Perkembangan FREE DIAPERS or POTTY TRAIN Aqilah di hari pertama

Hari ni hari pertama, kehidupan Aqilah tanpa pampers di siang hari. Saya tak pasti waktu sebenar Aqilah start tak pakai pampers tadi.. tapi agakkan saya maybe pukul 10 lebih kot, sori ye jika saya salah gtau time yang betoi. Cara permulaan saya train Aqilah dengan bawak Aqilah masuk tandas 30 minit sekali.. Walaupun camtu, bukannya setiap kali bawak ke tandas tu dia kencing tau.. duk main air adalah... lagi dia seronok boleh kerap main air.. hihi.. So, lepas ni saya akan up kan sejam sekali baru bawak pergi tandas. Btw, untuk permulaan, saya bawak Aqilah pergi tandas setengah jam sekali sebab saya nak cari "rentak" untuk pastikan berapa lama sekali baru Aqilah akan kencing. Cari "rentak" ni penting tau bagi kita untuk senang agak bila patut bawak anak ke tandas.

Untuk hari yang pertama ni, awal2 tadi saya dah tersilap agak. Aqilah terkucil..! Padahal sebelum tu saya dah bawak Aqilah pergi tandas tapi dia taknak kucil. So, saya bagi dia pakai seluar semula. Alih2 nampak dia dah terkucil time main dalam bilik. Saya pun tukarlah bagi Aqilah pakai seluar lain. Pukul 1 lebih, Aqilah terlena tanpa pakai pampers. Pukul 3 lebih baru Aqilah terjaga. SURPRISE AQILAH TAK TERKUCIL WAKTU TIDO!! Good Job Sayang..!! Bila Aqilah dah bangun tidur, dia mintak air, lepas dah minum, saya pun terus bawak Aqilah pergi tandas.. 

Itu bab buang air kecil yer.. Sekarang masuk bab buang air besar pulak... Tadi tengah2 Aqilah main dengan Alisha, tiba2 saya nampak Aqilah duk mencangkung sambil meneran... Alamakkk Aqilah nak buyak hokay..!! Saya apa lagi, terus angkat aqilah masuk tandas duduk, bukak seluar dia, "pop" terus dia punya tuttt jatuh dalam lobang.. ahhahha... Nasib sempat... Nampaknya, balik Chemor nanti, saya kena ambik pelapik tandas budak dekat umah parent saya ni.. Pelapik tu Alisha punya yang saya guna masa train Alisha free diapers sebelum ni... Tak sangka Aqilah terlalu awal tak nak pakai pampers.. So tadi, terpaksalah saya pegang dia atas mangkuk tandas tu... Alhamdulillah dalam tempoh 5 jam lebih tanpa pampers, Aqilah boleh dianggap dah berjaya

Ini je la update pasal Aqilah free diapers untuk hari ni. Tunggu hari Isnin nanti saya update lagi. Ohya, nak tulis pasal gelagat Alisha bila saya bawak Aqilah pergi tandas, Alisha cakap "Aqilah, kencing elok2, dah siap bagitahu kakak".. Olololo suwitnya kamu ni kak Isha nampak sangat betapa kakaknya kamu. Konon bila Aqilah bagitahu dia dah siap kucil, dia nak tolong cuci la tu (",)



"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."
Perkembangan FREE DIAPERS or POTTY TRAIN Aqilah di hari pertama

{ 13 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons March 21, 2014
baguihnya alisha ni tau.....

baguih la ina..sue pon nak cuba jugak untuk izz la nanti..bila sue dah bersedia
Ardini Humaira Ardini Humaira March 21, 2014
pandai Alisha. darwish xleh nak berdikari kencing sendiri lagi hehe
Fiza Rahman Fiza Rahman March 21, 2014
Wah...good job aqilah. Qhalif pon skang ni menunjukkan tanda2 x nak pakai pampers. Dah boleh train juga ni.
Unknown Unknown March 21, 2014
Hehehehe... memang akak ada dgr anak no 2 ni dia lbh independent
Unknown Unknown March 21, 2014
come on kakak aqilah u can do it. mmng kagum anak seusia aqilah ni dh pndai free diaper
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ March 22, 2014
salam k.ina..

hihi.. sukanya baca..
alhamdulillah..awal2 dh takmo pakai pampers..gud job gegerl sayang..

bijak aqilah ni.. sama mcm kakak isha :)
Sheila Salim Sheila Salim March 22, 2014
Assalamualaikum kak, wahh ada kemajuan dahhh. heee
ayut ayut March 23, 2014
Hahahaha...tang alisha tu nmpk dh nk gaya menolong.good job aqilah...lpas ni truskn lg ye...
shahdiana shahdiana March 24, 2014
sejak ada adik ni alisha lebih berdikari kan..macam kurang nampak dia dok merengek je tu kan ina...good job aqilah dah free diapers ye...
lizz lizz March 24, 2014
caiyok2 aqilah..dulu anak saya dalam 2 minggu baru dia terlatih hehe..tupun berkat nenek dia tolong...teringat qaysara dedulu time melatih dia free diapers dia memberak atas sofa empok kiteorang sabo jerla...bila teringat klako sangat...
Unknown Unknown March 30, 2014
Hebat aqilah.. bagus kak isha.. nmpk sgt ciri2 kakak peyayang...