Ibu2 takkan berhenti dari merasa "RISAU"..!!

Yap, memang ibu2 takkan berhenti dari merasa risau terhadap anak mereka.. Percayalah ibu2 start risaukan anak mereka ketika dalam kandungan lagi.. Ianya mungkin akan berakhir bila kita tak ada lagi di dunia ini.. Saya mengaku la, saya pun memang merasai perasaan ni..

Ketika saya awal2 mengandung, saya risau takut jadi apa2 dekat kandungan saya.. takut saya keguguran ke... itu pun sebab my mum sebelum ni pernah 2 kali gugur.. so, saya sangat2 takut jika ianya jugak berlaku dekat saya..huhuu Bila kandungan saya dah cukup sifat pun.. saya risau jugak, samada anak saya tu nanti macam anak orang lain ke tak... cukup sifat ke dia..

Bila kandungan dah start 7 bulan, saya risau jugak takut2 kelahiran pramatang.. nanti paru2 anak tak cukup kuat lagi.. kene pulak tahan kat wad.. kandungan 8 bulan, risau jugak.. sebab ada orang kata, kelahiran masa 8 bulan risiko dia lebih lagi.. samada anak hidup or tak..

Bila dah sampai tarikh nak bersalin, saya tetap risau.. yela, samada saya selamat ke lahirkan anak ini.. panjang ke umur saya, panjang ke umur anak saya.. *time nak bersalin semua saya mintak maaf.. terutama sekali my dear*..

Bila dah selamat bersalin.. anak pulak kene kuning.. risau lagi... Ya allah.. besar betul pengorbanan ibu2 kita.. tak terbalas kita...

Ibu2 macam saya ni, takkan berhenti dengan perasaan risau.. anak demam sikit pun kita dah risau.. anak menangis pun kita risau.. anak taknak makan pun kita risau.. anak tak berak pun kita risau.. kulit anak merah2 pun kita risau... Macam2 lagi la...

Ketika anak masih baby, kita akan risau cara baby.. bila anak kita dah besar dah bersekolah.. cara budak sekolah pulak kita akan risau... time ni kita akan risau.. dengan siapa anak kita berkawan.. kenapa dia balik sekolah lambat.. bila anak exam dapat keputusan kurang memuaskan, kita pun risau jugak.. anak taknak belajar nanti nak jadi apa pulak... huhh!!

Bila anak dah dewasa, dah layak nak kahwin.. time ni kita risau2 jugak takut anak kita tersalah buat pilihan..*Kahwin biarlah dapat restu parent*.. Kalau anak tu duduk berasingan dengan parent... mula la kita akan risau.. apa anak kita tengah buat.. cukup ke duit untuk makan minum dia..

Bila anak dah kahwin pun kita akan risau jugak.. elok ke suami dia jaga dia.. elok ke isteri dia jaga dia.. bila dah lama kahwin, tak dapat rezeki anak lagi, kita ibu2 ni pun tumpang sekaki risau... takut orang kata anak kita tu tak boleh bagi anak..

Bila kita dah makin tua.. dah berpangkat nenek.. kita risau pulak dekat cucu kita ni.. sakit demam cucu.. sakit demam kita jugak jadinya.. ;-)

Selain tu.. misalnya kita ni ada anak2 "istimewa", kita akan risau jika kita meninggal dulu.. siapa akan jaga dia.. adakah orang yang akan jaga anak kita tu dapat menjaga anak kita seelok kita menjaga dia??.. Ya Allah... sebab tu lah kadang2 ada ibu2 yang mendoakan moga anak mereka pergi dulu sebelum mereka.. tapi itu semua bukanlah kerana ibu2 tak sayang kat anak tapi sebab terlalu sayang!!!... nanti ibu2 pun akan "pergi" dalam keadaan tenang sebab dia tahu yang anak dia dah tenang di "sana"..

Pengorbanan ibu tak mampu kita balas... Siapa2 yang masih ada ibu tu, hargailah mereka... janganlah biarkan mereka sentiasa risaukan kita.. sementara mereka ada ni la kita harus bagi kegembiraan buat mereka.. nanti bila mereka dah tiada tak kan ada makna lagi... kalau lah masa itu mampu diputar... saya sendiri pun takkan izinkan walau setitis airmata kesedihan mengalir di pipi ibu saya...

Coretan ni jugak.. saya harap alisha akan baca nanti & semoga dia faham naluri seorang ibu... Bila dari kecil dia sudah faham.. InsyaAllah Alisha akan lebih menghargai kehidupan & ibu dia ni kerana Alisha pun bakal menjadi ibu suatu hari nanti... Amin
Ibu2 takkan berhenti dari merasa "RISAU"..!!

{ 7 comments.. read them below or add one }

Diyanieee Diyanieee April 10, 2011
sayang kat mama saya..
dan juga mama si dia..
oh k.. sayang juga kepada semua mereka yg menjadi mama di dunia ini..

:)
Dekcik Dekcik April 10, 2011
sis x yah bnyak pikir sgt..hanye berdoa n menkaga jew anak 2 ngn baik..=)
IntaNBerliaN IntaNBerliaN April 10, 2011
dekcik : betoi3.. jg je dgn baik.. :-) cuma nak gtau spy anak2 yg lum jd ibu lg ni *alisha + adik2 saya*.. akn lbh mghargai ibu masing2... ;-)
Shafiq Shafiq April 10, 2011
Mak aih.. tak sangka sampai camtu kaum ibu risaukan anak-anak..
mrizal mrizal April 10, 2011
sian kaum ibu ni.
Hahaha datang ngendap. Pe pun dah follow. Follow alik.
Http://cselalu.blogspot.com
Cik Cempaka Cik Cempaka April 10, 2011
itu lah..ibu masih anggap saya budak kecik walaupun dah besauuu...
iduraz iduraz April 11, 2011
kerisauan sorg ibu takkan lenyap selagi dia tak menutup mata..now, saya dh rasainyer..