Moist carrot cake yang memang tak tipu punya moist & sedap..!!

Hahhahha gelak jap, tajuk tak beragak hokay..!! Adehhhh punya nak menggambarkan memang moist betoi tu... muahhahha... Saya duk nampak dalam peti ais ada banyak carrot tau u all, teruslah terbayang KEK LOBAK MERAH yang saya pernah buat sebelum ni.. Saya godek la blog saya ni haaa... tak jumpa resepi, rupa2nya saya tak tulis lagi di blog... Hamboihhhh.. tahun 2014 punya cerita, tahun 2016 baru sedar.. hahahhah.. saya apa lagi, terus pergi usha dekat FB kot2 saya ada share resepi tapi nan hado.. duk tayang gambo kek je semata2... Nasib baik ada sorang hamba Allah ni tanya saya resepi, saya pergi PM dia resepi carrot cake ni.. Alhamdulillah.. Tanpa pikir panjang, terus saya karang entry ni.. Senang nak masak lepas ni, lupa resepi terus tengok blog sendiri.. resepi carrot cake ni pun saya ambik dari blog blogger masakan... bila dah jumpa mana resepi berkenan, kene terus simpan sebab kalau tak, nanti nak buat lagi payah, lupa resepi mana satu.. Dah jumpa resepi yang sedap tu, tak yah guna resepi lain dah.. ehheh


Bab rupa kek tak payah cakapla, memang saya jenis tak berseni.. tapi prinsip saya dalam masakan, rupa jatuh nombor 2, nombor satu adalah kesedapan dia tu... Wah gitu kekdahnya... gambar kek atas ni, bulan november 2014 punya cerita yer... hahhaha... Alisha masa makan siap cakap sedap sambil angkat ibu jari... Memang sedap sungguh2 ni u all... Dulu pernah buat tapi guna resepi lain, yang tu kureng sikit, yang ni sedap tahap kebabooommmm di tambah pulak dengan moist dia yang memang moist tu haaa... Kalau u all makan tak habis, siap boleh simpan dalam freezer tau, tahan 3 bulan..!! U all balut kek tu dengan cling plastic wrap lepas tu bungkus pulak dengan aluminium foil.. Eh, tapi kek sesedap ini, mana mungkin u al mampu simpan dalam freezer.. takdan simpan, dan habis makan dulu...

CARA : 4 BIJI TELUR + 1 1/4 CAWAN MINYAK SAYURAN (SAYA GUNA MINYAK MASAK) + 1 CAWAN GULA + 2 SUDU KECIL VANILA = PUKUL GUNA PEMUKUL TELUR.. PASTU MASUKKAN BAHAN YANG DAH DIAYAK ( 2 CAWAN TEPUNG GANDUM + 2 SUDU KECIL BAKING SODA + 2 SUDU KECIL BAKING POWDER + 1/2  SUDU KECIL GARAM + 1 SUDU KECIL SERBUK KAYU MANIS) PASTU U ALL KACAU BAGI SEKATA & MASUKKAN 3 CAWAN PARUTAN LOBAK MERAH.. LEPAS TU MASUKKAN PULAK WALNUT & KISMIS... BAKAR DALAM OVEN SELAMA 40 HINGGA 50 MINIT BERGANTUNG PADA OVEN MASING2... Ohya, sebelum bakar kek tadi, u all kene panaskan oven terlebih dahulu 170C selama 10 minit.. SIAP..!!

Untuk frosting carrot cake ni pulak, CARA : 1/2 CAWAN BUTTER + 8 OZ CREAM CHEESE @ 1 TUBE TATURA + 1 CAWAN GULA ICING + 1 SUDU KECIL VANILA = PUTAR SEHINGGA SEBATI & BERKRIM.. LEPAS TU BOLEHLA U ALL SAPU DEKAT PERMUKAAN KEK LOBAK MERAH YANG DAH SEJUK TU HAA... SIAP..!!


"Ya Allah, Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

5 comments.. read them below or add one

ecadwinkyasha ecadwinkyasha May 04, 2016
pena buattt...tp xkena dek selera eca lahhh.
AnonymousAnonymous May 04, 2016
Encik Hubby memang minat giler kek karot ni..
Tasha Aqisha Tasha Aqisha May 04, 2016
tak pernah lagi rasa.. tapi macam best ja tengok
shahdiana shahdiana May 07, 2016
Cake carrot mmg sedap kn...