Gelagat Alisha & Pesanan

Alisha sekarang macam2 perangai macam2 lagak macam2 aksi macam2 gaya... semua tu adalah pengubat hati saya... saya sangat2 gembira 24 jam dapat bersama dengan alisha.. keletah dia mencuit hati... saya & my dear always gelak sakan tengok gelagat dia... hahha.. dengan senyuman dia yang manis tu.. dengan suara dia yang nyaring tu.. dengan rengekan dia yang manja tu... adusss sooo sweet... ;-) 

Setiap saat bersama alisha adalah saat yang terindah buat saya.. Salah satu moment yang saya suka, biasanya kalau saya buat kerja rumah, my dear akan pegang alisha or main2 dengan dia.. kadang2 bila dah puas main, alisha pun menangis la... yang paling buat saya suka tu sebab dalam keadaan alisha menangis tu, dia boleh tersengih lebar sambil gerak2kan tangan & kaki  seolah2 gembira sangat melihat saya, macam dah setahun tak jumpa..hahha.. bila saya hulur tangan, dia pun cepat2 balas huluran tangan saya tu... so clever la my baby nih!!.. But it's ok.. because ini adalah salah satu perkembangan baby.. "mula merasai kecemasan apabila ditinggalkan dengan orang2 yang terdekat dengannya"... kalau ikut carta perkembangan bayi, kira alisha ni in advanced sikit laa.. sebab umur 5 bulan aritu dia dah mula risau takut ditinggalkan ibu dia... hihii *don't worry sayang.. ibu takkan tinggalkan kamu*

Semalam saya ada main2 dengan alisha.. kira ala2 macam main menyorok la.. tapi saya tutup lampu bagi gelap.. masa tu saya dekat ruang tamu, lampu semua dah tutup kecuali lampu toilet dalam bilik tidur.. tapi tu pun, still buat keadaan rumah gelap lagi la... kira kalau kita orang besar ni, tergagau2 la jugak nak berjalan... hihii

Bila saya tutup lampu, saya ingat ke alisha akan menangis la.. yela, dah gelap & dia sorang2 pulak tu *sebenarnya saya ada kat sebelah dia tapi sebab gelap dia tak nampak sangat*.. tapi dia langsung tak menangis.. & dalam keadaan dia meniarap tu, dia pusing kanan pusing kiri pusing belakang sambil mengeluarkan bahasa dia... mungkin alisha cakap... "kenapa tiba2 gelap, mana ibu ni?".. hahhahha *faham betol saya bahasa alisha ;p*..

Saya kat sebelah dia ni asyik memerhatikan dia... tiba2 dia terpandang ke arah saya... & so surprise.. dia nampak saya.. lepas tu, dia dengan lajunya menyulur ke arah saya sambil mengeluarkan suara2 yang happy.. mesti dia cakap "horrayy, alisha dah jumpa ibu"... hahahaahh Ibu sayang kamu sangat2 la alisha oiii..... kamu ni sangat lah pandai..comel je gelagat kamu!!! muahahhah

See, how can i say yang saya ni bosan duduk rumah??.. saya tak bosan duduk rumah sebab dapat main dengan alisha.. hehhe saya dapat didik & asuh dia sendiri.. :-).. kalau bercakap bab alisha ni macam2 nak cerita tapi jom la kita layan aksi2 alisha di rumah,.. hehe


 Gaya Alisha menonton video Kumpulan Alif.. excited tengok video.. mendongak pun takpa la.. janji dapat tengok.. mandi pun belum lagi tu... hihiii baru bangun tidur terus tengok video.. :-)


 Hahhahhaha saya rasa alisha ni ada bakat jadi macam saya la... "banyak cakap".. opsttt bukan banyak cakap tapi peramah... muahahha.. tengokla mulut alisha yaang muncung tu... macam orang2 tua tengah bergosip... muahahhahah


 Haa gambar ni, time saya tengah buat kerja tapi bila sekali pergi jenguk alisha, dia dah ada atas penimbang, saya cepat2 ambil gambar.. hihii.. Alisha pun sibuk nak timbang berat dia jugak.. ni mesti kes asyik duk tengok ibu & abah je timbang... dia pun teringin jugak... hahah kamu tu kurus je anak oiii... slim & tall... heheh



Dua keping gambar ni saya paling suka.. tengok la gaya alisha tu.. pandai tak pandainya dia meniru aksi abah dia... abah dia tengok tv sambil baring gaya macam tu, dia pun nak baring gaya macam tu jugak... macam orang besar dia ni.. hihii tapi sangatla comel.. gaya orang terpelajar je... *tiba2* hahah



Ni pulak gaya alisha atas tempat enjut dia.. macam2 gaya la si alisha ni.. lukisan atas tempat enjut dia pun, dia berkenan... atas ni pun dia boleh meniarap.. berpusing2... hahha


Alisha ketika bermain dengan abah dia... ditindih oleh bantal2... yang best tu, alisha takda nak menangis pun... suka lagi adala... hahaa *its normal la kan.. budak2 memang suka bermain, so kita sebagai parent, rajin2 la bermain dengan anak kita, ia bagus untuk perkembangan otak anak kita.. little precious* ;-)


 Ni lagi satu perangai alisha... pantang tengok ibu & abah dia baring depan tv.. rajin je datang menyempit... manja la tu konon... hihii tiba2 je datang kat kita, lentokkan kepala dia dekat bahu kita, tak pun dekat dada kita... ;-)

 .
Hihii gambar ni macam berlagak je... *hallooo i pakai headband okay!!* hahaa.. dengan dia bulatkan mata dia.. dengan dia ketip bibir dia tu... ishhh anak ibu ni... pandai sungguh.. tapi dah besar jangan sombong2 tau... jadi peramah macam ibu *ayat perasan ;p*


 Ini aksi alisha yang tersengih kegembiraan selepas bermain Peek A Boo dengan ibu dia ni la... hihii Alisha memang sangat2  suka main Peek A Boo ni... suka sampai mengekek2.. hahha.. U all pun main  la dengan anak u all jugak.. Alisha ni saya dah ajar dia main Peek A Boo start dari umur 2 bulan lebih kot.. dah lupa la..tapi yang pasti, time tu, dia macam tak berapa nak faham pun.. tapi bila kita selalu main dengan dia.. dia faham la permainan ni.. sekarang ni, siap alisha pulak yang tutup muka dia dengan kain pastu dia jugak yang bukak... hahhah... comel3... hihii


Manja tak manjanya anak saya ni.. tengokla tu.. melentok kepala dekat bahu saya.. time ni baru lepas bangun dari tidur.. tu yang muka tak semegah tu... muahahha


Aksi alisha kesukaan dapat menggigit puting botol dengan dipegang oleh kedua2 belah tangannya...hahahha.. 1st time bagi dia pegang botol susu.. dia suka la.. tiba2 pulak ibu dia bagi keizinan kat dia untuk masuk benda dalam mulut.. hahha.. ni botol susu kosong je pun.. mula2 letak air masak tapi dia macam tak berapa pandai nak hisap so, saya pun buang air tu.. pastu bagi je la kat dia untuk main2.. tu yang happy sangat tu.... hahah

Alisha, ketahui lah sayang.. betapa ibu sayangkan kamu.. setiap saat bersama kamu, akan ibu ingat sampai akhir hayat.. InsyaAllah, ibu akan jaga kamu sebaik yang mungkin.. kamu adalah salah satu anugerah dari Tuhan yang tak ternilai untuk ibu.. Alisha.. ibu & abah besarkan kamu dengan penuh kasih sayang.. Semua orang sayangkan kamu..!!

Pesan ibu, apabila kamu besar nanti, jadilah anak yang solehah.. andai kata kamu berjaya dalam hidup, jangan mudah lupa diri, jangan sombong.. ingat asal usul kamu..  Tolong mereka2 yang di dalam kesusahan.. Alisha, ibu dan abah banyak berkorban untuk kamu, bahkan semua ibubapa akan melakukan pengorbanan untuk anak mereka.. Kamu perlu tahu sayang, kami tak pernah mengharapkaan balasan harta benda dari kamu untuk membalas pengorbanan kami.. tapi cukuplah sekadar sedekahkan doa untuk kami... Andaikata satu hari, kami tiada lagi, sedekahkanlah ayat2 suci Al-Quran untuk kami.. kerana salah satu yang kami akan "bawa" nanti adalah doa2 anak yang soleh & solehah...

4 comments.. read them below or add one

Diyanieee Diyanieee March 22, 2011
aisehhh comel jak baby Alisha nie..
umo 5 bulan erk..
nati bila Alisha dah besar, dgr ckp ibu taw..
semoga Alisha menjadi anak yang soleha.. hehehe..
IntaNBerliaN IntaNBerliaN March 22, 2011
Alisha bulan ni dah masuk 6 bulan... hihii.. InsyaAllah.. Amin ;-)
✿.。CikPuan Su。.✿ ✿.。CikPuan Su。.✿ April 10, 2011
so touching lorh ur last sentences tuh.. semoga Alisha membesar bagai anak yg solehah..


p/s: bila Alisya akan dapat adik, kita sebagai ibu akan sedar bahawa kasih sayang xdpt dibelah bagi bg kedua beradik.. tika itu kita akan lebih sensitif.. namun sukar tuk kita nafikan kasih sayang kita seluas cakerawala ini.. (^_^) -based on ma experience-