Buku Aktiviti Kuasa Minda terbaik untuk anak2


Hari Sabtu baru ni kami keluar shopping dengan parent saya sekali... Alisha berjalan dengan atok dia @ abah saya... Abah saya pergi masuk kedai MPH sebab dah janji dengan Alisha nak beli buku untuk Alisha... Yela u all, setiap kali telefon atok, dia duk sebut pasal buku.. tu yang atok beli... Untuk pengetahuan u all, buku aktiviti kuasa minda & pen ni, pilihan Alisha sendiri tau u all... bukannya abah saya yang pilih... Abah offer yang lain tapi Alisha tak nak... so, beli je lah kan... Bila dah beli, saya belek2 la buku tu... Serius buku tu bagi saya nampak mudah & sesuai untuk Alisha yang baru nak belajar ni... Saya pulak rasa teruja nak tengok Alisha belajar guna buku tu... Secara peribadinya, memang saya jarang beli buku yang berkaitan nombor.. saya banyak beli yang berkaitan huruf... Tapi Alhamdulillah la walaupun saya banyak kenalkan huruf dekat Alisha tapi Alisha masih minat dengan nombor...


Buku Aktiviti Kuasa Minda ni memang best....!! Dia memang mudah bagi Alisha yang baru berusia 4 tahun 2 bulan ni belajar... Soalan pun simple2 je... contoh macam nak bulatkan haiwan mengikut jumlah nombor yang diberi... pangkah nombor yang sama dengan nombor yang diberi & macam2 lagi... soalan dia memang mudah... memang sangat2 senang untuk anak2 paham...


Buku Aktiviti Kuasa Minda ni hanya guna nombor dari nombor 1 hingga nombor 20 je... tapi dia dah asingkan siap2... maksud saya camni, kertas kerja 1 hingga 14 belajar guna nombor 1-5, kertas kerja 15-32 belajar guna nombor 6-10, kertas kerja 33-57 belajar guna nombor 1-10 manakala kertas kerja 58-61 guna nombor 1-20... Memang baguslah buku ni... saya si ibu ni pun teruja tau...!! Bila dah teruja, pasti saya akan share dengan u all... manalah tahu kot2 u all pun nak belikan untuk anak2 u all.... Ini bukan iklan berbayar yer... Saya promote ikhlas ni, sebab saya teruja dengan apa yang Alisha buktikan dekat saya ketika dia belajar guna buku ni... Apa yang Alisha buktikan??? Teruskan pembacaan di bawah yer sayang2... (",) 


Buku ni dibeli hari Sabtu baru ni, hari Ahad, petang tu terus Alisha mintak saya ajar... Petang satu muka surat, malam dia belajar lagi satu muka surat... Kertas kerja 1 & 2, soalan dia suruh tanda / dekat nombor mengikut jumlah binatang @ haiwan yang diberi.... kiranya Alisha nak kene kiralah kan... Cara saya ajar, saya suruh Alisha kira jumlah binatang, lepas tu saya suruh Alisha sebut satu2 nombor yang buku tu tulis lepas tu suruh dia kira jumlah binatang tu lagi sekali & pastu baru suruh dia tanda / dekat nombor jumlah binatang tersebut... Saya tidak sesekali bagi jawapan yer... saya ni bila mengajar tegas... adehhhh... Alhamdulillah sangat2 sebab Alisha dapat buat semuanya... dia kenal semua nombor... tau tak, 6 soalan terakhir, saya tak pantau pun sebab buat kerja tapi Alisha buat sendiri... tiba2 je saya dengar Alisha cakap "Yeayyy kakak pandai"... saya pun tengoklah buku dia tu... 5 dari 6 soalan dia jawab betul & 1 soalan last dia salah... bila saya bagityahu salah, Alisha cakap "Alamakkk salah pulak, sorry"... Ololooo sayang.... tersentuh naluri ibu ni dengan perkataan sorry kamu itu... Surprise untuk saya sebab Alisha dapat buat tanpa saya guide..!!

Ya Allah.... Rasa nak menangis sebab terharu pun ada... Tak kisahlah anak orang lain umur 4 tahun dah pandai membaca & lain2 pun... tapi saya tetap bangga dengan Alisha... Selama ni kan, saya selalu pikir anak orang yang pergi taska mesti pandai.. yela, ada teacher yang ajar... anak saya ni duduk rumah je... takda pun teacher nak ajar... bila saya pikir macam tu, terus saya teringat kata2 sorang hamba Allah "Buktikan yang walaupun tak bekerja tapi boleh didik anak menjadi pandai"... kata2 tu masa saya baru2 kawen, time tu kepala tengah berserabut sebab orang argue kenapa saya belajar IPT tapi tak kerja...!!... Saya ni sebenarnya tak reti nak mengajar pun... tapi dari anak2 saya kecik, ketika belum pandai meniarap pun lagi, saya memang dedahkan mereka dengan video2 pembelajaran... macam2 video pembelajaran ada di you tube, tunggu nak download je.... saya buat kerja, saya pasang video bagi mereka tengok... buku pun time tu jugak saya dah dedahkan... kalau mereka nak koyak pun, koyaklah.... macam tu jugak dengan dinding, kalau mereka nak conteng pun contengla...

Saya bukan jenis mengajar yang hari2 mesti kene belajar tapi saya jenis yang bila rasa nak ajar saya ajarlah... tapi biasanya bukan saya yang nak ajar tapi Alisha yang nak belajar... dia pergi hangkut buku & pen lepas tu suruh saya ajar... Saya bersyukur sangat2 dikurniakan anak macam Alisha yang ada inisiatif sendiri nak belajar... tak payah nak paksa2... lagipun dia baru 4 tahun, nak paksa apa kan... belajar enjoy2 dah la... tapi tak sangka pulak, dalam duk enjoy2 selama ni, dia serap segalanya yang saya ajar... sekurang2nya saya boleh berbangga jugak dekat diri sendiri, walaupun anak saya tak pergi taska, tak pergi school tapi dia dah ada sedikit ilmu untuk permulaan masuk tadika umur 5 tahun, tahun depan.... Nak pergi tadika tu pun, bukan kami yang suruh, tapi dia yang mintak... dari awal tahun, sampai sekarang... kadang tu siap berangan cakap kerja sekolah kakak tak siap lagi... dia ada kawan ramai la.. ada cikgu la... nampak tak?... kuatnya imaginasi Alisha ni... Tak sabar saya nak bawak dia sekolah tahun depan... Jangan menangis sudahlah yer Alisha.... (^_^)

Durasi : 1:30

Saya ada rekod pembelajaran Alisha hari Ahad baru ni tau... Saya rekod tu sebab nak tunjuk dekat parent saya... lebih2 lagi dekat atok Alisha yang tukang beli buku ni... Alang2 tu, terus letak dekat sini untuk tatapan Alisha nanti... Btw, abaikan suara saya yang macam suara singa kelaparan tu yer... Saya bila mengajar, automatik saya berubah perwatakan... terus jadi serius... ntah apa2 saya ni... tak reti lah saya nak mengajar lembut2 ni... padahal Alisha just suka2 je nak belajar... bukannya sekolah pun lagi.... geram jugak dengan sikap saya yang 1 ni... Dalam proses memperbaiki diri...

Ohya, nak cerita dekat u all, firstly bersyukur sangat2 sebab saya dikurniakan anak macam Alisha yang sentiasa sedarkan saya... Dia yang sentiasa buat saya berpikir sendiri... bermuhasabah diri... kadang tu, dia tengok saya ralik kan, dia tegur saya "Ibu, ibu dah solat ke?"... Terus saya stop & pergi solat... Alisha solat sekali dengan saya... Lagi satu semalam punya cerita, saya ajar Alisha, dia banyak kali sangat tanya sedangkan saya tengah buat kerja... last2 saya tertinggi suara dekat Alisha.. terus Alisha cakap "Ibu, tak baik marah kakak... kenapa ibu marah kakak?"... Ya Allah Ya Tuhanku.... Ya Nabi Ya Muhammad Ya Rasul... Saya yang tengah buat kerja tu, terus berhenti & terus salam, mintak maaf & kiss Alisha... automatik yang tadinya saya marah terus jadi cool... terus saya senyum... terus sesi pembelajaran rasa lebih enjoy... Ina... Ina... Alisha nak belajar ok, dia bukannya sekolah lagi... kenapa kamu marah dia??!!! Please Ina, control yourself...!!! Maafkan Ibu Alisha... Ibu tahu kamu anak yang baik.... kamulah yang sentiasa "menyejukkan" ibu...

P/s : Saya ajar Alisha BI & BM berkaitan nombor... tu yang dia kira kejap2 omputeh kejap2 melayu...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

{ 12 comments.. read them below or add one }

MOMMYLIN MOMMYLIN November 18, 2014
pandai alisha.. seronok ada masa dapat ajar anak ni.
maszull maszull November 18, 2014
assalamualaikum intan...terbaik la...:)
mila mila November 18, 2014
alhamdulillah kak..bangganya kan bila anak pandai dan cepat belaja
AnonymousAnonymous November 18, 2014
alisha budak bijak...
Unknown Unknown November 18, 2014
alahai.. sweetnya kaka alisha ni... mudah2an alisha jadi anak yg bijak pandai yer syg.. buktikan ibuayah alisha boleh berdikari
Unknown Unknown November 18, 2014
pandainya anak akak..

*ya,Za selalu pi Amanjaya Mall..dulu kerja sana.. :)
Maria Firdz Maria Firdz November 19, 2014
Menarik tuh... Boleh cuba juga buku tuh..
~aSHa~ ~aSHa~ November 24, 2014
seronok baca ttg budak bijak alisha ni
Unknown Unknown December 02, 2014
Bagus lah alisha.. Rajin belajar.. :)
syawalsimpsons syawalsimpsons December 03, 2014
nak carik jugak la cam gini nanti