Gelap ketika kecik tapi cerah bila dah besar

Dekat entry sebelum ni saya ada selitkan kata2 yang orang2 tua cakap, "masa kecik2 kita gelap, dah besar nanti cerah".. Tak sangka plak ada yang bagi komen pasal kata2 tu.. Ingatkan pengalaman saya sorang je camtu.. rupanya ada lagi rakan2 lain.. So, jom baca komen mereka..




Saya pun sama tau u all.. Memang masa saya kecik.. masa saya sekolah.. gelap sungguh2 tau u all.. Tapi bila dah besar ni cerah plak.. Tapi bukanlah cerah putih gebu melepak tu tau.. kira cerahlah dari dulu.. Kalau saya g kedai nak beli pakaian, orang kat kedai akan cakap, "akak cerah, oklah warna ni".. Saya pun tak tahu camne pandangan mata mereka kata saya cerah... rasanya takdalah cerah sangat.. Eh, tapi dalam hati tu adalah gak duk perasankan diri cerah.. maksud saya cerah dari zaman tok kaduk tu la... 

Saya pun keluar umah, bukannya jenis suka bermekap or nak pakai foundation or apa2.. cukup dengan bedak baby... hahahhah.. Dari kecik, sampailah ke tua ni haa duk pakai bedak baby je.. ekekke.. Ohya, pernah kan, kawan2 sekolah or jiran2 lama di Terengganu tegur saya, camne boleh cerah.. Yela, dah dorang kenai saya dari zaman hitam legam kan... Saya pun tak tahu nak jawab apa.. hahah


Sya ada request suruh saya tempek gambar saya masa kecik.. Ok, boleh je.. saya try cari masa gambar tengah2 sekolah yang hitam legam tu yer... Jangan terkejut plak.. muahahhah.. Tapi lambat sikit la, sebab nak kene g balik kampung dulu cari gambar.. Tu pun kalau jumpa yang saya tutup aurat la yer.. yang terdedah walaupun sekadar lengan, tak bolehla tempek sini.. (",) Maklumlah, zaman2 sekolah kan suka pakai baju lengan pendek..


TAMBAHAN :

Masa dulu2 zaman sekolah, warna yang paling saya BENCI adalah MERAH..!! Puncanya sayakan hitam.. so, kalau pakai warna merah, dah rasa macam diri ni orang "k_ li_g".. Tapi sekarang, MERAH tu warna FAVORITE... (^_^)

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

{ 19 comments.. read them below or add one }

☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ March 06, 2014
salam k.ina..

hahaha..betui2.. kalo tgk cma dulu dgn sekarang mmg jauh bezaaa.... hahaha,,, :p

sampai tak laku masa kat sekolah dulu sbb legam, keh3.. :p
ct kektus ct kektus March 06, 2014
ada juga dengar macam tuu kak. kecik2 gelap dah besar cerah.
tapi kite ni, dari kecik sampai ke besar, gelap memanjang. hehee
Sheila Salim Sheila Salim March 06, 2014
Assalamualaikum kak intan. ahhaa ramai rupanya ada pengalaman sama kan. hehe sheila dulu putih masa kecik, besar ni gelap pulak. kohkohkohhhh ;p
Maria Firdz Maria Firdz March 06, 2014
Sama la mcm sy juga... Lpas dh beranak dua mkin cerah pula.. Suami dah naik jeles pula..
Masya Masya March 06, 2014
hahaha.. samleah masa kecik dulu pun hitam jgk.. ntah dah besar ni putih sendiri hihihihi hormon kot
Unknown Unknown March 06, 2014
betul kak.. jijah lbh percya sbb tgk hakimi ni..ms lahir gelap.. skrg ni dah cerah pulak.. mcm xcaya jer
Noor Maizan Noor Maizan March 06, 2014
kulit saya dari dulu hingga kini...teh ais! ahahaha
Unknown Unknown March 06, 2014
setuju..
zee dulu pon gelap jugak..skrg ni okey la..natural jer..takde la cerah sangat..hehe
Fiza Rahman Fiza Rahman March 06, 2014
Hehehe...betul lah ina. Mak saya pon ada cakap yg anak saya ni gelap masa kecik. Dah beasr ni nampak putih ☺
fazianbatrisyia fazianbatrisyia March 06, 2014
mcm awak jugak, gi carik fabric org kedai kata cerah...walhal cam YE KE? sekurang2 tak gelap no la kan...Ephyra kot
IntaNBerliaN IntaNBerliaN March 06, 2014
@fazianbatrisyia

yg pasal orang2 tua cakap ni, takda kaitan dengan ephyra kot.. sebab macam saya, kulit nampak perubahan ketika saya dah habis sekolah..

maybe ni pendapat org2 yg mereka tengok @ kaji dari dolu2 kot.. hihi :-)
me.ronazil.ab me.ronazil.ab March 06, 2014
salam
ayah saya pun cakap macam tu sebab cucu dia yg baru tu berkilat pastu ayah cakap nanti dah besar cerah ler....tapi saya ni dari kecik hitam dah besar ni rasanya lagi hitam....x cerah pun....hahhhahhaha
Mar Mansor Mar Mansor March 06, 2014
saya kategori biasa2 jek..tp mak kata dlu saya gelap sket..
anak saya nampak kulitnya agak sawo matang..tp masak baru lahir merah..
ntahla dah besar nanti putih gebus ke tak..huhu
Unknown Unknown March 07, 2014
deqla plak masa baby putih melepak.. ramai dok kata ingat anak cina..tp memandangkan deqla ni mata buntang, so x selamanya dilabel gitu..hihi.. bila besar ni gelap sikit dari kulit yg putih gebu masa baby tu..kohkohkoh..
Mimie Mimie March 07, 2014
memg betul tuh kak ina...tak semestinye mse kecik gelap dah besar pun gelap...de je yg besar cerah..
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra March 07, 2014
Sama la akak...dulu saya mmg gelap..skang ok.sikit..x mcm dulu..waktu tingkatan kan saya masuk kawad..muka mcm bontot belanga..haha
Deq's Qienz Deq's Qienz March 10, 2014
sama la gan kedua2 ank saya pon..masa dlm pntang susa ati la kite ni takut anak itam..alih² bila abes pntang kulit mereka makin cerah, skg jumpa je org ckp..iskk putih gebu ank dara dia,.hehe :D
Permata Malap Permata Malap March 10, 2014
ada benarnya,kak..macam anak saya Firas ni,kecik2 dulu gelapnye..sekarang dah dua tahun ni,nampak cerah pula. yang baby Farhan ni nampak cerah.harap sok dah besar jgnla gelap..hehe..
Myra Jay Myra Jay March 14, 2014
Hheeee, samala kita iNa suka merah pulak sekarang (maybe dah rasa kulit semakin cerah berbanding dulu)hahaaa :)

Tp bila tgk gambar dulu mcm tak percaya warna kulit berubah, kan? :)