Pengalaman buat buku pink anak ketiga


Saya buat buku pink pada 28/01/2014 tapi sekarang baru nak tulis.. biasalah tu kan, entry tertangguh, kat draft banyak lagi yang tertangguh tu.. kikikii.. Bila kita nak buat buku pink untuk anak kedua ketiga & seterusnya, kita kene bawak sekali buku pink yang lama masa kita mengandung sebelum2 tu pergi klinik.. tu penting tau, jangan bagi hilang buku pink tau.. Nak cite dekat u all, masa nurse panggil nama saya, dia peganglah buku pink lama saya tu kan, dia tanya saya ada masalah apa.. Saya jawablah saya mengandungkan... Lepas tu nurse tu senyum2 je kat saya.. Malu ai tau.. tahulah anak ai kecik lagi dah mengandung.. tapi no hal, rezeki tuhan bagi.. adalah hikmah, mana tahu Tuhan nak bagi baby boy ke.. (^_^)

Ohya, nak buat buku pink ni, better g pagi la.. bukan pe, nak buat tu bukan sekejap.. berejam jugak tau.. macam saya ni g petang, so, terpaksa g hari lain pulak jumpa doctor untuk settle kan buku pink ni.. Masa dekat misi tu, macam biasalah, dia akan pegang perut kita & breast kita.. tujuan dia pegang breast tu sebab nak rasalah kot2 ada apa2 ketulan ke.. selain tu, dia jugak akan cek tiroid kita.. yang ni dia just suruh kita telan air liur tengok samada kelenjar tiroid kita tu bergerak sekali or tak.. Dalam bab tiroid kali ni, alhamdulillah bengkak kalenjar tiroid @ goiter saya tu dah ok...

Lepas misi settle cek, saya kene g timbang & lepas tu ambik darah untuk test HB @ Hemoglobin.. Selain tu, kene ambik darah untuk test HIV jugak tau.. bukan saya sorang je, tapi suami pun kene ambik darah test HIV jugak.. Kiranya kalau u all nak buat buku pink, bawak sekali husband yer.. Result HIV ni katanya seminggu baru keluar..  Lepas dah siap tu semua, kene g masuk jumpa misi lagi sekali sebab dia nak tengok la samada HB & berat kita tu ok or tak.. dia nak tulis dekat buku pink kan..

Alhamdulillah saya takda masalah apa2.. So, saya dapatlah sticker berwarna putih.. suker suker suker.. (",) Sticker dekat buku pink ni ada macam2 warna.. warna putih ni kira takda masalah apa2 la.. Masa time Aqilah dulu, buat2 je buku pink, terus dapat sticker warna hijau.. puncanya berat badan saya time mengandung tu 44kg.. sepatutnya berat minimum mengandung 45kg..  Kalau ikutkan lepas dah settle jumpa misi, saya kene masuk jumpa doktor plak, tapi dah lewat, so, saya kene ambik tarikh lain untuk jumpa semula doktor.. Bila dah sampai hari yang nak kene jumpa doktor tu, doktor scan perut saya, katanya masih kecik so, dia tak dapat nak bagi anggaran tarikh bersalin.. Nak kene datang plak selepas 2 minggu... Lepas 2 minggu tu, saya g la jumpa doktor lagi... kali ni baby pun dah besar sikit.. so, doktor buat keputusan bagi tarikh bersalin yang sama yang tertulis di kulit buku pink tu @ tarikh yang ikut kitaran haid saya...

Untuk rekod saya :-

28/01/2014
Tempoh hamil : 9/52 + 5/7
HB : 12.2
Berat : 47kg

23/02/2014
Tempoh hamil : 13/52 + 3/7
HB 11.9
Berat 47kg

Due date : 29/08/2014

Alamakkk lupa nak tulis tadi.. Lepas checkup dengan misi, saya g klinik gigi pulak tau.. untuk cek gigi kita plak.. kiranya cek gigi ni termasuk dalam prosedur buat buku pink la..


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

{ 36 comments.. read them below or add one }

Jue Jue March 05, 2014
tetiba rasa rindu nak buat buku pink
mila mila March 05, 2014
alahai kecik je sis ye..hihi..mengandung x capai 50kg pon..ahaks..
Maria Firdz Maria Firdz March 05, 2014
bestnya dpt sticke putih... sy dua ank sticker hijau sbb mmg kurg brt bdn... oo.. kna buat ujian hiv gak ea.. 2nd child x kna buat pula...tpi kna la amik drah..mgkin semua sekali la tu kot.. moga sihat2 aje kak ina ea..dan dimkbulkn doa utk timng ank llki.. :)
Sheila Salim Sheila Salim March 05, 2014
Assalamualaikum kak intan.. sheila takda check gg tapi skrg ni gusi macam ada masalah la. macam bengkak. kena ke pergi klinik gg? tak pernah masuk klinik gg arrr. takut T___T
Mohamad Zamri Mohamad Zamri March 05, 2014
Lamenya x jenguk blog ni..congrats sis...bestnya....
shura shushi shura shushi March 05, 2014
baru tahu u pregnant, congrats :))
Kasih Juju Kasih Juju March 05, 2014
edd saya 22/8/2014 :)
lain tempat, lain caranya kan.

http://juliajamaludin.blogspot.com/2014/02/pengalaman-buat-buku-merah-di-klinik.html
- AZIE - - AZIE - March 05, 2014
bestnya ina..sy pulak xsbr nk preggy anak kedua
Unknown Unknown March 05, 2014
Alhamdulillah... akak tak pernah buat buku pink
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra March 05, 2014
alhamdulillah...oo, saya baru tau kena simpan buku pink anak yg sebelumnya, hihi, tq akak!

saya next check up 8 hb ni kat klinik desa, nak cek HB, sebab HB saya tak sampai 11, huhuhu..
syawalsimpsons syawalsimpsons March 05, 2014
dah lama tak rasa buat buku pink ni
shahdiana shahdiana March 05, 2014
ooo...skang ni checkup ngandung masa buat buku kena bawak somi test HIV sekali kerr..setakat tahun 2011 takde la lagi kat klinik tempat yana..ni kira prosedur baru la kot ye ina...

lagi satu yang sticker tu pulak kalo kat tempat yana dia mention kan daerah la gitu..macam yana dapat sticker hijau sebab area taman meru jelapang..sticker putih untuk area manjoi macam tu...hahahaha...rasanya lah...
Bunda_nora Bunda_nora March 05, 2014
Assalam,

Bunda tak ingat lah time bunda mengandung anak yang bungsu 22 tahun lepas guna BUKU PINK ke BUKU KUNING...tak pasti pulak..
Tie HT Tie HT March 05, 2014
akak doakan moga kali ni ina dapat seorang putera yang soleh..amiin :)
Tie HT Tie HT March 05, 2014
ina, jangan publish komen ni

biasanya kalau nak promote blogshop kat blog ina, ina caj berapa? :)
Ibu Lala Ibu Lala March 05, 2014
Dah lama x de buku pink. Last ada buku pink tahun 2006.
Ibu Lala Ibu Lala March 05, 2014
Silap. Last ada buku pink tahun 2009.
Ibu Lala Ibu Lala March 05, 2014
Kalau akk Time cek up ni la saat yang ditunggu tunggu.
ecah khalili ecah khalili March 05, 2014
sy awal sikit due..31/7/2014..hari raya ke3..hehe..jaga kandungan baik2 k.. =)
PERMATABIRU PERMATABIRU March 05, 2014
moga2 dapat baby boy pula..
oh ya..pasal HIV test tu klinik tempat sy xda lg buat test untuk suami..dah dua kali bersalin tak pernah pula suami kena buat hiv test sekali..mgkn prosedur baru kot tahun 2014..
Mimie Mimie March 05, 2014
yeayyy kak ina dah wat buku pink..kak ina yg bhgn utk rekod sy tuh knp trikh 28/02/2014 tempoh hamil 9/52 + 5/7 yg trikh 23/02/2014 13/52=5/7...sy silap bace ke??sy pening nih..dh lame tak peknen
Kakzakie Purvit Kakzakie Purvit March 05, 2014
Kalau lewat seminggu dah boleh sama date birth dgn kak longnya...:)
lynndamya lynndamya March 05, 2014
aaahh...suspen pulak bace2 mcm ni, mcm mana lah klw mse sy pregnant nt, harap2 entry2 akak dpt membantu utk bakal2 first timer mcm sy ni nnti..hihi..serramm nih ! :p
haa, kena cek gigi jugak ea? layan je lah, haha
Unknown Unknown March 05, 2014
kira akak nak masuk 4bulan dah.. cepat kan.. mcm aqilah dulu la.. akak citer ms mula2 preggy.. tuptup2 dah lahir si aqilah tu..
maszull maszull March 05, 2014
assalamualaikum intan...seronoknya alami perkara mcm ni teringin pulak akak nak merasainya lg...kalau ada rezeki bestnya tapi dah berusia mmg rasanya susah sikit kot heheeee...:)
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ March 05, 2014
salam k.ina..

huhu..etiba teringat kat mana la cma p letak buku pink anak2 yg sebelum ni.. huhu..

bulan 8..? rase mcm tak lama jer nk sampai..*tetiba eksitedplak* hihihi
Puan Kutu Puan Kutu March 06, 2014
Insyaallahbaby lahir nti brkongsi buln dengan sy.hehe Alhamdulillah semogadipermudahkn pregnant kali ni ina..untung dpt sticker putih..sy prgnant dua2 sticker tak cantik..klu ada yg ketiga sah2 dah mesti tak cantik jugak.hehe
Unknown Unknown March 06, 2014
mom to be patut baca entry entry kak ina sebagai pembantu diaorang . hehehe
Siti Munirah Siti Munirah March 06, 2014
tahniah pregnant anak ketiga. :)
Unknown Unknown March 07, 2014
amboii senyum2 plak cik misi tu yer..hihi.. kalo check up kat klinik kjaan mcm2 kena buat kan.. mmber deqla check up kat swasta minum air gula pun x kena..
NORSHAHFEZA HAMSAN NORSHAHFEZA HAMSAN March 07, 2014
tahniah ye kak ina,,mudah2an baby boy pulak,amin=)
NORSHAHFEZA HAMSAN NORSHAHFEZA HAMSAN March 07, 2014
tahniah ye kak ina,,mudah2an baby boy pulak,amin=)
Deq's Qienz Deq's Qienz March 10, 2014
putihh bersihhhh..hehee kite wana ijau..huhuu
Unknown Unknown May 20, 2014
Dah Jenuh Cari Buku Pink.. Tp X Jumpa.. Mcmn yer...
Unknown Unknown May 20, 2014
Buku pink anak pertama cari x jumpa.. mcmn tu...huhuhu
IntaNBerliaN IntaNBerliaN May 21, 2014
@Mariam Mastan

Alamakkk saya tak pasti plak camne... tapi buku pink yg lama tu dorg nak tgk sebagai rujukan la.. nak tgk kot2 kita ada apa2 masalah sblm ni