Pengalaman saya..!!

BERSALIN.. Yap, entry ni saya nak berkongsi tentang pengalaman saya bersalinkan Alisha. Emm kira entry ni lebih kepada untuk pengetahuan Alisha di masa depan la.. ce ce.. masa depan tu..hahha.. Pada pukul 2:40 pagi saya dah mula terasa sakit perut tapi just sakit perut biasa2 je la kan, so, saya pergi la ke tandas, sekali tengok dah keluar darah, takdala banyak sangat pun, secotek je.. saya pun inform la dekat my mum & my dear. time tu my dear ada kat parit buntar, saya pulak ada dekat chemor.. lebih kurang pukul 8pg saya & family pergi ke hospital ipoh tapi my dear gerak dari parit buntar la terus pergi hospital ipoh..

Sampai je sana, doktor cek, rahim saya belum lagi terbuka..huhuu dah terkeluar darah selama 5 jam pun rahim masih belum terbuka.. so, saya disuruh balik je rumah dulu tapi saya & my family & dear family pergi shopping kat UO sebelah hospital Ipoh.. Time shopping2 tu, saya dah terasa sakit 5 minit sekali tapi alhamdulillah saya masih boleh tahan & masih lagi boleh shopping baju raya..hahahaa.. After that, kitaorang semua balik rumah..

Ptg, family dear balik parit buntar, saya & dear gerak pergi ke hospital, hampir pukul 6 ptg jugak la baru gerak.. Doc check, rahim saya dah terbuka 4cm.. U see, berkat shopping dah terbuka..hahhaha.. tapi betul tau u all, kalau belum terbuka, kita jalan2 nanti rahim kita cepat terbuka..Pukul 10 lebih malam, saya pun dimasukkan ke labour room.. Yang bagus tu, time kat dalam labour room tu la baru saya rasa sakit yang orang cakap sakit nak beranak tu. Alhamdulillah syukur sangat2 saya sakit tak lama, rasanya tak lebih dari 5 kali pun sakit yang amat tu datang menyerang.. Lebih kurang pukul 11 malam, dear masuk ke dalam labour room teman saya, dengan takdir Tuhan masuk je dear, rahim saya terus terbuka 10cm daripada sebelum tu 5cm.. Ohya, before my dear masuk, nurse cek bagitahu rahim baru tebuka 5cm..

Alisha, untuk pengetahuan kamu, abah sebenarnya seorang yang takut darah tapi kerana ingin temankan ibu & ingin melihat kamu seawal yang mungkin, abah kuatkan semangat dia.. ketika ibu bertarung nyawa melahirkan kamu, abah ada di sebelah ibu sambil mengusap2 dahi ibu... Saya bangga dengan kamu, dear.. muahhhh.. Tepat jam 11:24 malam, alisha pun selamat la dilahirkan.. Kami berdua sangat2 happy.. :-) Satu perkara yang ibu tak tahan adalah ketika nurse nak jahit luka lahirkan kamu, alisha, tapi kesakitan itu terubat selepas dapat memangku kamu dan menyusu kan kamu.. So, Alisha jadilah anak yang baik, dengar cakap ibu & abah.. Bila kamu besar nanti kamu akan mengerti pengorbanan seorang ibu kerana kamu juga akan jadi ibu suatu hari nanti..!!

P/s : Sebelum bersalin minum la air zam zam kerana ia mempercepatkan rahim kita terbuka & makan la kurma kerana memudahkan kita bersalin, itu pengalaman saya :-)
Pengalaman saya..!!

5 comments.. read them below or add one

jamilahamzah jamilahamzah February 11, 2011
nice n3, tp kl blh buat ler perenggan... banyak2 macam 2, susah nk baca.... (komen dari org yg rabun)
IntaNBerliaN IntaNBerliaN February 11, 2011
Memang nak buat perenggan pun sebenarnya tadi, ingat nak edit balik malam ni sbb tadi sambil menaip sambil menyusu + xsabar2 nak post.. hua hua hua...
jamilahamzah jamilahamzah February 12, 2011
ooo...yela..tgh semangat nk berblogging kan...
FaRhAna JoHaRi FaRhAna JoHaRi April 18, 2011
betul tu minum air zam zam cepat jalan terbukak..ms lahirkan dhia pun hana minum air zam zam alhamdulillah senang lahirkan..

slmt berkenalan:)
Puan Kutu Puan Kutu September 26, 2014
pendek pulak pengalaman bersalinkan alisha..macam tak sakit je.untung ina.hehe

cuma yg 1st ni belum ada laluan tu yg ambik masa lama sikit laluan nak bukak