Jamuan hari raya di tadika Alisha

Pada 29/07/2015 baru ni, Alisha balik sekolah bagi satu nota dekat saya... Nota tu tulis bagitahu pada 02/08/2015 tadika Alisha ada buat jamuan raya... Suruh hadir ke sekolah sekali dengan anak pada pukul 10 pagi pakai baju raya... Bila baca part parent kena hadir jugak tu, terkejut sekejap saya... Yela, saya ingatkan jamuan ni sekadar anak2 dengan cikgu je... kiranya macam kita bekalkan makanan untuk anak & dorang beraya sesama sendiri... rupa2nya siap dengan mak pak pun kena hadir... Bila dah macam tu, terus saya pikir nak masak apa???? Huwaaaa bab masak yang saya pening ni tau... U all bayanglah, dari hari Rabu saya pikir nak masak apa, sampai hari Jumaat petang pun tak dapat keputusan lagi... sebelum tidur pun pikir jugak... hahhahhah... Kalut sungguhla saya rasa.. Mahunya tak u all, first time ok saya nak masak bagi orang luar ramai2 makan selain dari family saya makan... Dahla macam tu, nak bagi budak2 pulak tu makan, lagi saya pening apa menu yang budak2 suka...



Last2 saya ambik keputusan bertanya rakan2 di FB... Ramai kawan2 yang bagi cadangan, kalau u all pun buntu nak masak apa untuk jamuan raya anak u all di tadika or sekolah, u all boleh ambik idea kawan2 saya ni... Bila dah baca komen rakan2, maka saya buat keputusan untuk masak SPAGHETTI CARBONARA & PUDING COKLAT SUSU... Target saya untuk bagi anak2 soleh & solehah @ kawan2 Alisha ni, menu spaghetti carbonara tu haaa... yang puding tu saya saja je buat, konon2nya buat untuk mak2 makan @ desert la... Ohya, memandangkan ianya jamuan raya, so, untuk menggembirakan hati anak2, saya bagi duit raya jugak untuk mereka... tapi saya buat extra la, sebab saya pikir mesti ada adik beradik mereka jugak yang datang ke jamuan tu kan...


Sebut pasal duit raya, ada kisah sebenarnya... actually pada hari Sabtu sehari sebelum majlis, kami keluar pergi beli barang untuk masak jamuan raya Alisha tu.. saya ada keluar kan duit dari bank, tapi bila dah ada duit tu, biasalah berbelanja sampai tak hengat..!! Bila dah sampai rumah, mulalah terpikir ada duit tak lagi nak bagi dekat kawan2 Alisha ni... saya mula buat kira2 perbelanjaan, pada pemikiran saya time tu, duit saya memang dah takda extra, kiranya saya dah belanja lebih la kan (tanpa cek bag duit)... time ni rasa macam kecewalah jugak, sebab dari awai lagi saya memang dah niat nak bagi duit raya... alih2 takda duit... sampai ke sebelum tidur, saya duk pikir pasal ni... tapi esoknya bila saya bangun pagi, saya cakap dalam hati "kalau duit saya ada RM*** dalam bag duit, saya akan bagi yang baki tu dekat kawan2 Alisha, tapi kalau sekadar ada cukup2 untuk belanja saya, saya tak bagi"... Bila saya ambik bag duit, saya tengok duit saya cukup2 je... tapi macam tak puas hati, kira lagi sekali... dengan takdir Tuhan, sebenarnya memang ada extra, duit tu melekat dengan duit yang lagi satu... AllahuAkbar... memang rezeki kawan2 Alisha... Nak dijadikan cerita pulak, kan tadi saya cakap, baki dalam bag duit (dah guna minggu lepas) saya tu cukup2 je la kan selepas diberi kepada kawan2 Alisha... so, saya memang anggap dalam beg duit saya tu dah takda duit lebih... bukan anggap lagi tapi memang dah cek pun... selit2 pun takda... sehinggalah semalam, saya duk terpikir pasal duit je, sebab niat di hati nak beli sesuatu, tapi duit tak berapa nak ada... So, saya sajalah pergi intai lagi sekali bag duit saya tu, walaupun saya dah tahu takda duit... Saya dah cek kesemua poket dalam bag duit tu, takda pun duit... tapi tu la, dengan takdir Tuhan, saya terpandang duit berjumlah RM*** dalam bag duit saya tu dalam keadaan berlipat di tempat yang saya simpan duit sebelum2 ni... AllahuAkbar, rupa2nya saya masih ada duit cash... siap berlipat sekali dengan resit keluarkan duit lagi...hahhahah.... Itu sebenarnya duit yang saya keluarkan bulan lepas... ntah macamana, saya pun dah lupa pasal duit tu... hihii... Alhamdulillah... rezeki duit sendiri, yang selama ni menyorok taknak bagi saya BOROS... tapi ianya menunjukkan diri di saat saya memerlukan... Alhamdulillah (",)

Ok, tajuk entry jamuan raya di tadika Alisha, tapi saya dah melalut ke arah lain ni... jom kita kembali ke tajuk entry asal... heheh... U all tahu tak, saya buat puding tu, dah lewat tau... hampir pukul 12 tengah malam la jugak, tunggu anak2 tidur dulu baru buat... Saya tidur pukul 3 lebih la jugak siapkan puding & buat kerja sikit2... Saya tidur sekejap je tau... Demi anak, sanggup tidur lewat.... bangun pagi tu pulak, saya sediakan SPAGHETTI CARBONARA & MASAK MAKANAN UNTUK LUNCH sebab takut terlewat balik nanti my dear nak balik makan... Serius time ni saya rasa dah setanding dengan sotong... berlari2 saya dalam rumah buat kerja... dengan nak siap anak lagi, masak lagi, kemas rumah lagi... Apa2 pun, alhamdulillah sangat2, saya dapat siapkan semuanya sebelum majlis bermula @ pukul 10 pagi... Saya pergi tadika Alisha ni dengan jiran saya yang sekolah sama dengan Alisha..


Di sekolah, Alisha bukan nak bangun ambik makanan sendiri pun, semuanya saya... actually memang Alisha di hari sekolah pun, dia diam je.. Cikgu ada jugak jumpa saya bagitahu pasal Alisha, cikgu cakap, Alisha ni dari awal sekolah sampai sekarang dia nak duduk di tempat yang sama je taknak tukar2 tempat macam orang lain... macam tu jugak dengan pensil, dari mula sekolah sampai sekarang, pensil kuning tu jugak yang dia nak, taknak yang lain... Alisha memang macam ni sebenarnya... Dia dah terbiasa dengan barang sendiri, bagi dia kalau ambik yang lain, kiranya macam dia ambik yang orang punya... Selain tu, cikgu cakap dari segi pembelajaran semua ok... suruh tulis ke baca ke... cikgu kata Alisha dah boleh baca... Alisha jenis pendiam, bersembang pun dengan rakan bersebelahan... Uikssss kat sekolah pendiam, kat rumah, tak berenti bercakap... hihii

Masa saya sampai sekolah Alisha tu, Afrina dah tertidur, so, senanglah saya nak layan Alisha & Aqilah makan... Masa saya keluar nak ambik makanan tu, spaghetti yang paling laku tau u all... sekejap je dah surut... Maybe anak2 soleh & solehah tu tertarik dengan sosej yang ada dalam spaghetti tu kot... saya pulak pulak masak stail macam nak bagi anak sendiri makan, potong sosej pun besar2 & letak berlambak2, ditambah pulak spaghetti carbonara ni pulak tak pedas... lagilah mereka suka agaknya... yang puding tu pulak, mak2 je saya nampak yang makan... saya buat puding tu banyak, 2 paket agar2... mak2 siap boleh bawak balik rumah lagilah.. ehheh... Haaa lupa nak cakap, tau tak, punya teruja Alisha nak tunjuk sekolah dia tu... bila sampai kan, Alisha cakap "ibu, cantik tak sekolah kak Isha?"... mestilah saya cakap cantikkan... sekolah tadikakan ceria bewarna warni... Lepas tu Alisha cakap pulak dekat Afrina "Afrina, inilah sekolah kakak"... Alahaiiii nampak sangat Alisha teruja siap bagitahu dekat Afrina yang masih belum mengerti apa2... Tiba2 time ni saya rasa sayu sebab tahun depan Alisha akan tukar sekolah lain... InsyaAllah panjang umur, saya nak hantar Alisha ke pra-sekolah... Apa2 pun, jamuan raya ni pengalaman yang best untuk saya... sebab saya memang suka libatkan diri dengan aktiviti macamni... sebab saya suka tengok budak2... suka tengok kegembiraan mereka... sebab tu bila melibatkan budak2, saya tak lokek untuk keluarkan belanja... dulu saya mungkin bukan penggemar budak2, tapi bila dah jadi ibu.... perasaan tu berubah...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

4 comments.. read them below or add one

Aimi Muhamad Aimi Muhamad August 10, 2015
Best melayan dan tengok keletah budak2 berhari-raya kan.
Mrs Velentine Mrs Velentine August 10, 2015
wah sedapnya..alhamdulillah murah rezeki akak...
Unknown Unknown August 11, 2015
seronok bila tgk anak2 happy n enjoy kan..
Siti Yang Menaip Siti Yang Menaip August 17, 2015
amboi siap duit raya.. memang raya sakan..