Ayam panggang @ bakar yang simple tapi umphhhh..!!!

Nak tanya u all, bakar dengan panggang tu maksud berbeza ke sama je?... Saya jadi kompius pulak panggang tu macamana, bakar tu macamana... ke bakar & panggang tu sama je... haha.. Kalau u all tahu apa beza dia, bagitahu saya di ruangan komen yer... TQ (^_^) Dah lama saya teringin nak masak ayam bakar @ ayam panggang sekor ni tau... maksud saya sekor yang betoi2 sekor tanpa potong2 tu haa... cuma tu la, kurang keyakinan lagipun ayam sekor besar... so, risau takut tak menjadi... Sampailah minggu lepas, dalam peti ais rumah saya ni penuh dengan ayam, puncanya mak saudara saya yang di Terengganu bagi ayam dekat saya... parent saya balik Terengganu, tu yang mak saudara saya bagi ayam tu... Ayam tu pulak, saiz dia tak besar sangat.. so, tu yang rasa yakin je nak masak AYAM BAKAR @ AYAM PANGGANG BLACKPAPER AYAM SEEKOR...


Bila dah buat tu, anak saya si Aqilah makan sampai separuh dari sekor ayam tu haa... punya sedap dia meratah... Oh anak2 saya memang jenis suka makan yer... tapi semua ikut spesis ibu dia.. makan banyak tak mau besar2... Time ni saya masak ayam seekor & 2 bahagian peha... Bagi saya ianya memang sedap walaupun bahan2 dia tersangatlah simple...!! sampai saya perasankan diri lebih sedap dari ayam golek yang orang jual dekat taman rumah saya ni... hahhaha.. *hebat tak keperasanan saya?? Wakakkak :p

Haa nak tau tak apa komen my dear?? Tak payah tahu sebab my dear tak komen apa2 pun... ahhahhah... Tapi saya tahu my dear pun rasa sedap... sebabnya lepas saya makan tu, saya telefon mak saya... tengah2 cakap telefon tu, mak saya ada tanya "Sukri cakap apa?".... Lepas tu saya jawablah... "Sukri tak cakap apa2 pun..."... Sambil2 tu saya gelak sebab my dear pun gelak tengok saya & time tu jugak hidung my dear dah kembang kempis... pastu saya cakap dekat mak saya "Mak, kakyong rasa sukri cakap sedap sebabnya hidung dia dah kembang kempis"... my dear gelak je saya cakap camtu... ahhahhah... Saya tau, bila itu reaksi my dear, jawapannya sedaplah... Hahhah mesti family my dear pun tak tahu pasal "hidung kembang kempis" my dear ni kan... heheh..

Sekarang ni, moh la kita masuk pada resepi dia... Sebelum tu saya nak cakap, resepi ni simple je tau, bahan2 dia saya guna yang ada di rumah saya je... bukan apa, takut nanti u all bandingkan dengan resepi orang lain pulak... Sayakan jenis yang suka pada masakan yang simple & sedap... sebab saya ni suka buat kerja laju2 dekat dapur... saya nak segala benda yang saya buat cepat2, slow2 ni tak suka... ehheh CARA : AYAM + HALIA + AIR = REBUS BAGI 3/4 MASAK OR SEPARUH MASAK (tujuan saya rebus dulu sebab taknaklah nanti kalau saya bakar tapi tak masak dekat dalam dia... dah la saya ni tak pakar bab2 suhu guna oven ni haa)... BAWANG PUTIH LEBIH KURANG 6 OR 7 ULAS + HALIA LEBIH KURANG 2 INCI = TUMBUK... AMBIK AYAM YANG DAH REBUS TADI, SAPU MARJERIN DEKAT BADAN AYAM TU LEPAS TU AMBIK BAHAN TUMBUK TADI GAUL2 DEKAT AYAM... TAK LUPA JUGAK GAULKAN SEKALI DENGAN LADA HITAM TUMBUK... LEPAS TU MASUKKAN GARAM + GULA + SOS TIRAM = PERAP... SAYA PERAP LEBIH KURANG 3 JAM.. BAKAR PADA SUKU 160C @ 40 MINIT... (ini untuk oven rumah saya)... KETIKA BAKAR TU JUGAK, ADALA LEBIH KURANG 2 3 KALI SAYA DUK RENJIS MINYAK ZAITUN ATAS AYAM TU... KONON TAK NAK BAGI NAMPAK KERING LA..SIAP..!! Kalau u all takda oven pun, boleh je guna pemanggang ajaib tu haa... or apa2 je peralatan yang ada di rumah u all tu...


Ohya, lagi satu nak cakap, saya bakar or panggang ayam ni atas tray tau... alaa yang bekas warna hitam yang memang dah tersedia dalam oven tu haaa... cuma saya lapikkan dengan ALUMINUM FOIL...

Sos blackpaper ni pucat sikit warnanya sebab kicap manis habis... ada secoettttttt je... hahhaha... jadilah dari takda langsung...

Disebabkan ketika saya masak minggu lepas tu, Aqilah banyak meratah, so, hari ni saya buat lagi sekali siap dengan SOS BLACKPAPAER lagi... konon nak bagi anak2 cicahla bila meratah tu kan.... Sebelum ni saya pernah share RESEPI CHICKEN CHOP SOS BLACKPAPER... Tapi kali ni saya guna resepi lain sebab resepi yang saya pernah share tu, takda bahan la pulak... so, guna resepi yang lebih mudah ni... CARA : CAIRKAN MARJERIN LEPAS TU TUMIS BAWANG PUTIH LEBIH KURANG 4 ULAS LEPAS TU MASUKKAN TEPUNG GANDUM LEBIH KURANG 2 SUDU = KACAU.... MASUKKAN AIR REBUSAN AYAM YANG KITA REBUS TADI TU PASTU MASUKKAN CENDAWAN BUTANG (kalau ada) + SOS TIRAM + SERBUK LADA HITAM + KICAP MANIS = MASAK SAMPAI SEKATA... JIKA PEKAT TAMBAH AIR REBUSAN TU LAGI YER... SIAP..!! Pandai2lah u all adjust nak pekat ke cair ke... ikut suka hati u all... dalam masakan ni, kita yang buat dia, tekak kita pun berbeza... saya suka pekat, belum tentu u all pun suka pekat kan... so, terpulang... janji sedap di tekak u all & orang2 yang nak jadi tukang makan tu.... (",)

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 12 comments.. read them below or add one }

sal ya sal ya March 23, 2015
Sdp ni. Blh try. Hehe...
Sheila Salim Sheila Salim March 23, 2015
Assalamualaikum kak intan. walawehhh. tak sabar tunggu beli pemanggang ajaib. hahahhaa. nak masak yang sihat2 je. hehehhee sheila pun suka masak yang cepat kalau tak, adam laju2 nangis nak umi dia hahahhaa ;p
eima eima March 23, 2015
wahhh nampak sedap ..... menarik betui la
zazanizam zazanizam March 23, 2015
Wah menarik.. Boleh cuba.. Tq ina
maszull maszull March 23, 2015
assalamualaikum intan....mmg nampak sedap tu...puas mkn kalau buat sendirikn...:)
Tie HT Tie HT March 23, 2015
bakar dengan panggang sama je kan..
akak pon confuse ni
tapi kan ayam bakar ina ni
boleh lawan KR tau..
thanks sharing recipes :)
Unknown Unknown March 23, 2015
sedapnyaa kak!

minta halal screenshot kak..masak xtau la bila..hee :)
syawalsimpsons syawalsimpsons March 24, 2015
wah sedapnya ina...boleh di jadikan koleksi sue nanti ni
nur-faz nur-faz July 03, 2015
Aku dah try msk utk berbuka smlm.. Mmg sng, bhn pun simple n rasa mmg best. Ank aku yg spesis picky eater n ssh sgt nk bg try menu2 baru lain dr kebiasaan dia pun smlm bleh plak nk mkn. Siap suruh buat lg arini.. Mujurla ko x tunjuk bakat terendam masak memasak ko ms kat kolej nani, klu x mesti aku menbesar bagai johan dr dulu lg 😝