Setiap hari adalah hari terakhir..

Setiap hari adalah hari terakhir..?? huhuu tajuk kasi gempak.... hihii Dulu saya pernah dengar ayat ni dari pasangan yang dah lama kahwin.. kira golongan warga emas la kan... tapi tak ingat dekat mana.. dah lupa sebab dah lama sangat.. zaman2 anak dara dulu... sekarang ni dah zaman ibu orang.. muahahha
Saya sangat bangga dengan pasangan warga emas ni.. yela, mereka dah tua tapi tetap jugak romantik.. tak macam kita yang muda2 ni.. kadang2 tak romantik sangat pun... *wink wink*.. Antara petuanya, mereka amalkan ayat ni la.. "setiap hari adalah hari terakhir"..

U all faham ke ek... emmm maksudnya macam ni lah lebih kurang... setiap hari setiap jam setiap saat setiap detik kita bersama insan tersayang adalah hari2 yang terakhir.. yela, mana nak tahu kan.. tiba2 la, pasangan kita tu, meninggalkan kita untuk selama2nya.. contohla, hari2 lain kita tak pernah pun marah dekat pasangan kita tu tapi satu hari tu kita marah dia... tiba2 pulak pasangan kita tu tinggalkan kita selama2nya.. tak ke kita akan rasa menyesal tak sudah... So, bila kita bayangkan setiap hari adalah hari terakhir.. secara automatik kita tak sampai hati untuk melakukan sesuatu yang buat insan2 tersayang tersinggung... tak kira la, suami ke isteri ke emak ke abah ke abang ke adik ke kakak ke... janji mereka2 adalah insan2 yang tersayang dalam kehidupan kita..

Sejak dari saya dengar ayat ni la saya dah tanam dalam hati, kalau saya kahwin satu hari nanti.. saya pun nak jadi macam mereka.. :-) Sebab tu, setiap kali my dear nak saya masakkan sesuatu, sekalipun saya malas tapi saya tetap masak... yap, mulut saya kata malas tapi hati saya tak... saya tetap ikhlas masak untuk my dear... lebih2 lagi kalau my dear cakap dia teringin nak makan.. heheh *macam mengidam jer* ;p

Selain tu, dengan adik perempuan saya pun sama.. dulu sebelum kahwin kalau dia mintak tolong sesuatu, kalau saya kata malas tu, kira malas betul la.. tapi tidak lagi sekarang.. kalau dia tanya or mintak tolong, saya akan cuba tunaikan jugak.. 

Saya rasa mungkin ini adalah salah satu naluri seorang ibu yang dikurniakan Allah.. seorang yang penyayang, tak pernah sampai hati untuk melihat anaknya bersedih & yang sewaktu dengannya la.. emm, adik saya pun ada ibu, my dear pun ada ibu, saya ni pulak seorang ibu.. seorang ibu itu pulak, akan cuba tunaikan segala kemahuan anaknya.. so, secara tak langsung saya pun akan tunaikan kemahuan orang2 yang tersayang ni.. :-)

Ayat ni bagi motivasi kat saya untuk menjadi isteri, ibu, anak, kakak yang baik.. :-) Saya sesekali tak sanggup kehilangan insan2 tersayang di dalam kedaan saya tak tunaikan permintaan mereka... macam.. "alaa kesiannya, dia tak dapat bla bla bla.."....  nanti sepanjang hayat saya akan rasa terkilan... I'll do my best!!! So, u all, janganlah kita lukakan hati insan2 tersayang.. menyesal kemudian dah takda makdanya... ;-)
Setiap hari adalah hari terakhir..

0 comment... add one now