Pembelajaran Alisha

Actually dah lama saya buat entry ni.. tapi setiap kali nak buat, ada je entry lain yang terlintas.. last2 terlupa.. hahah.. Nasib baik la mama idlan tetiba tercerita pasal flash card semalam.. hihii

Saya memang suka la benda2 yang berbentuk pembelajaran untuk baby ni.. Macam si alisha ni.. flash card pun dia ada.. hard book pun ada.. puzzle mat pun ada.. haa puzzle mat tu, macam2 jenis & saiz dia ada.. Ada memang ada tapi time ibu dia malas, takda ajar pun alisha... bagi je dia tilik2 benda tu semua.. *haipp* tapi jangan tak tau, time rajin.. perghhhh malas nak cakap... muahahhah

Saya start beli flash card untuk alisha ni dah lama la jugak..  2 3 bulan yang lepas la kot... not sure la.. tapi gambar kat flash card tu ala2 kartun.. bukan original.. so, saya tak tahu yang si alisha ni dapat imagine or tak.. saya pun kadang2 tak kenai tu gambar apa.. hahah Tapi saya tak kisah.. janji ada... hehehh.. Yela, sekurang2nya time balik kampung boleh la angkut bawak balik sekali.... kui kui kui

Sampaila saya terjumpa laman web http://www.brillkids.com .. ada flash card.. boleh download free... saya suka benda2 free ni.. hihii... lagipun macam best... contohla, kalau gambar burung.. dia akan tulis perkataan BIRD lepas tu keluarkan bunyi burung tu... wahhhh best kan... Senang alisha nak faham... hihii

Selain tu, kalau macam buah ke sayur2an ke...mana ada keluarkan bunyikan.. so, bila kita pergi shopping bahagian sayuran tu.. kita tunjuk la dekat anak kita tu... contoh " alisha, inilah lobak merah yang alisha tengok dekat flashcard (komputer) tu ".. so, kita pandai2 la imagine yang anak kita tu ingat balik apa yang dia tengok.. hahahh *hey,kita memang rasa macam anak kita tak ingat.. tapi kita perlu tahu, walaupun anak kita buat don't know je sebenarnya dia ingat.. yela, otak anak kita kan dalam proses pembelajaran sekarang ni* 

Lagi satu, rajin2kanlah mulut kita tu mengeja sesuatu.. contohla, kita tunjuk dekat anak kita sudu.. so, kita cakap laa "Alisha, ini sudu.. S.U.D.U.. sudu..".. secara tak langsung, anak kita dapat kenal itu adalah sudu & macamana nak eja sudu tu... Senang kan.. ;-) Saya dari alisha dalam perut lagi selalu buat macam ni... kadang2 dengan my dear pun on je... macam2 kami eja... dari dulu sampai sekarang.. hahahha

Saya nak masukkan contoh flash card yang saya dah download kat http://www.brillkids.com
tapi tak dapat la pulak.. maybe sebab saya tak berapa nak pandai dalam bab2 ni kot... hihii.. So, kalau u all pun nak jugak flash card slide show ni... u all klik je la dekat link yang saya dah bagi tu yer.. :-)


Ohya, ini antara contoh flash card yang saya suka la.. tapi yang ni saya ambil dekat You Tube je.. Saya suka sebabnya.. Dia tunjuk sekali dengan aksi.. so, senang la si alisha or anak2 u all nak faham kan... :-)

Kalau u all nak banyak2 lagi... boleh je cari dekat You Tube tu.. taip je flash card.. :-)

2 comments.. read them below or add one

jamilahamzah jamilahamzah April 08, 2011
ooo...sebelum ni x best la ek baca blog k.ja... huhu...
IntaNBerliaN IntaNBerliaN April 08, 2011
best jugak.. tapi yg brillkids tu lagi best... sbb saya baru rasa macam lbh rapat dgn k.ja & jiwa saya,... jiwa keibuan... muahhahhahhahha ;p

p/s : jangan marah