni haa... Lega rasa hati saya... Harap2 dia ok lah sekolah tahun depan... InsyaAllah... haa lagi satu, Alisha tidur, dia tutup pintu tau... saya pulak sebelum tidur, bukaklah sikit pintu Alisha tu sebab takut tiba2 dia menangis ke apa ke kan... Alih2, takdanya nak menangis bagai... tapi siap pukul 5 lebih pagi bangun sendiri masuk tandas...!!! Saya sedar tu pun sebab dia pergi kejut saya tanya mana saya letak baju tidur yang dia pakai malam tadi... lepas saya bagitahu, Alisha masuk tidur semula dalam bilik dia...


 Tau tak, bukan setakat dia nak tido dalam bilik tu je... tapi siap dengan tuala mandi & telekung solat dia pun dia hangkut sekali simpan dalam bilik tu.... So, lepas ni saya ingat saya nak kemas bilik tu la bagi elok... yang penting kene pergi cari storange untuk letak mainan yang berlambak2 tu dulu... haihhh...

Ohya, lupa nak cerita.... bila Alisha bangun pagi, dia kemas katil dia... kemas yang memuaskan hati ibu dia ni...... tapi bila nak tidur, dia akan siapkan katil dia seperti gambar katil dekat atas tu haaa cuma tambah sarung bantal & sarung tilam je.... kiranya siang hari selimut dia berlipat elok tapi bila malam dia bukak selimut & buat gaya macam selimut dekat hotel tu.... Alhamdulillah... mudah sungguh Alisha ni... So, malam tadi adalah malam kedua Alisha tidur sendirian dalam bilik...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

{ 14 comments.. read them below or add one }

CikSiti CikSiti November 24, 2014
Alhamdulillah..bergenang air mata saya..anak bujang kami masih lagi nak tidur sekatil heheh
Mama Idlan Irsyad Mama Idlan Irsyad November 24, 2014
wah, hebat Alisha.. tahniah.. Idlan belum ada tanda-tanda lagi..
lynndamya lynndamya November 24, 2014
Salam, wahh dah besar dah kakak, nak tidur dlm bilik sendiri..bagus2..masa kecik dulu pun, mmg minta lampu 'gelap' tu dulu, sbb tak berani sgt, hahah..
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI November 24, 2014
alhamdulillah anak yg memudahkan ibu bapanya..
siti zawiah siti zawiah November 24, 2014
pandainya Alisha..beruntung akak dapat anak macam tu.. ^_^
Fiza Rahman Fiza Rahman November 24, 2014
Alhamdulillah...Qahirah pon dah tido bilik sendiri ☺
Ainim Suju Ainim Suju November 24, 2014
Subhanallah, bijaknya Alisha ni. moga jadi anak yang solehah ya
SeputihSalju SeputihSalju November 24, 2014
bagusnya alisha.. pasni leh ajak aqilah join tido kat bilik tuh.. :-)
syawalsimpsons syawalsimpsons November 24, 2014
seronok sue baca, alisha mmg kakak sungguh..dah besar dah dia...pandai dia PK semua yang sepatutnya itu adalah yang patut ibu dia fikirkan...gud job alisha....tiba giliran syawal nanti
~aSHa~ ~aSHa~ November 24, 2014
tahniah alisya...xpe gegirl manja2...manja2 ni mesti ada dgn ibunya....biar semua cerita dia nak cerita...lagi syok smpai besar nanti
ziezah.com ziezah.com November 24, 2014
Alhamdulillah alisha! cik jijah yg excited n terharu sgt ni... alisha betul2 meyenangkan hati ibu..mampu bdikari sendiri.. kamu mmg anak yg baik nak..
QasehnyaRania QasehnyaRania November 25, 2014
tahniah alisha..good girl
maknanya cadar tu alisha yg pasang sdri la kan..
eh..eh..lampu gelap tak gelap alisha sama dgn lampu ciksu la. hihi..
kita geng
tifa anvar tifa anvar November 25, 2014
tahniah kakak. Ank saya yg bakal msuk drjh1 next year pn blm lagi tidur bilik asing sbb kekangan tmpat tidur
Sya Nadia Sya Nadia December 02, 2014
Matang sgt alisha.. Berkat kata² yg baik²,doa dr ibu.. Alhamdulillah...