Perut jadi hitam kesan penggunaan KAPUR + LIMAU NIPIS?

Sebelum ni saya pernah buat entry yang penggunaan KAPUR (kapur yang orang makan dengan sireh tu) + AIR LIMAU NIPIS dapat bantu cepat bagi perut kita kembali asal @ tak buncitkan... maklumlah, lepas bersalin ni memang perut kita akan buncit sikit kan... time berpantang 40 hari or 44 hari ni kena pantang betoi2 la kalau taknak bagi perut tu kekal buncit... Lepas pantang tu pun kadang2 perut kita buncit jugak lagi kan... time ni pun kene jaga jugak tau.. kalau boleh elakkan minum ais... lebih2 lagi kalau u all makan makanan yang berlemak tu haa... yang ni harus u all cari air suam atau panas... tak nak bagi lemak tu melekat2 dekat keliling perut u all tu... kang tak pasal2 jadi lemak tepu pulak... Takut ada tak paham pulak, meh nak bagi contoh... kalau u all makan sup tulang, tak ke time u all nak cuci mangkuk tu dengan air paip sangat susah... tenyeh2 pun tak hilang sebab lemak2 tu banyak sangat melekat dekat mangkuk... biasanya nak bagi senang dicuci, kita letak air panas dalam mangkuk tu... lepas tu kita akan nampak lemak2 tu akan cair & memudahkan kita untuk cuci... ok.. paham?? Saja je bagitahu u all ni... kalau u all jenis tak kisah perut buncit, no hal la yer... sebab tak semua orang pendapatnya sama... saja ingatkan takut nanti bila dah jadi lemak tepu, menyesal pulak sebab time berpantang tak pantang betoi2... (~_~)

Berbalik kepada tajuk entry, ada yang bagitahu saya pasal perut jadi hitam lepas guna kapur + limau nipis ni... YAP BETOI... perut saya pun sama.. memang jadi hitam... tapi bukanlah hitam macam arang tu haaa... tapi lebih gelap dari kulit asal kita la... Tapi macam saya, saya tak risau berkaitan perut jadi hitam ni sebabnya pengalaman saya time berpantang Alisha & Aqilah, semuanya perut jadi hitam... Walaupun time Alisha tu saya bukannya guna kapur + limau nipis pun tapi saya guna bahan yang ada dalam set berpantang... SAYA TAK RISAU SEBAB IKUT PENGALAMAN SEBELUM2 NI... YANG HITAM TU AKAN HILANG KEMBALI... PERUT KITA AKAN KEMBALI MENJADI WARNA KULIT YANG ASAL.. BUKAN SETAKAT WARNA KULIT ASAL TAPI PERUT PUN KEMBALI KEPADA PERUT ASAL.. DAH TAK BUNCIT... (^_^) Ini pengalaman sayalah... orang lain saya tak tahulah... ambik masa berapa lama nak kembali kepada warna asal tu, saya tak pasti sebab dah lupa... tapi takdalah sampai bertahun... sebulan 2 je kot... ntah, dah lupa la...

Btw, nak tanya jugak u all ni... U all yang pakai bengkung, u all letak apa dekat perut...? Siapa yang pakai bengkung yang bukan letak kapur + limau nipis...?... Nak tanya, u all yang tak guna kapur + limau nipis ni, perut u all jadi hitam tak?... bukan hitam macam arang tau, maksud saya gelap dari kulit asal?... bukan apa, sebab saya nak pastikan betoi ke sebab guna kapur & limau nipis yang gelapkan perut atau memang bukan guna limau nipis + kapur pun perut akan gelap jugak... Macam saya, guna kapur + limau nipis or guna yang ada dalam set bersalin tu, semuanya jadi gelap time dalam tempoh berpantang tu...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
Perut jadi hitam kesan penggunaan KAPUR + LIMAU NIPIS?

{ 21 comments.. read them below or add one }

DYatie ABakar DYatie ABakar October 02, 2014
Jap nak ingat. Macam tak perasan. Tapi rasanya ada b gelap juga kot tapi not really sure sebab apa. Saya palai bengkung dengan pilis mustika ratu jamu selapan. Perut memang awwww kempis gilee masa tu. Syiokk. Tp skrg hahaahha. Maluuuu.
Red Linda Red Linda October 02, 2014
saya pantang berbengkung tapi guna ramuan dalam set bersalin tu..xde lak hitam or gelap kulit perut..biasa je..ke saya x perasan.haha
skuterlady.blogspot.my skuterlady.blogspot.my October 02, 2014
sy yg tak pakai limau ngan kapur dulu pun sama gak... itam sikit... tapi pada saya tu disebabkan perut kita nak mengecut.... kaler kulit tu nampak cam gelap sikit la... masa mengandung nampak cerah sebab perut tengah tegang..... ^_^

sy pakai losyen mustajab pati limau tu sebab tak tahan gatal bile pakai kapur ngan limau tu....
Fiza Rahman Fiza Rahman October 02, 2014
Saya pakai losyen panas tu jer ina. Tapi nanti parut hitam tu akan hilang jugak kan.
Ruhill Fahima Mohammad Ruhill Fahima Mohammad October 02, 2014
bgi saya kulit jadi hitam ke tak bergantung pada kulit masing2...ada juga yg mmg jenis tak hitam, dan ada yg hitam..ada je org pkai kapur tapi kulit x jadi apa or berubah warna...
IntaNBerliaN IntaNBerliaN October 02, 2014
@DYatie

haaa mustika ratu jamu selapan... ini lah yg saya guna time alisha dulu... hahha... jenuh duk pikir apa nama set bersalin tu.. hihii
lynndamya lynndamya October 02, 2014
Salam, haha...sy xtahu menahu..biar yg pakar menjawabnye ye :D
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI October 02, 2014
kena tunggu yg berpengalaman jwblah =)
lizz lizz October 02, 2014
salam ina dah lama tak maisini..tautau dah berpantang...tahniah yer ina...saya dedulu time pantang pakai limau nipis n kapur gak ina...dan letak kunyit n garam pun ada...
Unknown Unknown October 02, 2014
ia kak.. perut jijah pon gelap sikit berbanding asal.. mgin proses perut jadi kendur kan.. jijah pakai bengkung dengan mcm losyen pati halia tu.. panas je rasa..
Unknown Unknown October 02, 2014
ha ah..awal2 je hitam..saya pun masa berpantang dia dah start hitam sebab inagtkan sebab kita bertungku tu..tapi sekarang anak dah 2 tahun,perut saya kembali jadi wwarna asal..tak de hitam2 dah..
Unknown Unknown October 02, 2014
saya x guna limau+kapur tapi masa dlm pntang tu perut mmng akn brwarna gelap. Tapi lps hbs pntang elok je ke wrna asal
Unknown Unknown October 02, 2014
Yg ni tak pasti plk. Sebab sya tak pakai bengkung atau pape masa berpantang. Yg sya tau pasal ni dari umy sbb pengalaman umy sya urut orang lepas bersalin je.
Syamimi Saad Syamimi Saad October 07, 2014
Salam.. Kak, perut bila lpas bersalin mmng gelap sikit kn.. Sbb kulit kita kndur. Mcm sy gelap jgk. Sy skrng pkai losen mustajab je.. Xdan nk buat limau cmpur kapur tu.. Mak ckp pkai limau + kapur ni mmng akn hilangkn kesan gelap tu..
Maria Firdz Maria Firdz October 07, 2014
X pnh pakai bengkung dn x buat pun yg limau tu... Mgkin sbb jnis perut nipis kot... Bertungku Je la..
nanieydotcom nanieydotcom October 12, 2014
Nani selalu letak kt leher time lelah masa kecik2 dulu.
Unknown Unknown October 12, 2014
Mase pantang takde plak perut jadi hitam..saya guna jgk bengkung..sapu tapel lagi...tapel tu ada segala ramuan herba untuk kempiskan perut..tapi sy tak ingat ada herba apa..
QasehnyaRania QasehnyaRania October 13, 2014
masa guna set tanamera kuteng hitam
tapi ye guna limau kapur perut jadi hitam..
sy mula guna bengkung limau kapur hari ketiga.
bila jadik hitam sy tukar guna set tanamera pulak.kikiki..
shahdiana shahdiana October 19, 2014
rasanya jadi hitam tu punca sebab perut yang menegang jadi kecut tu ina...betullah tu...
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ October 21, 2014
salam k.ina..
cma dulu guna kapur dgn asam jawa pastu balut bengkung,so far takda kesan2 hitam ni..mungkin jgk tgk pada jenis kulit sesorang..cma kulit tebai... hehehehe
Ustazah Thurayya Ustazah Thurayya December 18, 2015
sy rse xsbb sblm ni xpakai kapur n limau nipis tu tp still hitam gak.sy sapu minyak yg ade dlm set bsalin