Borang penyiasatan kejadian AEFI @ kesan selepas vaksin anak

Sebelum ni saya ada bagitahu u all yang Afrina kena ruam satu badan kan... Itu selepas perjumpaan dengan doktor yang pertama... Saya tak puas hati dengan jawapan doktor tu, sebab nampak makin melarat, last2 saya pergi jumpa doktor kedua pulak... Doktor tu mengesahkan yang Afrina kena eczema... Punca sebenar terjadi Eczema ni saya tak pasti la kan... Lagipun Alisha pun kena eczema jugak.. so, maybe ada kaitan dengan sejarah keluarga ke.. tak tahu lah saya kan... Tapi yang pastinya, eczema Afrina ni start naik sikit2 selepas vaksin masa umur 2 bulan... yang vaksin dtap tu haaa....

Nak dijadikan cerita pulak, saya terbaca ramai pulak ibu2 yang post bagitahu anak mereka kene eczema selepas cucuk dtap... Time tu Afrina ada lagi satu dos untuk vaksin dtap ipv hib yang akan dicucuk ketika usia 5 bulan... Sebelum perjumpaan dengan misi untuk cucuk 5 bulan tu, hanya Tuhan je yang tahu betapa takutnya perasaan saya... takut sangat2 yang eczema Afrina semakin merabak... Lebih2 lagi baca di group, ada yang terus stop vaksin anak... Pemikiran saya time tu sangat2 bercelaru... Nak stop vaksin, saya rasa saya tak cukup ilmu... member saya ada yang stop vaksin pun, setahun dia study... takkan saya yang baru sebulan tanpa ilmu ni, nak follow camtu je kan... nanti jadi apa2 saya menyesal pulak... Nak ambik vaksin yang umur 5 bulan tu pulak, rasa takuuuutttttttttttttt sangat... Hanya Tuhan je yang tahu perasaan saya masa tu... sampai saya menangis tak tahu apa yang patut saya buat... dah la Afrina pulak, baru je nak ok dari eczema, tiba2 suis eczema dia tu ter"ON" semula... Menangis saya masa ni... rasa down yang amat...!! Dah ok pastu menjadi balik... macam tak berbaloi usaha saya...

Sehinggakan bila sampai tarikh nak kene cucuk tu, saya masih lagi dipersimpangan... Bila sampai di klinik, saya bagitahu misi yang saya nak tunda cucuk... so, misi bagi tarikh seminggu lepas tu... time ni memang hubby saya bising la jugak... Yela, bukan senang dia nak cuti, kerja banyak... alih2 dah sampai sana, belum sempat duduk, saya jumpa misi bagitahu tak nak cucuk... Arghhhh!! Tadah telinga lah saya hari tu... Balik rumah, saya doa banyak2... tenangkan diri... Ketika saya bukak Fb konon nak study lagi pasal eczema & terpandang di timeline saya ada seorang ibu di group share gambar anaknya yang terkini bermula dari gambar yang eczema tengah ON... yang ni pun kalau tak silap saya lepas cucuk dtap jugak jadi eczema... Saya baca semua komen di status tersebut... tiba2 saya terpandang satu komen yang bertanya samada ibu itu meneruskan vaksin anak atau tak selepas tu... Jawapan si ibu tu, YA DIA CONTINUE VAKSIN ANAK SAMPAI MMR @ UMUR SETAHUN... Saya rasa kekuatan saya kembali datang selepas baca komen si ibu tu... Alhamdulillah... rasa hilang satu beban di bahu saya.... terus saya yakin untuk vaksin Afrina, minggu depannya...

Bila nak kena vaksin tu, saya memang tawakal banyak2lah... sebelum tu, saya tingkatkan ketahanan diri Afrina... doa banyak2... Ketika saya nak pergi vaksin Afrina untuk dos ketiga ni, Afrina dah ok tau dari eczema... kulit dia dah kembali licin... Alhamdulilah sangat2, dah hampir sebulan berlalu dari tarikh cucuk vaksin untuk umur 5 bulan tu, Afrina ok je... eczema tak datang serang pun... Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah... Syukur yang amat sangat2 pada Tuhan...


Sebelum ni, saya ada bagitahu u all jugak yang tempat cucuk Afrina tu jadi keras & lebam kan... yang lebam cucuk 2 bulan tu, masih ada sampai sekarang tapi dah samar2lah... yang cucuk 3 bulan dah takda... Masa saya pergi cucuk 5 bulan, misi pun terkejut kenapa jadi camtu... Gambar atas ni, nampak tak garisan warna merah panjang tu.. Itu tempat kene cucuk pagi esoknya lepas cucuk 5 bulan..


Saya ada bagitahu dekat misi yang tempat cucuk Afrina tu jadi keras... Misi cakap besar ke kecik, kalau besar duit 50 sen tu kene bawak jumpa doktor semula... saya cakap saya lupa... lagipun saya dah telefon misi ketika kejadian & misi tu cakap nanti hilang, biasa je tu.... dah misi cakap camtu, saya ia kan je la... tempat keras tu pun hilang jugak akhirnya walaupun makan bulan jugak baru hilang rasa keras tu... sebab dia hilang sikit2 kan... Untuk cucuk 5 bulan ni pun, kaki Afrina tu tetap jugak jadi keras tau... U all nampak tak gambar atas tu... nak tahu rasa keras tu besar mana, tengok besar mana jari saya pegang peha Afrina tu... Untuk pengetahuan u all, sehingga ke tarikh hari ini @ walaupun dah hampir sebulan berlalu, rasa keras tu masih lagi ada... tapi semakin kecik la.. haa baru ingat, misi tu ada jugak cerita, kalau tak silap saya anak buah dia kot, sampai tak boleh jalan lepas kene cucuk... tapi lepas tu ok semula la kot... saya pun tak tanya lebih2... Walaupun macam tu, misi ni tetap jugak cakap vaksin tu penting...

Ohya, saya pun ada bagitahu jugak dekat misi tu yang Afrina jadi eczema selepas cucuk dtap... Misi tu terkejut & cakap saya orang pertama yang komplen.. pastu saya cakap la pulak... Maybe ibu2 lain tak nak komplen kot... Misi tu cakap lagi, tak mungkin, ibu2 ni kalau jadi apa2 dekat anak2, laju je komplen..... tapi dekat group ramai pulak cakap anak jadi eczema lepas dtap... ntahla... tak tahulah saya... maybe ianya sekadar kita2 je kot tahu... tak sampai kepada pihak yang sepatutnya.. So, dekat sini, saya nak bagitahu u all yang berkemungkinan tak tahu pasal ni.... JIKA BERLAKU SESUATU DEKAT ANAK2 SELEPAS VAKSIN, U ALL BOLEH ISI BORANG BUAT REPORT... TAK SEMESTINYA BILA U ALL BUAT REPORT ITU BERMAKNA U ALL "BENCI" DEKAT VAKSIN TU... TAPI KIRA MACAM REPORT KITA TU NANTI, PIHAK YANG TERLIBAT BOLEH BUAT SIASATAN... Itu je pun... Meh baca dekat bawah ni pulak...


 AEFI @ Adverse events following immunization.. Nak tahu apa maksud AEFI, baca printscreen atas tu ek...


Kesan selepas vaksin ni terbahagi kepada dua... KESAN AEFI BIASA, MINOR & KESAN AEFI SERIUS... U all boleh baca di atas tu yer... apa kesan biasa, apa kesan serius... Macam Afrina yang kesan merah dekat tempat suntik tu, kategori AEFI biasa... eh, kalau eczema kategori mana ek... 


Ini contoh BORANG PENYIASATAN KEJADIAN AEFI... Nampak tak kolum kedua tu ada tulis Perihal reaksi yang dialami... Haaa dekat kolum tu, u all tulis la apa yang berlaku dekat anak u all... Tak payah risau nak kene keluar duit bayar setem... FREE je ok, keluar dakwat pen & tenaga je... hehee... Lagi satu pulak, takyah takut2 nak hantar borang sebabnya borang ni, bukannya disediakan oleh website blogger2 biasa ni... Borang ni diambil dari POSTAL RASMI KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA @ http://www.moh.gov.my/.... Senang cakap, kerajaan dah sediakan pun tempat untuk kita mengadu... cuma kita je perlu rajin untuk mengadu jika ada masalah... itu je...(^_^) Dah, baca bawah pulak...       


Selain dari ada masalah selepas vaksin, kalau u all ada masalah dengan ubat-ubatan pun, u all boleh mengadu jugak... guna borang LAPORAN ADUAN UBAT-UBATAN... Jangan risau, maklumat u all dirahsiakan... U all boleh dapatkan borang tu di website Kementerian Kesihatan Malaysia... klik je link sebelah tu haa http://www.moh.gov.my/images/gallery/Garispanduan/Garispanduan_Farmakovigilans.pdf ... Apa prosedur ke apa ke... semua ada kat link tu... U all pergi baca je... Lagi satu u all boleh jugak study, apa vaksin yang dicucuk dekat anak kita tu... apa fungsi dia ke... apa kandungan dia ke... study untuk tambah ilmu... tak semestinya kita vaksin anak kita tak perlu ambik tahu kan... Saya pun vaksin anak saya & sekarang baru nak study pasal ni... Study untuk tambah ilmu.. tak rugi pun kita gali ilmu...           

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

{ 10 comments.. read them below or add one }

Permata Malap Permata Malap March 05, 2015
Nice sharing,kak.IbuNoey pun selama ni dok tadah je bila anak nak kena cucuk.tak pernah study apa vaksin yang dibagi dan fungsinya.lepas ni,kena start study la..
Unknown Unknown March 05, 2015
alhamdulillah.. semoga semakin ramai yang buka mata dan buka minda untuk ambil tahu segala hak dan tanggungjawab kita..selamat study ina..
syawalsimpsons syawalsimpsons March 05, 2015
serius sue kata sue suke kawan ngan ina, sebab ina, suke menggali sehingga dapat jawapan N share pada mereka yg tak tau...kire sue nak kata yg na mmg tak lokek dengan ilmu..alhamdulillah...sue pon tak berapa tahu tentang hal ni..kire ni salah satu info yang berguna untuk sue akan datang bila benda2 gini jadi kan
Mrs Velentine Mrs Velentine March 05, 2015
alahmdulilah sepanjang dah 4 org anak..MV tak alami masalah mcm ni...
Unknown Unknown March 05, 2015
vaksin ni mmg kena study dalam2..hope kak ina temui jawapannya kebaikan n keburukannya..

alhamdulillah afrina sihat sikit kan dr ezema
QasehnyaRania QasehnyaRania March 05, 2015
betul tu ina.
ada jga sebelum ni sy pernah terbaca ada ibu mengandung yg tak nak minum air gula.
so, kena ada ilmu bila kita nk bg reason bila ditanya.

sama juga mcm vaksin ni kan...
thanks ina berkongsi
arysha_fayyadh arysha_fayyadh March 06, 2015
Assalam ina,
setiap perkataan iols baca he3
anak iols memang start umur 1bln camtu ada eczema
tapi alhamdulillah untuk semua cucuk2 vaksin KK tak pernah ada pa2 kesan
Unknown Unknown March 13, 2015
Sya mmg tau pasal boleh report ni.. cuma tak tau Kat mana nak kena buat.. baru ni tau..ty kak..
Fiza Rahman Fiza Rahman March 23, 2015
Pernah dengar jugak pasal vaksin nih. TApi borang aduan ni 1st time dengar. So far anak² suma ok. Cuma qahirah ngan qgalif lepas setahun memang tak amik jab ☺
Suri Suri May 12, 2015
Sy pun hampir 10bulan study vaccine bersama2 suami.kami refuse vacc.alhamdulillah ank x pernah demam lebih dr 3 hari atau penyakit lain.skrg ank dh 2 tahun lebih.Allah gerakkan hati kami suami isteri untuk refuse vacc.tp terpulang kpd masing2 la jugak.n ank kedua ni pun inshaaAllah akn refuse vacc jugak.