Cerita di sebalik kemalangan adik saya

 Adik saya bersama mak sedara kesayangan dia.. Time ni dekat luar rumah sebab hantar orang yang datang melawat dia

Khamis baru ni kami balik Chemor, kebetulan plak kami balik tu adik saya & isteri dia dari hospital Batu Gajah balik umah parent saya jugak.. Tujuan adik saya balik Chemor tu sebabnya hari Jumaat baru ni, Wakil Rakyat nak datang umah tengok adik saya.. Kiranya adik saya hanya duduk umah parent saya hari Khamis malam hingga Sabtu petang je la, lepas tu parent saya hantar semula g umah mentua dia.. Bukan tak nak bagi duduk umah parent saya tapi sebab parent saya kerja, so, takda orang nak tolong adik ipar angkat adik saya g mandi, masuk bilik, letak atas kerusi & semualah..  Berbanding duduk umah mentua dia, ramai orang dekat sana.. bila adik dah boleh berdiri sendiri nanti, bolehlah duduk rumah parent saya terus.... Parent saya duk ulang alik hari2 lepas balik kerja, mandi & solat terus g umah besan dia jenguk adik saya... Mukadimah dah cukup panjang tu.. So, masuk pada motif entry plak yer..

Pagi Jumaat baru ni, saya sarapan dengan abah & adik saya.. Abah saya tolong suapkan adik saya makan.. Adik saya gtau dia nak air cincau, Abah saya cakap nanti abah g beli dekat Mydin.. Pastu adik saya cakap plak "Kita tak nak keluar..".. Abah jawab "Yela, yen takyah la ikut, abah g beli sendiri dekat Mydin..".. Abah ingat adik saya cakap dia tak nak ikut abah g Mydin..  pastu adik cakap lagi sekali "Kita tak nak keluar dari rumah ni"... Abah tanya kenapa, adik jawab "Nanti nampak muka ____________"... Abah tanya "kenapa tak nak tengok _______________?".. Time ni adik saya dah menangis tau.. termasuk saya pun menangis sekali... adik saya cakap "____________ tak tolong".(maksud adik saya masa kemalangan).. Ya Allah Ya Tuhanku... hanya Tuhan je tahu camne perasaan adik saya masa tu... Saya yang duk tengok adik saya ni pun, mengalir laju air mata... sedihnya suasana pagi tu... Bertambah sedih bila abah cakap "Takpala dia tak tolong pun.. abah kan ada.. selagi abah sihat, abah tolong yen, biarlah keadaan Yen camni pun"... Allahuakbar.. makin laju air mata saya... terbayang, macamanalah kehidupan adik saya bila parent saya dah takda...

Kesian adik saya.. sampai tahap tu sekali dia rasa kecewa or sedih dekat kawan baik dia tu... Ohya, Alhamdulillah ingatan adik saya masih elok.. Syukur sangat2... Antara cerita yang adik saya bagitahu, dia kemalangan akibat terlanggar lubang & terbabas... Maybe adik saya bawak motor laju la kot... Yang buat adik saya terkilan dengan kawan baik dia tu, camni... Pada hari kejadian, adik saya pinjam motor kawan baik dia tu sekejap.. Bila adik saya dah kemalangan tu, kawan baik dia ni g dekat tempat kemalangan tapi bukan tolong dia sebaliknya ambik motor dia.. Actually motor tu takda road tax, so, maybe kawan baik dia tu risaula kan.. kot2 kene saman ke apa camgitulah agaknya... Inilah yang buat adik saya sedih sangat.. Yela, dia kan dah nyawa2 ikan masa tu.. benda ni melibatkan nyawa adik saya.. kira macam kawan baik dia lebih sayangkan motor dari dia @ sebuah persahabatan yang selama ni dianggap kawan baik...

Tapi itu pada pandangan mata kasar adik saya @ apa yang tersurat... Maybe yang tersirat, manalah kita tahu kot2 kawan adik saya tu duk menyorok berhampiran sambil intai orang datang tolong adik saya ke kan... ntah2 yang telefon ambulance tu pun kawan adik saya ke kan.. mana kita tahu kan.. Tak bolehlah terus nak pikir negatif pasal kawan adik saya tu kan... Tak mustahil dia pun panik.. Apa2 pun, kami sebagai keluarga adik saya, TAK PERNAH SALAHKAN SESIAPA pasal kemalangan adik saya ni... Dari awal lagi kami dah redha.. dari awal lagi yang kami pikir hanya nak usaha sembuhkan adik saya.. itu je..

Cuma tu la u all, sementara adik saya tengah ada ni, harapan saya hanya satu, moga kawan adik saya tu datanglah jenguk adik saya, terangkan cerita sebenar.. kenapa dia hanya selamatkan motor dia.. kenapa dia tak duduk sebelah adik saya tu sambil cakap suruh adik saya mengucap ke or apa2 je la... Sekurang2nya, adik saya tak pikir yang dia tak tolong adik saya.. takdalah nampak sangat adik saya dibiarkan terbaring sorang diri dekat jalan tu.. Actually masa raya hari tu kalau tak silap, kawan adik saya & kawan2 lain ada g melawat adik saya dekat umah mentua dia, tapi time tu adik saya taknak tengok muka dia... Lagipun time tu adik saya tak boleh cakap, so, kami pun tak tahu apa punca.. Bila dah boleh cakap sekarang ni, baru tahu apa punca adik saya tak nak tengok muka kawan baik dia tu... Moga Tuhan bukakkan pintu hati kawan adik saya tu untuk jumpa adik saya.. Bukan apa, bila kita salah dengan orang, kita hanya akan rasa tenang bila kita dah mintak maaf.. Lagipun, selagi kita tak minta maaf, selagi kita tak dimaaf, selagi tu kita akan "tergantung" di sana nanti

Harapan saya untuk adik saya plak, moga adik saya dapat maafkan kawan dia tu.. Lupakan pasal ni... Tapi tu la, saya tak merasainya.. saya tak melaluinya, bolehlah saya cakap.. Yang merasai hanyalah adik saya.. Tapi apa2 pun, saya tetap doakan yang terbaik untuk sebuah perhubungan yang akrab ketika adik saya sihat dulu..

Pesanan saya untuk diri saya & kita semua... HARGAILAH SEBUAH PERSAHABATAN... JADILAH KAWAN YANG TERBAIK DUNIA AKHIRAT.. KAWAN YANG SUSAH SENANG BERSAMA.. KAWAN YANG TERBAIK, DIA SANGGUP LAKUKAN APA JE DEKAT KAWAN BAIK DIA TERMASUK NYAWA SENDIRI... JANGAN SESEKALI ROSAKKAN KEPERCAYAAN SAHABAT KITA.. Tapi tu la, persahabatan yang ikhlas, bukan senang nak jumpa sekarang... Pada u all yang baca entry saya, or berniat nak komen di entry ni, Jangan sesekali tulis pasal salah kawan adik saya ke apa ke tau.. tulis je yang baik2.. doakan mereka berdua.. moga hubungan kembali baik seperti dulu.. moga kawan adik saya dapat datang jumpa adik saya explain perkara sebenar... Kami sebagai family adik saya, tak pernah salahkan sesiapa & kami redha.. so, harap u all pun sama.. tak perlu kita marah2.. lebih baik kita doakan mereka... InsyaAllah itu yang terbaik untuk mereka di dunia & jugak di akhirat...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

{ 31 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown March 03, 2014
sedih..xtau nk komen apa...semoga adik akak cepat sembuh..semoga Allah bukak hati kawan adik akak utk dtg dan minta maaf..dan harap hati adik akak terbukak untuk maafkan dia
Rizziela Rizziela March 03, 2014
mungkin ada rahsia yg dia simpan sampai mcm tu sekali dia berdendam.. semoga adik semakin sembuh dan kembali seperti biasa
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ March 03, 2014
salam k.ina..

yg lain2 tak nk komen..
cuma nk komen..alhamdulillah.. seronok tgk adik akak dah makin sihat..
semoga semakin sihat dan pulih spt sedia kala.. :)
mama lynn mama lynn March 03, 2014
sebak baca entri ni.. lynn tahu betapa terhirisnya hati adik ina tu. moga ikatan ukhuwah persahabatan mereka akan pulih satu hari nnt
syawalsimpsons syawalsimpsons March 03, 2014
doa sue moga adik ina selamat semua dan cepat sembuh..tu saja..yg lain2 tak pe la..benda dah jadi..kiter sebagai hamba redha dengan ketentuannya....
Unknown Unknown March 03, 2014
sedih deqla baca.. yelah, mgkn kwn baik adik ina tu panik kot smpai xtau nk buat apa.. kita pikir yg positif je la eh.. moga terbuka hati kwn ina tu dtg dan beri penjelasan agar pershtbn mereka kembali terjalin .. aamiin..
Masya Masya March 03, 2014
iyelah kita pun x tau apa situasi yg jadi masa tu.. mungkin dia panik.. mungkin dia sampai ambulans dah ade.. atau mcm² kemungkinanlah.. insyaallah persahabatan xkan putus.. cuma dlm persahabatan pasti ada dugaannya...
Nora Karim Nora Karim March 03, 2014
Alhamdulillah, adik ina nmpk segar sgt... moga lebih sihat lps ni... amin...
IntaNBerliaN IntaNBerliaN March 03, 2014
@Masya

kemungkinan yang pasal ambulance dah sampai time kwn adik sampai tu tak sebenarnya..

actually, ketika ambulance cari adik saya dekat tempat kemalngan, lgsung tak jumpa.. 2 kali pusing baru jumpa.. sbb xda motor or org yg nampak kan.. dengan kata lain, xda tanda2 kemalangan macam org ramai or ada transport..

so, adik sorg2 kat situ time ambulance sampai... tu pun nasib Tuhan bukak pandangan mata dia bagi nampak adik saya yang terbujur dekat jalan.. Alhamdulillah..
JunAina JunAina March 03, 2014
Alhamdulillah banyak perkembangan positif adik Ina, akak doakan dia akan bertambah baik nanti.
mayangbakingmadness mayangbakingmadness March 03, 2014
itu yang di katakan manusia... susah nak di jangka
haryati haryati March 03, 2014
semoga Allah bukakan pintu hati adik ina tu memaafkan sahabat dia tu... takpe mungkin amik masa sket...mungkin masa ni emosi dia baru nak stabil balik kan... kn selalu bg semangat dan ingatkan dia
Sheila Salim Sheila Salim March 03, 2014
Assalamualaikum kak intan.. kesiannya.. ada kisah rupanya. harap2 kawan tu datang ziarah dan mohon maaf, kesian adik kak intan berkecil hati..
PERMATABIRU PERMATABIRU March 03, 2014
sedih tp setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya
duniaanita74.blogspot.com duniaanita74.blogspot.com March 03, 2014
sedih lah ina kak ita baca..semoga adik cepat sembuh..insyaallah...dan kawan tu insaf atas segala kesilapannya....
nazayiena nazayiena March 03, 2014
semoga adik ina cepat sembuh sepenuhnya...
Unknown Unknown March 03, 2014
Tgok tu blog pun dah berwajah baru :)

Setuju dgn Ina, pokok pangkalnya kita dah redha...

Baru ni hr Jumaat... Adik ipar shima pula kehilangan suami yg br dikahwininya selama sebulan...

Buat kita ni berfikir... Semua Allah yang buat.. Kita tak boleh salahkan siapa2...
Unknown Unknown March 03, 2014
Moga adik kak ina cepat sembuh sepenuhnya..
Unknown Unknown March 03, 2014
Intan pujuk adik ina maafkan kawan dia... tak rugi sebenarnya... sedangkan nabi ampunkan umatnya... manusia pendendam rugi....
Unknown Unknown March 03, 2014
emm tak tahu nak cakap apa.. apa2 pon syukur adik akak selamat n skrg dah sihat sikit2..
IntaNBerliaN IntaNBerliaN March 03, 2014
@Shima Salleh

Allahuakbar.. sedihnya.. moga adik ipar shima tu tabah hadapi dugaan ni
IntaNBerliaN IntaNBerliaN March 03, 2014
@Joanna Yunus

Rasanya lebih afdal jika kawan adik saya tu sendiri yang datang mintak maaf & explain perkara sebenar.. ianya lagi nampak keikhlasan.. Walaupun adik saya dah maafkan kawan dia pun, pasti jauh di sudut hati adik saya mengharapkan penjelasan dari kawan baik dia tu
IntaNBerliaN IntaNBerliaN March 03, 2014
@Rizziela

Saya tak rasa adik saya berdendam.. sebab tu bukan perangai dia tapi untuk kali ni dia sampai tak nak tengok muka kawan dia tu, maybe sbb dia rasa ralat sangat2 sbb selama ni , dia anggap itu kawan baik, kawan yg dia anggap blh susah senang bersama..

tapi saya tahu, hati adik saya sangat lembut.. itu yg saya kenal dia dari kecik... sebab tu dia sampai menangis bercerita... dari situ kita dah boleh nampak jiwa adik sensitif.. seperti kita yg perempuan ni.. cepat mengalir air mata..

yela, normally, kalau hati yg keras, mana mudah untuk mereka menitiskan air mata...
Unknown Unknown March 03, 2014
sebaknya baca. mcmn manalah adik ina tu hadapi situasi ni dngn dirinya yg sakit
lizz lizz March 04, 2014
saya doakan adik ina pulih seperti sediakala...skarang saya nengok adik dah makin pulih banyak perkembangan positif dia...banyakkan berdoa yer ina...
Myra Jay Myra Jay March 04, 2014
Sedih baca entry ni Ina..
Adik Ina ingat lg kejadian yang menimpa dia. Tapi tula kalau fikir +ve ada betulnya apa yg Ina cakapkan tu, sebab kita xtau dan tak nampak.
Dan moga kawan adik Ina tu boleh datang jenguk untuk jelaskan hal sebenar
Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda March 04, 2014
mujur la ingatan adk Ina dh makin OK...

ye..mayb ade reason kwn die wat camtue.. tp arap2 la die akn dtg mlawat adk Ina n hope hbgn diorg akn baik cam dlu... sbb name pun kwn baik kn... huhuhu
Fiza Rahman Fiza Rahman March 04, 2014
Laaaa...siannya adik ina. Tapi sebagai kawan, memang tak patut lah dia tinggalkan kawan dia mcm tu jer. Atau pon mungkin kawan dia tu gelabah sampai tak boleh nak fikir apa kot.
Mimie Mimie March 04, 2014
Alhamdulillah ingatan adik kak ina semakin pulih...Semoga hubungan adik kak ina n kwn baik dia terjalin seperti dulu..ohya kak ina sy nak tny adik kak ina anggota polis kan...so, bile dia dh btul btul pulih dia akan kembali bertugas mcm biasa ke mcm mne erk?/sbb sy slalu wat claim polis je bab bab mcm nih sy kurg pasti..kalo skit yg memudaratkan kesihatan dan mengganggu tugas boleh pencen awal..mcm kes adik ina mcm mne??skrg nih die still dpt MC ke??
shahdiana shahdiana March 04, 2014
yela harapannya semoga semua dipermudahkan...baik untuk nazren @ kawan dia..rasanya kawan dia pun ada rezson tu yang kita tak tahu kot...apapun rasa happy kan ina bila tengok adik sendiri ada perubahan yang sebesar itu.....
Alin Marlini Alin Marlini September 03, 2015
subhanaAllah...beratnya dugaan adik...sy doakan smg adik akan sembuh...tapi bab kawan dia tu..mmg kita tak blh nak salahkan org mungkin ini takdir kita..mungkin dia ada sebab tersendiri...tapi tula...terkilan tu tetap ada