Berhati-hati potong kuku anak

Time Afrina ni, macam2 jadi tau... Anak2 sebelum ni saya potong kuku ok je rasanya... tapi untuk Afrina ni, sampai dia kehilangan kukulah jawabnya... Saya ada ambik gambar dia dari awal tau... tapi tu la, dah berlambak2 sangat dah gambar + cerita lama... tu yang sampai saya tak jumpa dah cari gambar tu... tapi takpala, 2 keping ni pun bolehla dari takda langsungkan...

Normally saya potong kuku anak saya yang baby ni ketika mereka sedang menyusu badan tau.. tapi nak dijadikan cerita, satu hari tu confident je saya potong kuku Afrina tanpa menyusu badan... Nak jadikan cerita jugak, saya potong tu, boleh terapat sangat pulak dengan isi.. so, jadi merah2lah kan... Mula2 kene tu merah je.... tapi sehari dua lepas tu, siap menanah pulak dah...  Saya nak picit keluarkan nanah tu macam was2 sebab takut jarum yang saya guna tu ada kuman nantikan jangkitan pulak... belum sempat saya pikir jalan penyelesaian yang lain, alih2 nanah tu dah pecah,.. puncanya si anak solehah Afrina ni duk masuk jari dalam mulut dia... Saya agak dia dah tertelan nanah dia tu gamoknya... haihh!


Tak lama lepas tu pulak, kuku Afrina dah jadi terkopek sedikit demi sedikit... last2 terus putus.. maka jari telunjuk Afrina tu takda kuku lah jadinya... seriau pulak saya tengok time ni.. Dia jadi merah2...


Tapi lama2 yang merah2 tu hilang & jadi kering... Last sekali kuku kembali tumbuh seperti biasa.. Sekarang ni kuku tu dah hampir nak tumbuh habis... Ambik masa agak lama... kejadian ni berlaku kalau tak silap saya lebih kurang 3 4 bulan yang lepas.... jarak tak jauh dari Afrina kene eczema... Sejak dari tu, saya lebih berhati2 ketika potong kuku Afrina... Ini pengajaran untuk sayalah kiranya...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"  

{ 10 comments.. read them below or add one }

MOMMYLIN MOMMYLIN March 24, 2015
macam teruk je dear.. aduh.. seriau la... jadinya afrina ni jenis sensitif sgt... biasa saya terkepit rapat ngn isi xde la jadi mcm ni.
Unknown Unknown March 24, 2015
masa kecik2 mmg seriau nakpotong kuku hakimi..sekarang pun sama sbb aktif..takutlahh!..

siannya afrina..harap2 kuku yg baru ni lebih elok tumbuhnyaa
Sheila Salim Sheila Salim March 24, 2015
Assalamualaikum kak, kesiannya. sheila skrg nak potong kuku adam, kena time dia nap petang je sebab dia tak suka sheila potong kuku dia. dia macam serammmm hahahha risau terkena kulit kot T______T"
syawalsimpsons syawalsimpsons March 25, 2015
sue sejak ada anak dari dolu, mmg tak penah potong kuku anak..sebab seriau...lagipon akob tak harap sue potong sebab sue potong kuku tak cantik..katanya..hahhahahha...maka nya mmg abah dia je la yg akan buat rutin potong kuku dengan anak2 ni
Alongxp Alongxp March 25, 2015
Niiiiilah sebabnya saya cukup tak berani nak potong kuku orang lain... saya harap isteri saya baca entri ni hahahaha
Puan Kutu Puan Kutu March 25, 2015
afia Jenis sudah nak potong koko..sy hanya potongkan kuku anak bila depa tengah tidur.tgok kuku afrina ni seriau sangat ok.sy pun kadang terkepit kuku terapat juga,biasalah kan dalam dok hati2 tu kadang benda nak jadi. syukur tak pernah jadi macam ni.sakit ke tak Ina..afrina nangis tak.aduh sy yg rasa sakitnya..
QasehnyaRania QasehnyaRania March 27, 2015
saya potong kuku anak time dia tidur.kalau tak kemahen bercinta.kita nak potong dia pon nk potong juga..

kjadian mcm ni pernah tjdi dkt baby darwisya yg sy jaga dulu.
pagi tu msa mk dia hntq saya belek belek dia dulu.pastu tfk kuku jari kelingking dh x da.bila tnya maknya kata jadi mcm ina ni.. seriau sgt..
lynndamya lynndamya March 29, 2015
Salam...arghhh! sy bace entry ni ala kadar je kak sbb sy ngeri..terasa pedihnya tu..erkk..
wildan wildan March 30, 2015
Betul sekali, apalagi namanya anak-anak saat potong kuku biasanya susah untuk tenang.
farisya farisya April 11, 2015
Allahuakbar...seriau lak tengok...semoga baik2 saja ye sis