Moogoo produk terbaik untuk EKZEMA

Sebelum ni saya ada bagitahu u all yang badan Afrina jadi ruam kan, siap ruam satu badan pulak tu... Bawak Afrina pergi klinik, doktor cakap just ruam biasa... tapi saya macam tak puas hati sebab kepala Afrina pun dah jadi macam terluka... mahunya tak, Afrina pergi garu.. siap berdarah... lagi satu pulak, tengok dari keadaan ruam dekat Afrina tu macam gaya ECZEMA... Last2 hari Jumaat dalam minggu yang sama jugak saya ajak my dear pergi klinik lain pulak... Nak dengar pulak apa kata doktor lain... Last2 doktor tu MENGESAHKAN YANG AFRINA MEMANG ECZEMA...!!


Doktor bagi 2 jenis ubat... sejenis ubat sapu & lagi satu jenis ubat minum @ ubat gatal.. Lepas tu doktor suruh saya SELALU SAPU PELEMBAP DEKAT AFRINA... Kiranya tak nak bagi badan Afrina keringla kan... Time ni saya ada jugak cakap kalau guna pelembap brand moogoo ok ke... Lepas tu doktor tu terus cakap "U pakai pelembap biasa jenama pureen, anakku pun boleh... tak payah nak beli yang mahal2"... Ok, time ni saya memang dah ada alasan tersendiri kenapa saya tak nak guna brand yang biasa tu... lagipun sebelum keluar rumah, memang saya dah bagitahu my dear, tujuan saya ajak my dear ke klinik sebab nak pastikan adakah ianya eczema atau tak... Kalau eczema, saya akan terus ke farmasi untuk beli brand MOOGOO... Lagipun, sebelum saya pergi jumpa doktor tu, saya memang dah study pasal produk yang elok untuk eczema... dan saya memang dah set dalam otak tak nak guna pun ubat yang doktor bagi... sebab tujuan utama just nak mintak pengesahan eczema atau tak... Bila doktor bagi ubat pun, u all tengoklah ubat apa.... Ubat gatal yang sepatutnya untuk anak umur 2 tahun ke bawah tak boleh minum... ni diberinya dekat Afrina yang pada masa tu umur 4 bulan... Yang cream tu pulak, dah sah2 ada steroid kan... Untuk ubati eczema Afrina, memang dari awal saya dah target TAKKAN GUNA CREAM YANG ADA STEROID & SEGALA BENDA YANG DALAM ISTILAH "GUNTING DALAM LIPATAN"....

SUMBER

Lepas jumpa doktor, kami terus ke farmasi untuk beli produk MOOGOO... time tu saya duk pikir nak beli ECZEMA STARTER PACK YANG BERHARGA RM187   tapi bila dah sampai farmasi, sekali eczema starter pack tu dah habis stock plak dah.. So, saya cakap dekat tokey farmasi tu saya nak ISB... yang tokey tu pulak macam blur2 dengan ISB... Yang saya ni pulak, time tu saya boleh terlupa nama penuh ISB (Irritable Skin Balm)... Last2 saya cakap dekat tokey tu, saya nak moisturiser... Memandangkan doktor di klinik tadi pun cakap suruh beli moisturiser kan...



Time tu jugak, tokey kedai tu ada suggest lagi satu moisturiser brand lain.. tapi saya tetap buat pilihan nak beli MOOGOO walau pada mulanya sedikit tergugat sebab brand yang tokey kedai tu cakap moisturiser yang itu lebih ok & lebih murah... Saya beli FULL CREAM MOISTURISER & MILK WASH BRAND MOOGOO... Masa saya beli tu kan, ingatkan FULL CREAM MOISTURISER ni tersenarai dalam ECZEMA STARTER PACK... Sekali bila tengok balik dekat website, rupanya tak tersenarai la pulak... Tapi takpala... guna je la dengan harapan ianya tetap bagi kesan positif dekat Afrina... Ohya, MOISTURISER BERHARGA RM79 manakala MILK WASH RM59... nak bagitahu jugak, kalau nak untung, beli saiz besar tau.. macam moisturiser ni, berat 75gram, harga dia RM49, kalau macam saya ni berat 270gram harga dia RM79... Moisturiser tu boleh guna lebih kurang 2 bulan.. Itu bagi cara penggunaan untuk Afrina la yer... Manakala MILK WASH tu, kawan saya guna katanya sampai 6 bulan... Saya ni dah guna 2 bulan lebih tapi baki lebih kurang 3/4 lagi... Jimat kan??!! 

Setakat ni, FULL CREAM MOISTURISER tu dah masuk botol kedua... Setiap kali saya mandikan Afrina, saya memang guna MILK WASH, 2 kali sehari mandi... Lepas tu saya sapu moisturiser tu satu badan siap dengan kepala lagi saya sapu... Yela, masa awal2 kena tu kan kepala Afrina pun sampai berkuping.. Mula2 tu jugak, sehari ntah berapa kali saya sapu moisturiser ni... asal nampak dia menggaru, terus sapu.. sebab eczema ni, dia tak boleh kulit kering... Time ni jugak, siang hari saya tak bagi Afrina pakai baju pun... just pakai pampers... Bila malam tu pulak, just bagi dia pakai singlet or baju berlubang2... Bila dia dah ok macam sekarang, saya bagi dia guna 2 kali sehari je @ lepas mandi... Kesan penggunaan dia rasanya seminggu dua dah nampak.. Nampaklah macam kesan merah dekat leher tu, dari besar jadi semakin kecik...



Dekat muka pulak pada mulanya kering yang amat... Afrina ni eczema dia tu yang jenis kering tu haaa... Mulalah dia duk menggaru je... Time ni memang saya bagi dia pakai sarung tangan je la tapi dia boleh pulak cabut... susah sangat bagi pakai stokin, tak boleh cabut.. Dekat muka ni kan, kulit dia kering, bila guna moisturiser MOOGOO, dia jadi semakin lembap kan..


Inilah wajah Afrina yang terkini... Banding dengan gambar atas tu, jauh beza kan... dah takda merah2.. takda parut2... licin je...



Ini leher Afrina ketika eczema tengah ON...


Kalau u all tengok gambar leher Afrina yang ni, u all boleh nampak leher Afrina kan?.. Muka dia pun nampak licin kan?.. Parut memang takda... seolah2 tak pernah kena serang dengan eczema..



Ekzema Afrina ni, sampai satu tahap, siap ada air bisa tau... tapi bukan di leher... yang jadi air bisa tu dekat ketiak... time tu saya memang tidur tak lena la.. asyik terjaga je sebab nak lap bawah ketiak Afrina bagi kering...


  Alhamdulillah tak lama lepas tu terus kering... ini gambar time kering... gambar sekarang memang dah back to normal..


U all tahu tak, sampai satu tahap, saya rasa downnnnnnnnnnn sesangat..!! U all bayanglah, belum pun ok sepenuhnya lagi, tiba2 menjadi pulak dekat bahagian betis.. kalau u all tengok gambar atas tu... Ruam tu tebal tau... kalau pegang betis Afrina tu, rasa berbukit je.. kasar sangat2.. Sampai saya menangis rasa seolah2 usaha saya tak berbaloi.. Last2 saya muhasabah diri... satu je yang saya pikir, semua yang berlaku ada hilmah... Bila orang tegur Afrina kan, yela, dah muka dia merah2, dah sah2 ada yang menegurkan... saya cuma cakap satu je... "Tuhan nak kurniakan Afrina kulit yang lebih cantik"...


Ini betis Afrina yang terkini, kalau pegang betis Afrina ni licin je... Tapi kalau tilik lama2 nampak la macam ada parut lagi sikit2.. itu kalau tilik, tapi kalau tengok macam tu je, tak nampak pun.... Bagi saya, memang betul Tuhan nak bagi kulit Afrina lebih cantik..!! Memang ini antara salah satu hikmahnya... U all tahu tak, ketika Afrina baru lahir, kulit Afrina cantik sangat2... Putih merah warna dia... memang cerahlah kulit dia... hanya kami 4 beranak & adik ipar saya je yang sempat tengok kulit Afrina tu... yang orang2 lain, semua tengok kulit Afrina yang dah mula jadi merah macam udang kena bakar tu... dah gaya macam nak gelap.. tapi tak gelap, MIL saya cakap merah.. Disebabkan ketika lahir kulit Afrina putih kemerah-merahan tu la kami namakan dia dengan nama AFRINA YANG BERMAKSUD PUTIH KEMERAH-MERAHAN... Bila dah jadi eczema, saya ada cakap dekat my dear & adik ipar, mungkin lepas eczema Afrina ni baik, Afrina akan dapat semula kulit dia ketika baru lahir... Alih2 bila eczema Afrina sekarang dah ok, memang betul u all, Afrina memang dapat kulit dia masa lahir... cerah.. memang kami 4 beranak jauh gelap la kan.. dia sorang duk cerah.. hahhah... Kiranya kulit Afrina ni lebih cantik dari kulit dia sebelum kena eczema..!! ALHAMDULILLAH.. ALHAMDULILLAH.. ALHAMDULILLAH...


Ohya, selain tu, saya ada jugak guna IRRITABLE SKIN BALM (ISB) RM69 ni untuk Afrina... tapi boleh kira dengan jari je la, sebab ISB ni saya beli untuk Alisha... ISB ni pun boleh melembapkan kulit jugak... selain tu, dia dapat jugak kurangkan rasa gatal dekat badan.. haa lupa pulak nak cakap yang moisturiser tu kan, saya ada sapu dekat Alisha jugak tau...


Kesimpulannya untuk Afrina memang saya bagi guna produk MOOGOO ni je... selain tu saya tak bagi dia berpeluh.. Lagi satu, sabun basuh baju Afrina & Alisha pun saya dah tukar yer... Ikutkan nak beli yang jenis ORGANIK tapi tak jumpa cari + tak tahu nak cari dekat mana.. Last2 saya beli KIDDIE WASH keluaran COSWAY... tapi bila habis yang ni nak try cari yang lain pulak... bukan jenama ni tak bagus tapi dia cair sangat... nak try cari sabun basuh baju baby yang pekat sikit pulak... HARGA KIDDIE WASH ni RM16 1 LITER.. baju Alisha basuh asing, baju Afrina basuh asing... kami 3 beranak lagi, basuh sekaligus...

Sekarang ni Alhamdulillah sangat2... buat masa ni kulit Afrina memang dah ok sesangat... Alisha pun dah kurang menggaru... Kalau dari 100 % tu, hanya 20 % je dia menggaru... Lagi 80 % dah terbang melayang jauh meninggalkan Alisha... dah, shuhhh jauh2, jangan datang lagi... Afrina pulak, ada je nampak dia menggaru.. tapi under control la... takda sampai luka or berdarah... tempat yang dia garu tu nampak biasa je... macam tak gatal pun kalau ditengok dengan mata kasar ni... Ini antara usaha saya secara luaran tau... Secara dalaman pun ada.. haaa yang ni kene tunggu entry lain yer... ahhahha... Cara dalaman tu dengan cara tingkatkan ketahanan diri je... baik dalam, InsyaAllah luar ok... Luar2 ni 20% je... dalaman tu dulu kene jaga... kalau u all ada follow IG or FB saya, pasti u all tahu apa yang saya amalkan...

KLIK LINK INI UNTUK TENGOK FARMASI MANA ADA JUAL... BTW, DI WATSON & GUARDIAN PUN ADA JUAL..

P/S : PRODUK MOOGOO SESUAI UNTUK ALISHA & AFRINA... TAPI UNTUK ORANG LAIN SAYA TAK PASTI... APA2 PUN, KITA SEBAGAI IBU SEKADAR USAHA YANG TERBAIK.. BTW, JIKA NAK TAHU SESUATU PRODUK SESUAI UNTUK KITA OR TAK, FIRSTLY KITA KENA BUAT PATCH TEST... AMBIK SEDIKIT PRODUK TERSEBUT, SAPU DI BELAKANG SIKU BUKAN DI SIKU YER... TUNGGU LEBIH KURANG SEJAM... JIKA TAKDA MERAH2 OR APA2... ITU BERMAKNA PRODUK TU SESUAI DENGAN KITA, MAKSUD SAYA TAK ALERGIK DENGAN KITA LA TU... APA PRODUK SEKALIPUN MESTI KENA MULAKAN DENGAN PATCH TEST...

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

{ 21 comments.. read them below or add one }

Izwa Kamaruddin Izwa Kamaruddin March 06, 2015
demi anak ape saja kiter sanggup buat kan..asalkan anak sihat dah cukup..
Unknown Unknown March 06, 2015
alhamdulillah kak...sy pon nak try produk ni..harap ade prubahan positip..amin..in shaa Allah..
Norma NML Norma NML March 06, 2015
Tq for sharing dear...alhamdulillah Afrina dah semakin sembuh...akak pun nak cuba la..tak larat dah nak ambik ubat-ubatan steroid...
Unknown Unknown March 06, 2015
first time jijah tahu produk ni kak..Alhamdulillah serasi gan kulit afrina dan alisha..
@LeenShamsh @LeenShamsh March 07, 2015
ina sabun basuh baju ade coconut based yg organik name die lupelah..mmg mahel sketlah tapi inshaAllah sesuai utk anak2 ina sebb organik die lembut kene kat kulit kite..kite sabun cuci pinggan pakai organik juge :)
zazanizam zazanizam March 09, 2015
Alhamdulillah..tq ina for sharing.
QasehnyaRania QasehnyaRania March 12, 2015
alhamdulillah
smga makin pulih aamiin

tima kasih ina berkongsi
Unknown Unknown March 14, 2015
Dok mencari mogoo ni..nak try juga..
Fiza Rahman Fiza Rahman March 23, 2015
Sedihnya nengok. Tapi moogoo memang bagus. Harga agak mahal. Tapi untuk anak suma tu belakang kira.
MrsEnoxis MrsEnoxis July 01, 2015
Tengah usha moogoo jugak ni..anak kena ruam x henti..thanks for sharing..
Unknown Unknown November 07, 2015
salam...
boleh whatsapp sy x??
anak sy eczema..baby baru 5bln..tp doc kasi sampai 3 cream..boleh whatsapp sy apa produks pakai n mcm mana cara pakai dia..
0194399083
tq
fazliana fazliana January 10, 2016
Bole gunakan basic h utk basuh pakaian anak.. 100% natural dari ekstrak jagung & kelapa... berminat bole wasap sy 0193311968
Unknown Unknown February 03, 2016
salam..mohon pendapat..anak sy mengidap eczema tp peringkat moderate..sblm ni mmg pkai krim yg bli kt farmasi..tp skang ni da tukar pkai moogoo..dekat seminggu lebih guna ttp dekat muka naik bintik2..adakah itu kesan akibat pkai krim yg ade stroid sblm ni..sy bli moogoo yg starter pack..
IntaNBerliaN IntaNBerliaN February 04, 2016
@Izzudin Zainur

naik bintik camne yer? awak ada buat patch test tak sebelum guna?
AnonymousAnonymous April 22, 2016
Sapu dibelakang siku bukan siku tu maksudnya apa ya?
AnonymousAnonymous April 22, 2016
SAPU DI BELAKANG SIKU BUKAN DI SIKU YER..apa maksud dia?
Unknown Unknown June 30, 2016
Saya mmg ada eczema tp mild dan mula aktif bila dah lewat 20-an. Skrg 31.tup tup ank no dua sy dikesan ada juga. Bln lps baby darwish baru masuk bulan ketujuh dah naik ruam2. heran betul sbb x pernah ada. Ruam tebal dan bulat2. Sapu cream itu ini merah reda kjp tp naik bila pns atau waktu tertentu...kebetulan di pusat jagaan tu ada sorang baby yg hidap eczema,boleh katakan serius sbb pipi comel dilitupi ruam merah tebal dan kering. Kesian sgt tgk baby tu. Semalam bila tgk dia dh hlg segala kesan parut, tanya punya tanya diorg bgtau baby tu pakai moogoo. Xde lengh sy dok cr,harga toksah citer gulp. Demi ank belikan juga yg ptg usaha xnk ank sakit kulit. Hopefully darwish sesuai dgn moogoo. :) btw tq sharing juga bermanfaat sgt utk mommie2
Unknown Unknown March 11, 2017
salam and hi. Nak tanya lepas letak fullcream tu kulit akan menggelupas ke? Maksudnya menggelupas tu bagus ke tak? Or sebenarnya tak sesuai dengan moogoo �� Sebab my baby pakai moogoo macam tak sesuai je. Everytime pakai fullcream kulit akan cepat kering and menggelupas. Pls help. Terima kasih
Nurfarahin Nurfarahin December 08, 2017
Allahuakbar.. kesiannya baby Afrina.. especially part ketiak tu.. Allah.. luluuh hati tengok gmabr.. mesti dia pedih dan sakit wuu wuu alhamdulillah semua dah kering dan baik ya.. syukur ada krim organik untuk ekzema bayi
Unknown Unknown December 22, 2017
Ank saye pon baru je.. try moogoo ni... memang die kulit tu akan mengelupas & kering.. proses nak baik pulih kulit... kene byk2 sabar yer... klu nk kulit cantik.. 😊😊😊