Kesan selepas pemindahan darah?

Pemindahan darah ke apa ek orang panggil? Adik saya kehilangan darah, so digantikan dengan darah orang lain... So panggil apa? Pindah darah ke?... Tiba2 nak taip entry ni jadi blurr plak... hehhe.. Saja2 nak story dekat u all... masa adik saya kemalangan dulu, adik saya kehilangan darah yang banyak tau... nasib baiklah, biras dia cepat ke hospital, so, biras dia tu  je lah yang tandatangan sebagai tanda setuju untuk lakukan pemindahan darah...

Gambar adik saya ketika pertandingan pakaian seragam dekat tempat dia buat fisio

Yang saya nak bagitahu sekarang ni, ketika pemindahan darah tu, tak tahulah adik saya ni ambik darah siapa... cumanya tiba2 adik saya jadi penggemar makanan kedai mamak... Masa pergi fisio time abah saya hantar dulu, tiap2 kali tu jugak ajak abah saya singgah beli makanan dekat kedai mamak.. Time pergi rumah parent saya baru ni pun, tiap2 hari order capati... kadang2 disuruhnya isteri dia pergi beli makanan dekat kedai mamak... sampai kami melawak dengan dia yang dia ambik darah mamak kot  hari tu.. hahhah... Actually sebelum kemalangan, takda pun suka makanan mamak2 ni... udah sekarang jadi suka pulak... Eerrmmmm adakah ianya effect dari darah yang diambik yer?... bukan saya kata adik saya ambik darah yang tak elok... cuma saya saja je nak tahu adakah ianya boleh jadi macam tu ek...?

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 9 comments.. read them below or add one }

jjajja jjajja May 13, 2015
tak pernah dengar pulak orang yang terima darah orang lain akan dapat effect jadi macam owner darah tu... hehehe...

hopefully, orang yang terima darah saya, tak ikut perangai malas saya ni.. :)
eima eima May 13, 2015
entah la ... tp org kate klu amik terima jantung org lain tu ... sikit sebanyak akan ikut pemilik asal ... mungkin juga kes adik ina ni
nur anis nur anis May 13, 2015
tak pernah dengar pulak kak...huhu..tapi mungkin ye kan...
Unknown Unknown May 13, 2015
hahah..kelakar pulak baca ni..agak nya la kan..?/mungkin pemilik darah tu suka sangt makan makanan berempah ni..mungkin dia orang penang..orang penang kan suka makanan kari2 bagai nih..hahahha...
ayut ayut May 13, 2015
Hehehehe...ada efek ea mcmtu???? xpernah plak tahu jd mcmni kak ina...terasa mcm xcaye plak...
Emi Emi May 13, 2015
Hihi mcm kelakar pun ada jugak. Tapi emi tak rasa la sebab darah. mungkin jgk perubahan pada sikap, kegemaran sume tu berpunca dari kemalangan tu sendiri. Kebiasaannya mmg macam tu. Kalau someone terlibat dgn kemalangan yg agak teruk, akan berlaku sedikit perubahan dari segi sikap, personaliti, kegemaran...habit. Emi rasa la. Sebab adik emi dulu camtu jgk. Yang dulunya dia tak suka, alih2 lepas accident teruk terus jd fevret dia. Hal yg dia selalu buat, dia jadi x suka buat...org kata maybe berpunca dari hentakan masa accident tu. Mungkin jgk..
IntaNBerliaN IntaNBerliaN May 14, 2015
@bearyblossom

ada betoinya jugak cakap amy ni... maybe la kot... gegaran otak ke kan... xpasal2 berlaku perubahan ...hahhah... lagipun adik akak ada darah beku, so, maybe effectlah kot
syawalsimpsons syawalsimpsons May 14, 2015
entah la ina...sue sendiri nak kata pon tak tau...
Unknown Unknown May 18, 2015
tu namanya transfusi darah kak ina..hee

tah la kak..setakat jijah keje ni xpernah pula dengar waris mengadu camtu..hee sbb ada anak kembar ni tiap2 bulan dtg wad masuk darah sbb dia thalasemia..