Puding sumi jeli berkuah

Baru2 ni jiran saya ada buat kenduri sikit.. Time tu ada dihidangkan agar2 sirap tau u all... Alisha makan punya banyak, dan2 time tu jugaklah saya teringat yang saya dah lama tak masak puding or agar2.. Saya & anak2 memang suka sangat makan puding or agar2 ni.. Lebih2 lagi time panas2 camni, makan yang keluar dari peti ais tu... Ya Allah... sejuk je rasa tekak...


Semalam kami keluar, saya belilah bahan2 untuk buat puding.. PUDING SUMI JELLY BERKUAH.. Suka2 hati je saya bagi nama ni.. ahahha


Puding ni saya masak pukul 11 lebih malam tadi.. Senang masak awai2, hari ni just masak kuah je.. So, tengahari yang panas tak hengat ni, tekak saya dah boleh merasai kesejukan PUDING SUMI JELLY BERKUAH... cewahh ayat... hihi


Cara nak buat sangat senang.. : SUSU CAIR + GULA + AIR = MASAK HINGGA MENDIDIH PASTU MASUKKAN TEPUNG CASTARD LEBIH KURANG 3 SUDU (dah dibancuh dengan air).. BILA MENDIDIH MASUKAN PULAK SEPEKET AGAR2 SERBUK MASAK SAMPAI MENDIDIH.. = MASUKKAN KE DALAM BEKAS BILA DAH SUAM BARU MASUKKAN SUMI JELI DALAM BEKAS TERSEBUT...

UNTUK KUAH PULAK : SUSU CAIR + GULA + ESEN VANILLA = MASAK HINGGA MENDIDIH.. SIAP..!!

Bila nak makan, ambik je puding yang dah dipotong tadi lepas tu masukkan kuah.. kuah tu biarlah sejuk dulu yer.. Nak lagi best biar kedua2nya dari peti ais... Alahaiii sedapnya...  

BACA PESANAN SAYA DI BAWAH...!!!


U all jangan sesekali masukkan sumi jelly ketika agar2 tu tengah panas yer.. Saya takut nanti sumi jelly tu cair.. Macam gambar atas tu haa.. Saya siap buat eksperimen bagai lagi time buat puding ni tau... ahhahahha

P/s : KALAU U ALL NAK MAKAN CAMTU JE TANPA KUAH PUN BOLEH ATAUPUN U ALL NAK KUAH TU PEKAT MACAM KUAH PUDING ROTI KUKUS PUN BOLEH.. IKUT SELERA TEKAK MASING2..



"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

{ 28 comments.. read them below or add one }

mama lynn mama lynn March 14, 2014
macam best je. idea yg best gak ni. anak2 pun ley join tlg bukakkan sumi.. best2
tifaanvar tifaanvar March 14, 2014
tngk pn dh sejuk smpai ke perut..
Sheila Salim Sheila Salim March 14, 2014
Assalamualaikum kak intan.. wahh sedap ni makan time tengahari. hihi sheila singgah sambil klik tabung sini ~~~
emarieys emarieys March 14, 2014
akak siap salin resepi ni...nak try buat hari minggu...hehehe...
mama lynn mama lynn March 14, 2014
as salam....

ina, nak jemput ina join GA dan segmen yg lynn br anjurkan. war2kan jugak pada follower2 ina ye.. adiah in shaa Allah best dan bermanfaat
Fiza Rahman Fiza Rahman March 14, 2014
Sedap nya dpt makan sejuk2 nih.
Unknown Unknown March 14, 2014
simple jer kak ina..pekena sejuk2 memang best..

pernag gak buat sekali tapi koktail la..curah susu cair,letak ais batu..masuk la sumi jelly tu..
Myra Jay Myra Jay March 14, 2014
Sedapnya...
especially dapat makan sejuk2 kan :)
msredcheesecake msredcheesecake March 14, 2014
sedapnya nakpak...senang nak buat plak tu... time panas2 ni
zachflazz zachflazz March 14, 2014
Masya Allaah Intan.Perut saya ini menjadi berbunyi pertanda ingin. haha... kapan saya mendapat kiriman kenduri nih?
Mimie Mimie March 14, 2014
Kak inaaaa....nih yg buat sy jeles nih...memg sy buat sok jugak nih nti...mkn time cuaca pns mcm nih memg best
Maria Firdz Maria Firdz March 14, 2014
Wah... Sedapnya.. Mkn time pnas2 gini plak kn.. Nyum3 ..
Kak iman Kak iman March 14, 2014
lemas2..sebab nmpk mcm menyelerakan
Luqman Zakaria Luqman Zakaria March 14, 2014
nampak menyelerakanlah..sejuk2 pulak tuh..memang terbaik..hehe *blogwalking
Tie HT Tie HT March 14, 2014
wow kreatif nya, tahnks sharing ina :)
Unknown Unknown March 14, 2014
alahai.. senang juga yer rezei puding ni.. simpan resepi ni nak buat utk hakimi bila besar nanti
zazanizam zazanizam March 14, 2014
as salam;
cam sedap je.. boleh cuba resepi sumi ni hihi...
Eda Eda March 15, 2014
macam sedap nie...kat umah byk gak sumi hehe...
Sha Fieka Sha Fieka March 15, 2014
sedappnya. nak try la nanti :) thanks for sharing :)
Unknown Unknown March 15, 2014
bestnya..saya pun suka puding dan agar2..tapi anak2 dan suami tak suka.sebab tu nak makan saya beli je..leceh la depa ni.semua tak makan..hahaha
Deq's Qienz Deq's Qienz March 16, 2014
wahh sedapppp..nak sikit :)
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra March 18, 2014
bestnya akak, dok rumah boleh masak macam2, bagi anak2 makan, ikut hati nak jer saya jadi suri rumah, tapi nnt sapa nk bayarkan ptptn yg riban2 tu,,huhuhu
Unknown Unknown August 21, 2014
wahh..menarik ni..nak cuba buat dengan anak2 i..

thx for sharing resepi
Nugrul Sakura Nugrul Sakura August 18, 2015
dari aritu cr resepi akk yg ni sbb nk buat time open house tp xjumpe..hihihi nih dh jumpe trus capture resepi.... mintak halal yer kak hehehe
Unknown Unknown September 16, 2015
Saya ambil resepi puan..nmpak sedap
drshikinzainal @ ekin drshikinzainal @ ekin August 31, 2016
Yummy..nak try lah.
drshikinzainal.blogspot.com