Permulaan kisah saya buat duit dari blog..

Baru2 ni, LIZZ ada tanya saya pasal tips or cara nk dapat iklan berbayar @ sponsored post.. maksudnya entry kita yang kita karang dibayar oleh pihak pengiklan.. Alaa dengan kata lain, sebagai contoh, u all ada bisnes jual baju, u all berminat untuk suruh saya promote di blog saya.. so, u all akan bayar untuk entry yang saya promote tu... Secara peribadinya, saya takda tips apa pun.. semuanya berlaku secara kebetulan.. Eh, tak nak sebut kebetulan la, rasanya lebih elok saya tukar perkataan kebetulan kepada perkataan yang telah diatur oleh Tuhan.. InsyaAllah...

Untuk entry ni, saya cerita pengalaman saya sendiri la yer.. nak bagi2 tips, saya pun tak tahu...

Semuanya berlaku pada bulan 09/2012.. Time ni ada yang mintak saya untuk tempek banner jualan dia di blog saya... Time ni saya tak bukak ruang iklan apa pun.. tapi saya dapat kepercayaan dari Anis untuk tempek banner iklan di blog saya... Padahal UV saya masa tu tak tinggi pun u all.. average 500++ je.. (actually time tu dah rasa tinggi dah UV saya tu... kikikiii)... Bermula dari sinilah terdetik di hati saya apa salahnya untuk saya mencuba kan... So, saya bukak ruang iklan seperti yang u all tengok atas entry ni dengan harga RM5 sebulan @ banner iklan saiz 125 x 125.. Eh jap2.. baru ingat, masa tahun 2011, saya ada letak ruang iklan free.. tapi tak lama sebab website tu ada masalah.. so, terus tak buat.. lepas tu baru muncul yang ruang iklan RM5 sebulan.. 

Di bulan 09/2012 jugak, tiba2 saya dapat call dari Karen sebab blog saya di rekemen oleh Abang Ben.. Semuanya berpunca dari komen yang Solehah tinggalkan di status Abang Ben dekat FB.. Tapi yang dengan Karen ni, sampai hari ni kami tak dapat bekerjasama lagi.. Bukan apa, sebab yang saya dapat offer tu, semuanya event yang jauh2 nun haaa.. mana saya boleh g.. so, saya ada gak cakap dekat Karen, kalau boleh saya just nak pengiklanan yang kene tulis entry di blog.. yang pasal event2 ni susah.. dengan anak kecik bagai kan.. Takpala, belum ada rezeki dengan Karen.. (",)

Tapi tu la, Tuhan maha pemurah.. walaupun saya tak dapat bekerjasama dengan Karen, tapi dia gantikan dengan saya dapat emel dari LastMinuteKupon untuk buat entry promote website dia.. Kira ni entry berbayar pertama lah yang saya dapat... Time ni, saya tak reti pun nak letak harga berapa untuk satu entry.. So, saya hanya cakap dekat client2, mereka boleh bagi berapa je yang mereka nak.. Saya tak kisah.. saya terima je.. time mula2 start ni, bayaran yang saya dapat, RM10 ke RM20 ke RM30 ke .. Eh, RM10 - RM30 tu pun rasa dah tinggi gak tau time ni.... Alhamdulillah, entry2 yang saya promote memuaskan hati client...

Selain dari yang saya ambik duit, ada jugak client yang bagi produk dekat saya & suruh saya guna lepas tu review... yang camni pun time tu dah seronok sangat dah u all.. Yela, dapat free kan.. muahaha.. Duit tak mintak pun sebab rasa macam barang yang client bagi tu pun dah free, seganla nak cakap pasal harga bagai ni.. Tapi lepas tu, saya ada buat lagi satu review.. entry ni dikarang oleh client sendiri tau.. harga plak, saya tak letak pun, macam biasa just cakap terpulang nak bagi berapa pun... Tengok2 saya dapat RM50.. Alhamdulillah.. ni pun dah rasa banyak.. dah la entry dikarang oleh client kan.. saya just publish je entry tu di blog..

Dalam bulan 03/2013, dengan takdir Tuhan, saya dapat  SPONSORED POST dari Nuffnang.. Yang sponsored post dari Nuffnang ni macam tak percaya pun yer.. Excited tu terlebih la lagi kan.. Mana taknya, bukan senang nak dapat SPONSORED POST dari Nuffnang.. Syarat untuk dapat sponsored post dari Nuffnang UV dia kene at least 1000 UV sehari.. Sedangkan masa tu UV saya tak sampai 1000 pun.. tapi tu la, dah nama pun rezeki kan... Saya dapat sponsored post untuk buat entry berkaitan HUGGIES DRY PANTS.. Inilah entry pertama yang saya dapat bayaran dengan jumlah RM 3 angka..

Sejak dari tu, saya mula rasa berani untuk buat entry2 berbayar ni.. Rasa yakin bila client bagi feedback yang baik.. UV saya time ni pun dah cecah 4 angka.. saya pun ada tanya blogger2 yang otai @ aktif dengan pengiklanan di blog ni, berapa RM yang blog saya layak letak harga untuk satu entry.. Time ni jugak, saya dah banyak add friend dekat FACEBOOK dengan blogger2 otai @ blogger2 yang aktif dengan pengiklanan ni.. Dari situlah, kadang2 saya jumpa or terbaca status2 mereka yang mereka cari blogger dengan UV sekian sekian untuk offer job berbayar... Macam PRODUK EPHYRA tu, saya terbaca status Eryqazz.. Time tu dia cari blogger yang UV 1000++.. Selain dari tu, saya ada jugak dapat job dari FA & Innanie.. U all pun boleh follow FACEBOOK mereka.. mana tahu kot2 u all pun ada terbaca status berkenaan job berbayar... Biasanya UV yang mereka nak, 500UV sehari.. Yang Eryqazz tu je first time saya jumpa yang UV 1000 sehari.. hihii.. Tapi tengokla plak, yang Eryqazz offer tu company yang keluarkan produk EPHYRA kan... sesuailah UV yang tinggi dia nak.. (",)

Bila kita dah mula dapat kepercayaan client, kita dah boleh letak harga kita sendiri... Tapi jangan main letak je.. Kenelah letak harga yang setaraf dengan UV blog kita & tengok gak feedback dari blog kita camne.. Bila ianya ok, insyaAllah kadang2 mereka plak yang suggest kita dekat kawan2 bisnes mereka yang lain... Apa yang saya belajar ianya biarlah win win situation.. jangan mintak bayaran banyak tapi entry ala kadar... Lagi satu plak, bayaran biarlah setimpal dengan kerja kita... Sekarang ni, yang saya nampak, blogger2 yang buat duit dari blog, tak nak ambik yang free2 camtu je yer.. maksud saya sebagai contoh, bagi barang kita guna & promote tapi mesti nak ada bayaran jugak... Yela, dah nama pun buat duit dari blog... kesianla kan, kalau free, camne nak dikatakan buat duit dari blog.. sebab sekarang dah ramai yang jadikan blog ni sebagai sumber pendapatan...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."
Permulaan kisah saya buat duit dari blog..

{ 25 comments.. read them below or add one }

Sheila Salim Sheila Salim March 04, 2014
Assalamualaikum kak intan. alhamdullilah. murah rezeki kak intan sekeluarga kan. hehe bestnya.. semoga terus berblogging tau ~~~
Myra Jay Myra Jay March 04, 2014
Alhamdulillah rezeki Ina dan anak2.
Bila kita ikhlas menulis pasti ada hasilnya kan :)

Menjana pendapatan dari rumah melalui penulisan ;D
mila mila March 04, 2014
sy blm ada kelayakan utk smpi ke thp tu hehe...smoga trs success ye kak
Azlina Azlina March 04, 2014
SY PUN PERNAH DPT SPONSOR POST YG DIORG KASI PRODUK.. TU PUN DAH HEPI SGT2... PASTU EXABYTES...2X JER DAN..SETUJU DGN SIS.. KALAU ORG DAH BYR TU BUATLAH ENTRY OK2 SKET..JGN ALA KADAR JER..BARU WIN WIN SITUATION..HEHE
Unknown Unknown March 04, 2014
kak ina, zee nak tanya yang exabytes tu..ada apply la tapi dorang mintak screenshot 2 bulan punya unique visitors guna google analytic..
yang nak tengok traffic tu problem sekarang nih..dah masuk google analytic, dapat tracking kod tapi tak tahu nak paste ke mana..hahahaa..
kalo kak ina tahu tolong jawab ehhh..tak tahu takpe la :)

tengs..
maszull maszull March 04, 2014
assalamualaikum intan...bestnya dpt buat duit melalui blogkan...mama pun ada juga dpt sikit2 tapi alhamdullilah ada juga income dr blog...:)
Dunia Zumal Dunia Zumal March 04, 2014
Bertuahnya jadi cam IntanBerlian :)
skuterlady.blogspot.my skuterlady.blogspot.my March 04, 2014
Salam puan intan,pada pendapat sy entry puan ni sgt2 la berguna utk sy yg masih merangkak-rangkak dlm dunia blog nih.
Walaupun dah hmpir 4thun berblog,tapi masih terkial2 nak establish cm blog puan.huhu.
JunAina JunAina March 04, 2014
Tahniah Ina...melangkah setapak lagi memajukan diri. terima kasih kongsi tip.
shahdiana shahdiana March 04, 2014
Alhamdulilah kan ina...rezeki ina & keluarga...mesti rasa berbangga kan walaupun suri rumah & amat sibuk ina boleh tolong suami dari segi kewangan...suami pun mesti rasa berbangga sangat dengan ina kan...yana dah lama jugak dalam blogging ni tapi tenggelam timbul..busy sangat...UV pun tak kencang..pendapatan apatah lagi la kan...apapun kita tetap kena bersyukur kan....
indahhiasan indahhiasan March 04, 2014
Terbaiklah kak.bile la sy nk jd mcm akk neh..
Nur Madihah Nur Madihah March 04, 2014
teringin nak buat duit melalui blog. tapi pageview tak tinggi sangat :)
Unknown Unknown March 04, 2014
Saya pun nak blajar lah kak ina...
lizz lizz March 05, 2014
tq sangat2 ina kerana sudi berkongsi tipnyer yer..
ina dapat tak email...Ina terpilih untuk Giveaway kad birthday diblog saya...
saya nak gambar ina untuk birthday bulan februari...kalo tak dapa email tu nanti ina emailkan beberapa gambar ina yek nak buat kad birthday ina...
Unknown Unknown March 05, 2014
bagus entry ni kak..sya terfikir juga mcm mana org buat...
Tie HT Tie HT March 05, 2014
alhamdulillah, seronok baca entry ina ni..
moga makin murah rezeki ina n anak2 sekeluarga :)
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ March 05, 2014
salam k.ina..

seronok baca..
alhamdulillah..ade peluang grab jer kan kak ina..
semoga terus maju dlm blogging :)
Nora Karim Nora Karim March 05, 2014
akak pun baru first time dapat sponsored entry dr zalora... Alhamdulillah... :D
lynndamya lynndamya March 05, 2014
Waahhhhh akak bestnya !! nak harapkan UV sy, sehari xsampai seratus pun, kdg2 je sampai seratus lebih, hahaha..payah benau rasenye nak jd mcm akak..:p apepun, style lah kak, mmg best bace cmne akak mula dpd bwh smpai lah skang ni, mmg rezeki akak ! ;D hihi
Unknown Unknown March 05, 2014
terbaik kak.. ingat juga dulu2 akak berjinak2 dengan iklan berbayar ni.. syukur lama2 dah jadi sumber pendapatan akak.. jijah bangga dengan akak! :)
Puan Kutu Puan Kutu March 06, 2014
Alhamdulillah ina,murah rezeki ina dan anak2.klu kita ikhlas Insyaallah Allah tunjukkan jalan..:)
Unknown Unknown March 06, 2014
murah rezeki kak inaa :) saya nak mula buat review produk ;ahh hehe
Dja@Sishaza Dja@Sishaza April 23, 2014
Salam ziarah ... teruja dengan entri yg memberi inspirasi ni. Uv blog sis sekitar 500+-, tapi belum pernah dapat sponsored post. Sekadar review sikit2 tu ada laa...alhamdulillah :)
Unknown Unknown August 21, 2014
i wish to be like u one day..
saya berblog dah lama since 2012 tapi still banyak nak kena belajar...