Cara tingkatkan sistem imun @ ketahanan badan

Kegatalan akibat eczema ni tak boleh disangkal... Gatal sungguh2...!! Kesian saya tengok bila Alisha menggaru.. Dulu2 ketika saya tak ambik kisah sangat pasal eczema Alisha ni, saya ada marah2 jugak dekat Alisha sebab dia menggaru je kerjanya... Saya tak paham apa yang dia rasa... Saya tak mengerti yang eczema ni boleh buat dia jadi gatal sampai macam tu sekali... Bila malam dia tidur boleh terjaga pastu merengek2 bagitahu gatal... Mulalah buat peel.. mulalah dia kene marah... Ya Tuhan... kesian dekat Alisha... Bila diingat balik rasa nak marah dekat diri sendiri pun ada... Yela, dia bukan saja2 nak merengek... tapi dia gatal sampai tahap tak tahu nak buat apa... kalaulah masa tu boleh diundur, pasti saya lebih caring masa mula2 Alisha kena ketika usia setahun... Maafkan ibu sayang... Sepatutnya ibu kena tahu yang apabila malam kegatalan tu lagi hebat menyerang disebabkan low cortisone hormone pada waktu malam agak tinggi...

Tapi bila Afrina kene eczema, saya dah mula study pasal eczema... saya dah mula berusaha untuk membantu anak2 solehah saya ni atasi eczema... Krim2 yang ada steroid bagai tu semua dah tak guna... Ubat untuk kurangkan gatal tu pun semua saya dah campak... Sekarang ni yang ada MOOGOO je untuk disapu dekat Afrina.. Alisha pun sapu MOOGOO & BAM YUNIK HOMEMADE untuk kurangkan gatal.. Selain dari tu, saya usaha untuk TINGKATKAN KETAHANAN DIRI mereka... Bagi saya, yang luaran ni 20% je... Kadang kita nampak luar ni cantik dah... tapi dalaman tu tak "cantik" lagi... So, saya buat sesuatu untuk tingkatkan ketahanan diri mereka... sekurang2nya bila "ia" nak datang menyerang, anak2 saya dah sediakan segala "senjata" untuk melawan.. Tau tak, anak demam pun ekzema boleh datang "menyerang" kembali tau... Kesiankan dorang??? Thats y kita kene bantu anak2 untuk boost immune dorang...


Bagi saya, kunci untuk berjaya adalah SABAR & ISTIQAMAH... Lebih2 lagi yang anak2 tengah lalui proses TSW @ TOPICAL STEROID WITHDRAWAL... Time ni bagi saya boleh menguji keimanan kita ni haaa... Nak je berbalik kepada steroid yang guna je terus baik... tapi tu la, baik waktu tu... lepas tu jadi balik.. Natural & Organic remedies makan masa tapi hasilnya berbaloi.. Alhamdulillah Afrina tak pernah disapu steroid so proses pemulihan dia lebih cepat... Alhamdulillah jugak, lepas habis "serangan" hari tu, memang ia tak datang menyerang lagi setakat ni... Harapnya sampai ke sudahla dia tak datang... Alisha pun Alhamdulillah dah ok eczema dia tu, tapi parut ada la... biasalah tangan hebat sangat menggaru sebelum2 ni... ambik masalah nak hilang parut tu... takpala, janji takda luka2 or merah2... Untuk Afrina pun Alhamdulillah jugak sebab dia takda parut kecuali dekat betis, tu pun pudarrrrrr sangat dah.... Maybe sebab dia tak reti menggaru sehebat Alisha menggaru kan... Kalau tengok kulit Afrina ni, rasa nak penyet2 je.... Cantik sangat!! Dahla licin & lembut pulak tu... mana taknya, dah hari2 duk sapu moisturiser kan... Yela, orang ada eczema ni kan tak boleh kulit kering.... Kalau kulit kering tu, mereka akan jadi gatallllllllll yang amat!!

Ok, mukadimah dah panjang... gambar terkini anak2 solehah saya yang kene eczema pun dah tempek... perkembangan eczema terkini mereka pun dah tulis, sekarang moh la baca apa cara saya tingkatkan ketahanan diri mereka pulak yer... Untuk meningkatkan ketahanan diri ni, antaranya boleh guna RAW GARLIC, HABBATUSSAUDA, OLIVENOL, PEVOO, VCO, GREEN JUICING... Itu antara yang saya bacalah, tapi saya takdalah buat semua tu pun... Apa yang saya buat, bacalah di bawah ni yer...

RAW GARLIC


RAW GARLIC ni buat permulaan, saya telan sebijik sehari je u all... ohya, saya yang telan yer... Afrina ni minum susu badan, so, saya makan, Afrina akan dapat sekali khasiat dia... Nak tulis jugak kat sini, memang seboleh2nya kalau baby kene eczema, bagilah susu badan @ susu ibu yang dah sah2 susu yang terbaik di dunia... Pasal garlic @ bawang putih pulak, saya potong halus2 macam dalam gambar tu pastu saya ambik kunyah2 & terus telan... Rasa dia?? Pedas... tapi bukan pedas macam cili tu, tak reti nak explain pedas tu macamana... Tapi kalau u all rasa tak mampu untuk telan garlic macam tu je, u all boleh potong garlic halus2 macam dalam gambar & gaul2 dengan nasi... Makan sekali dengan nasi seperti yang saya buat untuk Alisha... Eh u all, anak solehah Alisha yang umur 4 tahun lebih tu pun boleh telan, takkan u all yang besar tak boleh kan.. hehhehe

Takut u all tanya kenapa tak makan garlic yang dimasak dulu ke... dibakar dulu ke... pil garlic ke... lebih baik saya bagitahu awal2... Jawapannya boleh je kalau nak makan macam tu pun cumanya yang MENTAH LAGI OK... KHASIAT DIA LEBIH DARI YANG LAIN2 TU... SEBAB SUHU YANG TINGGI MEMUSNAHKAN PROBIOTIK... Jangan tanya saya apa itu probiotik, apa itu prebiotik tau.. U all google la yer... tak reti pulak saya nak explain, tak khatam lagi bab ni.... Tapi apa yang saya boleh bagitahu, probiotik tu makanan tambahan yang mengandungi bakteria @ ragi yang melekat dekat dinding usus untuk buat kita jadi lebih kuat & sihat... Tau u all malas nak google.. nah kasi link dekat u all... Perbezaan Probiotik & Prebiotik..

HABBATUSSAUDA


Saya guna minyak HABBATUSSAUDA ni untuk dititik dalam segala masakan saya... bertitik2 la jugak saya letak.. Dalam nasi, dalam lauk, dalam sayur.. semua saya letak... satu family dapat khasiat.. Saya beli minyak habbatussauda ni berapa RM ntah hari tu.... dah lupa tapi saya beli online.... masa saya keluar hari tu, saya ada terjumpa jugak minyak ni dekat satu kedai tau... bukan minyak habbatussauda ni je, minyak garlic pun ada minyak apa lagi ntah... dekat 10 jenislah jugak minyak yang brand ni dia jual... Harganya RM14.50 je sebotol... saya jumpa di kedai kek & roti tapi kedai tu bukan je jual kek & roti tapi bermacam2 barang ada.. buah kurma pun ada.... tak reti nak describe kedai tu camne... tapi yang saya tahu, minyak ni dari Pakistan, so, u all imagine sendiri la ek agak2 kat mana minyak camni ada jual di tempat u all... Alaa kalau brand lain pun boleh je u all...

VIRGIN COCONUT OIL


VCO @ VIRGIN COCONUT OIL ni elok jugak disapu ke badan baby yang eczema ni.. Bukan setakat sapu, tapi untuk mandi pun boleh... Ambik lebih kurang 2 sudu VCO pastu letak dalam air mandian baby & bagi mandi macam biasa... tak payah pakai2 sabun... Lepas tu u all lap badan baby & sapu vco lagi di badan dia... Bila kering sapu lagi... Jangan bagi kulit baby kering... Kalau pelipat2 baby merah, boleh je guna vco ni sebagai inisiatif untuk penggunaan produk yang lebih murah... tapi macam biasa, benda2 yang natural ni memang lambat.... yang penting SABAR & ISTIQAMAH... Tapi untuk saya, VCO ni saya minum je sesudu sehari... Alisha pun saya bagi dia minum sesudu sehari jugak, tapi sudu kecik je la... Yang bagus tu, lepas minum, Alisha boleh cakap sedap.... Alahai sayang... kamu memang anak yang hebat!! Moga Tuhan permudahkan segala urusan Alisha berkaitan eczema ni...

VCO @ VIRGIN COCONUT OIL ni, bukan saya beli pun, tapi adik ipar saya bagi.. Dia tu pun, bukan beli jugak tapi pengusaha produk tu yang bagi... ehheh.. Haa lupa nak cakap, yang bab VCO ni, kalau u all nak sapu dekat badan anak u all, sapu yang VCO biasa tu dahla tau u all... tak payahlah nak sapu VCO yang dah dicampur bagi wangi bagai tu... Kata nak kulit anak elok kan, tak wangi pun takpa.. janji elok... sebab kadang2 bila yang wangi2 ni takut kulit anak tak sesuai.. Macam pewangilah, ada orang kulit sensitif sampai tak boleh guna perfume...

_________________ YANG 3 ATAS NI JE SAYA GUNA, YANG BAWAH NI SEKADAR MAKLUMAT TAMBAHAN, MAYBE NEXT TIME SAYA GUNA KE TAK TAHULAH KAN ____________________

OLIVENOL

SUMBER

Harga Olivenol ni RM100++... Nak tahu lebih lanjut pasal ni, klik je perkataan sumber dekat atas... *Sorry tak dapat cerita dengan lebih lanjut sebab saya tak guna & kurang tahu pasal ni

PEVOO


PEVOO ni bermaksud PALESTIN EXTRA VIRGIN OLIVE OIL, harga dia pun RM100++ jugak... Nak tahu lebih lanjut, klik je perkataan sumber tu yer... Tapi kalau u all nak guna EVOO @ EXTRA VIRGIN OLIVE OIL pun boleh je... saya guna EVOO je.. *Sorry tak dapat cerita dengan lebih lanjut sebab saya tak guna & kurang tahu pasal ni

GREEN JUICING


GREEN JUICING ni saya tak pernah try lagi, tapi saya berminat untuk try... nak beli blender khas untuk buat jus dulu baru saya nak start... Dekat atas tu antara resepi yang  boleh buat green juice untuk eczema ni... Kalau u all nak resepi yang lain lagi, boleh join group JUICING UNTUK ECZEMA.. Ekzema ni sebenarnya dia bagi hint dekat kita yang ada something wrong dengan dalaman kita, thats y kita kene sembuhkan dalaman... Ramai orang yang silap pasal ni, bila anak kene eczema je, mereka fokus kepada penyembuhan eczema tu, maksud saya yang luaran tu @ sapu2 tu... yang tu hanya 20% je... Dalaman nak kene tingkatkan... Selain dari yang saya tulis ni, ada jugak bab yang nak kene perbetulkan usus tapi yang bab tu kalau nak tahu lebih lanjut lagi, u all boleh baca di group ECZEMA MALAYSIA... Saya tulis panjang2 pun belum tentu u all baca dari awal sampai akhir kan... Entry ni pun u all skip2 je baca kan...

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

{ 10 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons March 17, 2015
kalo akan datang terjadinya benda sebegini pada suee...akan sue carik ina tanpa was2...mmg ina org yg sue patut carik
Izwa Kamaruddin Izwa Kamaruddin March 17, 2015
bab ni mak pak yg kene kuat dan tabah sgt kan..
Nasa Mulia Nasa Mulia March 17, 2015
Good info...saya pun amalakn telan raw galic setiap hari.
Ibu Lala Ibu Lala March 17, 2015
Akk singgah sini ina. Salam selasa
Unknown Unknown March 17, 2015
bagus ye bawang putih ni..macam2 khasiat nya..
babYpose babYpose March 17, 2015
memang cantik kulit afrina, Alisha pun makin sweet :)
Unknown Unknown March 17, 2015
banyak khasiat bawang putih ni sbb dia antivirus..selain dpt pertahankan antibodi kita
Fiza Rahman Fiza Rahman March 18, 2015
Thanks for sharing ina. Memang kesian tgk bebudak yg kena eczema ni. Anak2 gatal2 pon dah tak tahan nengok inikan eczema. Smoga alisha & afrina oulih sepenuhnya dari eczema.
QasehnyaRania QasehnyaRania March 18, 2015
ina,
kiranya alisha mula kena serang dgn.ekzema masa umi setahun la ye.

contohnya kan kalau anak kita tak ada ekzema tapi kita sbgai ibu nk makan raw garlic ni boleh ke ?
mcm ina kata dia utk ketahanan badan ..


Sheila Salim Sheila Salim March 23, 2015
Assalamualaikum kak, alhamdullilah. berkat kesabaran akak. semoga anak2 membesar dengan sihat dan jadi anak yang solehah..