Bangga anak tahu guna gadget?

U all tahu tak, ketika Alisha kecik, umur lebih kurang setahun lebih la kot... Adalah sorang hamba Allah ni bercerita yang anak kepada kawan dia tu dah pandai guna gadget @ tablet... umur lebih kurang Alisha je masa tu... Dah pandai main game angry bird... Tu diaaaa... time tu Alisha baru je nak berjinak2 dengan gadget... Tak tipu, memang saya yang bagi keizinan dekat Alisha guna gadget, siap beli tablet hokay..!! Macam bangga je anak pandai guna gadget kan??.. Orang2 luar pulak macam biasalah, bila tengok mana2 budak yang tahu guna gadget akan berkata "Kecik2 dah pandai main telefon... kita yang tua ni pun tak reti"... bila anak saya terlalu terdedah dengan gadget, walaupun sekadar main game di hp, game tu pun saya yang install, ia buat saya rasa gadget ni "sesuatu" sangat.. macam kurang elok... Gadget ni mampu buat kita ralik bermain... saya panggil anak saya, dia boleh bercakap sambil mata tengok hp... What???.. Actually, bukan budak2 je, orang yang dah dewasa ni pun sama jugak peelnya... haihh
Walaupun macam tu, saya tetap jugak dedahkan Aqilah dengan gadget tau u all... Bila Aqilah dah pandai ber gadget bagai, mulalah duk bergaduh pulak 2 beradik ni haa... berebut kan gadget... Lepas tu boleh pulak saya bagi dorang satu sorang gadget, tapi bukan yang baru la... saya bagi hp saya yang saya dah tak guna... Selamat la sikit dah ada satu sorang... TAPIIIIIIII bila satu sorang ada gadget, serius situasi dalam rumah buat saya rasa "menyampah".. bila semua orang tengok gadget... semua orang buat hal masing2... Walaupun situasi ni jarang berlaku tapi sesekali berlaku tu pun dah cukup buat saya rasa bersalah.. bersalah kenalkan gadget dekat anak2... Bila keluar makan, saya bagi mereka gadget satu sorang... bila nak makan pun sambil dorang tengok gadget... Alahaiiiii sedihnya perkembangan anak2 saya... 
Sehinggalah akhir tahun lepas or awal tahun ni, saya pun dah ingat2 lupa, mereka berdua bergaduh rebutkan hp.. Saya apa lagi, time tu saya memang dah nekad..!! Hati kering saya dah maiiiiii...!! Ibu dia dah kembali nak menjadi singa... Saya terus ambik hp tu & simpan... sorang pun tak dapat guna... Memang lama la saya simpan.. dalam tempoh itu, dorang ada jugak mintak, tapi saya cakap "kucing ambik"... (jangan tiru sebab saya dah dikira "menipu"... kalau masa boleh diulang, saya takkan cakap macam tu, tapi saya akan berterus terang)... sejak dari tu, terus anak saya tak bertanya pasal hp dah... Anak saya bermain sepah2kan rumah, main masak2, main cikgu2, bergaduh tu perkara biasalah kan... walau hakikatnya masa ada gadget tu, mereka bermain jugak tapi bila takda gadget ni, memang fokus pada main mereka adik beradik je la kan.. takda mengadap gadget sana sorang sini sorang... 
U all tahu tak, dalam tempoh anak saya tak diberi gadget ni, bila balik kampung, kadang2 sepupu2 kan ada gadget, saya memerhati je peel anak2 saya ni tau... mereka kadang2 pergi bertempek dekat sepupu2 dorang ni... Apa perasaan saya?? Kesian??.. Saya lagi kesian dekat perhubungan mereka adik beradik jika masing2 buat hal masing2 dengan hanya mengadap hp... Haa nak cerita jugak ni, saya pergi sua hp saya dekat Afrina tau u all... siap pasang upin ipin, ABC & segala bagai tu la... tapi Afrina tak layan... tak layan hokay..!! time ni baru saya sangat2 sedar... yang sebenarnya, anak2 suka kepada gadget adalah sebab saya yang mengajar mereka pada gadget, bukan mereka yang hadap sangat dengan benda alah tu... sehingga saya terpikir, adakah kenalkan gadget dekat Alisha & Aqilah satu kesilapan?..  ermmm
Nak dijadikan cerita jugak, 2 minggu lepas, hp saya rosak... so, saya keluarkan hp yang budak2 ni guna yang saya bagi alasan kucing ambik tu... saya pulak boleh pergi letak hp tu, atas rak macam tu je.. takda nak sorok2... alih2 alisha keluar dari bilik sambil pegang hp cakap "Ibu, kakak dah jumpa hp kakak"... hahhahha... terdiam sekejap saya, tak tahu nak gelak ke nak menangis... Tapi time ni mood saya ok sikit sebab saya dah beli hp baru... wakkakak... So, saya bagi Alisha guna hp tu... Oppstttttt jangan kutuk sebab saya bagi semula hp tu dekat anak2 saya yer... Meh saya nak story punca saya bagi...
Memandangkan Alisha menunjukkan prestasi pembelajaan yang bagus, dia dah boleh membaca bahasa melayu, dah mula mengenal bacaan untuk persediaan mengaji, dah pandai mengira matematik, dengar cakap saya maka saya bagi keizinan dia guna gadget... TAPIIIIII.. terhad hanya SATU JAM SEHARI...!!! Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulllah... saya dikurniakan anak solehah Alisha yang jenis mendengar cakap.. mudah dilentur... Dia paham, sekalipun ketika saya nak ambik simpan hp tu, dia tengah kusyuk bermain tapi dia tetap jugak bagi saya simpan... tapi ada cara mintak tau u all.. Cara saya buat macam ni, Saya pergi dekat Alisha, saya peluk dia & saya cakap "Kak Isha, ibu nak ambik hp ni, ibu nak simpan tau... kakak hanya boleh guna hp ni sejam je sehari, besok pulak kakak guna yer?.. Kakak Isha budak baik kan".. Lepas tu Alisha teruslah bagi hp tu dekat saya.. Bila dah takda hp, aktiviti Alisha macam biasa.. dia kan peminat buku, makanya dia pergi study la... samada buat matematik ke, belajar membaca ke, main mainan sambil sepah2kan rumah dengan adik2 dia ke... itulah aktiviti dia... tapi ada time dia sebut jugak pasal hp, tapi saya cakaplah, "sejam sehari" sambil sengih2... Alisha pun sengih la jugak tanda dia paham syarat yang saya bagi... Eh lupa nak cakap, bila Alisha study, saya join dia sekali tau... tak nak bagi dia rasa bosan... 
Anak solehah Aqilah?? Aqilah ikut Alisha... apa yang Alisha buat, itulah yang dia buat.. kiranya kalau Alisha tak main hp, takdalah dia nak main or nak mengamuk2 nak jugak hp... Adik2 kan akan follow kakak... Thats y orang cakap, kakak contoh kepada adik2.. (",) lagi satu, saya rasa anak2 saya boleh terima "syarat" saya sejam sehari tu maybe sebab mereka dah lama takda gadget... lagipun mereka tahu yang ibu mereka ni "hati kering"... Bagi saya, untuk berjaya sesuatu yang melibatkan anak2 ni, hati kita memang kena kering... Contohnya macam gadget ni la... Ada sesetengah budak, bila kita tak nak bagi mereka guna gadget, mereka akan mengamuk2 mintak gadget tersebut kan?? waktu ni la kita harus jadi hati kering.. Jika kita lembut, kalahla jawabnya... mesti kita akan bagi gadget tu dekat anak... Tapi jenis saya, biar anak menangis pun takpa, sekejap je mereka menangis.. lepas tu mereka akan lupa... Peluk2 je mereka, dukung2 je mereka, pujuk2 je mereka... pasti mereka akan diam... guna psikologi, jangan marah or pukul mereka.. nanti mereka lagi memberontak...  
Di situasi sekarang, di perkembangan teknologi sekarang, sedikit sebanyak, anak2 kita pasti terdedah dengan teknologi, sebab ini zaman mereka, berlainan dengan zaman kita kecik2 dulu.. Tapi apa2 pun, pemikiran or pendapat kita semua berbeza...ada yang tak kisah bagi anak mengadap gadget 24 jam... ada yang sebaliknya... apa yang saya tulis, adalah cerita saya sendiri, tak mengata dekat siapa2 pun tau.. Ohya, saya nak kenalkan u all dengan satu applikasi dekat hp... Aplikasi ni untuk u all pantau aktiviti anak u all di hp... manalah nak tau kot2 ada antara u all yang tak kisah nak bagi anak guna gadget tapi dalam masa yang sama risau jugak kot2 anak2 ni bukak sesuatu yang "tak layak" untuk mereka tengok lagi dekat hp tu kan... Kalau u all nak tahu applikasi apa, nanti saya buat satu entry khas..
"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 15 comments.. read them below or add one }

emarieys emarieys August 27, 2015
ema pun dah stopkan ipad kat kakak dan abang...selalu bergaduh sebab berebut...sekali dah kena denda no ipad lagi..tapi time cutti bagi juga..limitkan time...mmg anak sekarang lebih pandai menggodek hp dari kita... laman sesawang banyak benar benda yang tak sepatutnya dilihat dengan umur sebaya anak-anak ni.
mila mila August 27, 2015
anak sy suka layan utube...mula2 dlu bg sb nak dia belaja ABC, ALif Baa Taa dan pembelajaran2 lain..Tp makin lama, dia makin pandai explore sendiri.. Buka upin ipin, nyanyi2 mcm father finger, pastu minggu pndi plak buka video superhero...so sy pon uninstall utube tu...mujur dia x reti mintak.bila dia tgk dlm hp sy xde utube tu, dia layan je video dlm gallery hp sy, tgk gmbr2 kami jer..xdelah dia ralit dh dgn hp tu...syukur lah mcm tu..kalau ada utube tu mmg dia ralit..panggil pon dia wt xtahu jer..
Kak Vit Kak Vit August 27, 2015
cabaran ibubapa sekarang dengan anak-anak yang suka gajet.

6 tanda anak kekurangan zat besi
AnonymousAnonymous August 27, 2015
Alhamdulillah, akk dh berjaya bt gadget sejam sehari. hopefully bila bby sy dah besar nnt sy pun kuat semangat utk kurangkan bg dia main gadget.hehe
beat beat August 27, 2015
bagi ada time, better bg depa men kat luaq
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI August 27, 2015
bla gajet dah menguasai.. kdgn hbgn tu pun jd "jauh".
parah skg ni kalau tak dibndung...
cikpinz cikpinz August 27, 2015
memang cabaran untuk ibu bapa sekarang..anak-anak sekarang lebih suka bermain gajet berbanding main dengan rakan sebaya
Zafirah Kama Zafirah Kama August 27, 2015
Semua orang gila gadget sekarang ni.. kalau ada anak nanti, tak mau dedahkan dia dengan gadget.. *angan2* in sha allah
syawalsimpsons syawalsimpsons August 27, 2015
pada anak2 sue pon, sue dah kurangkan sesungguhnya pada gadjet...klo tgk karton kat you tube atau tv takpe la..still dalam pantauan mak pak dia..bila perlu je sue N akob bagi....mirza ni pon inshallah akan terapkan gioo...sekarang kat umah pon dah tak byk dah mainan biasa2..mcm kete bagai...sekarang akob lebey suke belikan anak2 dia mainan yg asah motor skill anak2...
Mrs Velentine Mrs Velentine August 27, 2015
samalah kak..MV pun dah stopkan penggunaan tab untuk wani..dulu dia selalu beljar melalu tab...last2 dia sendri berenti..syamimi pula memang tak didedahkan dengan tab
ani ahmad ani ahmad August 27, 2015
saya bg juga anak2 main ipad @ tab. tp ada masa2nya. biasa depa layan utube tgk upin ipin atau kartun2 je. bg saya kalau terlalu dibiarkan sgt pn mmg byk buruk dr baiknya. tak ada life. mengadap ituu je. hehe.
Siti Yang Menaip Siti Yang Menaip August 28, 2015
spupu CT kasi anak2 main gadget weekends saja.. itupun lepas hafalan surah2.. dapatla main 2/3 jam.. CT pernah nmpak budak kecil hentak2 kaki kat mall "nak ipad nak ipad" hahahaha.. kita umur cenggitu public fon pun x kenal..
Cik Ash Cik Ash August 28, 2015
Budak2 sekarang gadget dah pndai... Ekin pun ada ank saudara siap ada hp sendiri tu.. Harap nti ekin ada ank jgn jdi mcm ni la hp 24jam guna hahaha
nafsu suami nafsu suami August 29, 2015
betul tu. Budak-budak sekarang dah pandai guna gadget.
lynndamya lynndamya September 02, 2015
Salam, aihh...klw sy ada anak kelak, sy xkan biasa kan diorg dgn gajet..entahlah, gajet ni mcm merosakkan suasana kekeluargaan gitu..duk sama2 tp masing2 mengadap fon..mujur dlm family sy, hanya adik sy sorg je yg guna smartphone...sy dan parent masih kekal fon biasa..so xterasa sgt lah, tp tu pun terasa gak bila bual2 dgn family dlm keter, ckp2 dgn adik...senyap je~ rupa2nya melayan lagu dlm fon..hmmm~