Apa cara atasi anak yang suka menggigit??

Ya Allah... Aqilah ni memang budak yang aktif, cerdas, agresif, garang.. sangat2 berbeza dengan Alisha... Tapi okla, perwatakan berbeza, banyak sikit pengalaman yang saya ada... macam Alisha walaupun lembut tapi kuat merengek & menangis.. kalau dengan Aqilah, Alisha asyik kene buli je... haihhh... 

Satu tabiat Aqilah sekarang ni suka menggigit...!!! Yang menjadi mangsa kene gigit sape lagi, Alisha la... kesian Alisha... dah la Alisha tu manja.. makin rancaklah Aqilah kacau... Aqilah ni kan u all.. dia tak gigit orang lain pun... saya dia tak gigit pun... kalau main dengan rakan sebaya dia... baik je gaya main... takda nak pukul2.. tapi itu kalau main dengan orang luar... ce kalau main dengan kakak Alisha... masyaAllah... kadang2 rasa macam nak roboh rumah ni haaa... time baik bukan main baik gayanya... time gaduh... ermmmmmm.... Lagi satu, kalau pergi rumah orang termasuk rumah nenek ke opah ke... baik je gaya Aqilah ni.. takda nak panjat beria bagai.. takda nak seaktif di rumah sendiri... pendek kata, kalau orang tengok rasa macam nak buat menantu... muahhaha


Bab memanjat ke... sepahkan rumah ke... itu saya boleh terima lagi, tapi bab suka menggigit ni... haihhhh!!kesian... kesian dekat orang kene gigit tu haaa... sapa lagi, Alisha la... gigit bukan gigit manja... gigit berbekas tau... kadang tu sampai lebam Alisha kene gigit... Nak lagi hebat, harini catat sejarah Aqilah gigit Afrina....!! Saya tengah bagi Afrina tidur dalam bilik, tiba2 saya dengar orang main beras... Saya dah agak ni mesti kerja Aqilah... terus saya keluar bilik pergi dekat Aqilah.. Bila saya dah siap kemas beras tu, sekali Aqilah berlari sepantas kilat masuk bilik.. dengan saya pun berlari jugak sebab dah tahu Aqilah nak kacau Afrina... belum saya sampai lagi, Aqilah dah ngap dulu Afrina.. gambar atas ni baru ngap manja tau u all.. belum ngap betoi2 lagi la... saya sempat tarik dulu Aqilah... ngap manja tu pun dah ada bekas merah2.. haihhh... Saya kata Aqilah gigit manja tu sebabnya Afrina takda nak menangis selak or menangis kesakitan pun... sekadar menangis sekejap je, tu pun maybe sebab terkejut.. yela, Afrina kan tengah tidur...

Alisha boleh diharap kalau suruh jaga Afrina.. tapi Aqilah buat masa ni belum lagilah... tu yang kami selalu berjaga2 dengan Aqilah... dalam berjaga tu pun, boleh dikatakan hari2 Afrina kena kepuk dengan Aqilah... adehhhh... Aqilah ni penyayang.. hari2 dia kiss & peluk Afrina.. cuma tu la, cara dia tu agak kasar... Berbalik pada kes suka menggigit tu, nak tanya u all... ada tak anak2 u all yang suka menggigit..?? Apa cara atasi anak yang suka menggigit ni yer? Menggigit ni akan hilang sendiri jugak lama2 nanti kan??


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 20 comments.. read them below or add one }

Sya Mimie Sya Mimie October 15, 2014
Asslmkm kak.. Kna hati2 ni..kng tgk2 krap adik bby kna ggit .
Z@i Z@mR33 Z@i Z@mR33 October 15, 2014
ala...cian kt baby kena gigit...bahaya neh klau tinggal xda org tgk
lizz lizz October 15, 2014
aqilah geram sangat ngan adik dia tu...kesian baby afrina...kena gigit ngan kakak yer...bab gigit nih dulu sara suka gak...dia suka gigit lengan maminyer jer...kena babab jugek kekadang...bila dah besar sikit dia dah ok..
eima eima October 15, 2014
anak2 tak de masalah tu tp mama diorg yg gile nk menggigit ..kesian anak2 ..hihihi mayb perasaan aqilah tu cam aku kot... rasa geram syg .. hehehe
Mama Idlan Irsyad Mama Idlan Irsyad October 15, 2014
erm, irsyad suka gigit gak.. n dia kdg2 tu suka2 jer gigit tangan mama dia ni.. igt ayam kot..haha.. pastu siap lap lagi air liur kt tangan ni dgn tisu...
Maria Firdz Maria Firdz October 15, 2014
Mak pnh gak bg petua... Tpix ingat pula.. Nnt kna tnya blik..
Diana Rashid Diana Rashid October 15, 2014
Anak ke dua saya suka menggigit.umur baru 2 tahun tapi kalau bergaduh dengan kakak dia,dia gigit je..kadang2 saya pun dia gigit..tapi bukan sebab marah,dia cuma geram..hahah..setakat ni tak de cara kot nak buat dia tak menggigit..saya cuma cakap tak boleh gigit je..kadang2 saya buat2 nangis..kalau kakak dia yang nangis lagi dia gigit..tak paham langsung dengan dia..
Sya Nadia Sya Nadia October 15, 2014
Yg sya tau la kak ina kan. Ni bdasarkan apa sya belajar lah, biasanya anak menggigit sbb dia xhappy. Mungkin dia rasa dia ada saingan. Sama juga mcm anak sedara sya belah sya dgn hubby. Sama je. Kena bg lebih banyak perhatian pd benda2 baik dia buat. Bila besar biasanya hilang perangai tu.
siti zawiah siti zawiah October 15, 2014
kesian kat baby afrina..huhu
azizah :) azizah :) October 16, 2014
aqilah tu geramm tapi cara nya kasar kan.. lg pon dia keik lg xdpt beza..tp serius kesian kat afrina tu kna gigit.. nasib dpan mata kak ina..heee
Eca Dwinky Asha Eca Dwinky Asha October 16, 2014
alahai, comel tu aqilah ne...sama macam anak sedara eca, suka kacau adik dia. :)
tifa anvar tifa anvar October 16, 2014
ank sulung saya suka gigit lps dpt adiknya. Agaknya ank2 mntak perhatian dngn cara ni kot.
shahdiana shahdiana October 19, 2014
tabiat mengigit ni memang akan hilang sendiri nanti ina...cuma kena sabar sikit je...nanti akan hilang sendiri jugak...
♥  Cmª shIemª ♥ ♥ Cmª shIemª ♥ October 21, 2014
salam k.ina..
huhu.. ganah ini adak dara.. :p
cma xde pengalaman lagi.. huhu.. kalau ada petua2 or cara2 leh la share utk bby akan datang..
aktif aqilah ni.. alhamdulillah...
Aisy Nasiha Aisy Nasiha October 25, 2014
Nazif aritu suka menggigit juga.. kami tegur dan marah dia masa dia menggigit tu, alhamdulillah skrg dh tak buat lagi. Takla terus dia stop tapi beberapa hari juga.
Fiza Rahman Fiza Rahman October 27, 2014
Aqilah geram ngan adik dia tu. Qhalif pon suka gak menggigit klo bergaduh nagn kakak dia. Skang dah tak. Nanti hilang sendiri tu ina.
Mimi Azirah Mimi Azirah October 28, 2014
Aqilah sama dgn auni..suka mengigit...aina yg jd mgsa...xde petua pun kak ina..just gtau auni jgn menggigit..lama2 ok..tp kdg2 die gigit gak tp x sekerap dlu la
lynndamya lynndamya October 28, 2014
Salam, haha adeii...teringat pulak jari kena gigit betul punya dgn anak jiran..dia tu pun pakat2 baru nak jadi tabiat menggigit dia tu..tp sorry, sy xsure cara nak atasi tabiat menggigit ni kak..
Ummi Amsyar Ummi Amsyar July 14, 2015
Salam,anak saya pun selalu jd mangsa gigit sepupu dia...kadang stress saya,nak marah anak org,kesan gigitan tu berbekas smpai dkt seminggu.kalau ade benda yang dia xdapat dr anak sy atau kadang tetiba je xder punca terus gigit.Umur sebaya,kalau ikutkan dia lg petah bercakap..Sedih rasa.
Ummi Amsyar Ummi Amsyar July 14, 2015
Sedih rasa anak pun selalu kena gigit.