Ayam Goreng Berempah stail MAK saya yang terlajakkkk simple..!!

Baru ni saya tolong mak saya masak.. bukan tolong buat apa pun, tolong teman je.. hahhaha... Mak saya kata mak nak masak AYAM GORENG BEREMPAH tau u all... Tapi bahan yang mak saya guna macam tak memuaskan hati saya.. saya cakapla, "mak, kenapa letak bawang mesin tu sikit sangat, banyak barulah sedap"... "Mak, kenapa tak letak serai dengan halia? orang buat ayam goreng berempah letak serai dengan halia la baru sedap"... Tapi mak saya diam je u all.. saya yang baru sekarang nak tahu masak, dah pandai komplen mak saya masak??. U all tahu tak, saya kalau masak ayam goreng berempah, bukan setakat, halia, serai je letak tau.. tapi siap dengan jintan manis jintan putih lagi tau... itu belum cukup, nak krup krap krup krap, saya tambah pulak tepung beras... bawang mesin tu pulak letak banyak.. sebab bagi saya letak banyak bawang lagi sedap, tapi mak saya boleh letak satu sudu besar je.. haihhh... itu kata2 saya ketika melihat mak saya buatlah... TAPI...


TAPI... TAPI... bila dah makan tu u all, Ya Allah Ya Tuhanku.. Sedaplah pulokkk!!!!! malah saya rasa ayam goreng berempah versi saya yang selama ni saya duk kata sedap sangat tu, terus saya rasa jatuh nombor dua... dan2 rasa yang mak saya ni masak lagiiiii sedap..!!! bukan saya sorang je cakap tau... tapi my dear & adik ipar saya pun sama.. My dear tu tak payah cakapla, asal apa je mak mentua dia masak, semua sedap.. takda yang tak sedap.. bayanglah, ada satu resepi (gulai ayam rempah cap bunga rose @ Terengganu stail) tu , saya masak sama je dengan mak saya masak tau.. my dear cakap saya masak sedaplah, eh, tapi bukan cakap dekat saya, cakap dekat family dia.. tapiiiii bila my dear rasa yang mak mentua dia tu masak resepi yang sama dengan saya, yang pada mulanya kata saya masak sedap, terus my dear cakap saya masak tak sedap.. mak mentua dia masak lagi sedap..!! dan2 masa ni rasa nak ambik air tangan mak saya bawak balik simpan dekat Sungai Petani.. muahahhaha.. itulah hebatnya air tangan seorang ibu kan...?? 

Tapi takpa, tunggu nanti anak2 saya dah besar, air tangan saya pulak yang anak menantu duk rindu2... air tangan bapa ada?? takdakan.. ahhahhahahh ;p... eh jangan cakap, abah saya tu pun masak sedap.. So, walaupun orang takda sebut2 air tangan bapa saya tetap jugak anggap air tangan bapa pun terbaik...!!


CARA : BAWANG BESAR + BAWANG PUTIH = KISAR .. BAHAN KISAR + CILIBO (cili kering rebus pastu blend) + SERBUK KUNYIT + REMPAH KARI + AYAM + GARAM + DAUN KARI = KACAU SEKATA LEPAS TU PERAP... NAK MAKAN BARU GORENG.. SIAP!! Ohya, ayam tu tak perlu goreng garing sangat tau, sebab mak & abah saya yang selama ni memang kalau ayam goreng (garam + kunyit) sukakan ayam yang garing tapi untuk resepi ayam goreng berempah stail mak saya ni, mak saya tak goreng garing pun.. 


"Ya Allah, Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

{ 9 comments.. read them below or add one }

cahayahidupku.blogspot.my cahayahidupku.blogspot.my May 18, 2016
Yang simple tu lagi sedap kan..😊
Mrs Velentine Mrs Velentine May 18, 2016
tq kak share..simple dan nampak sedap ..nnt nak try
Unknown Unknown May 19, 2016
wah..berkilat ayam dia..suka juga ayam berempah ni..makan nasi tak de kuah pun layan...
Unknown Unknown May 20, 2016
sungguh pon! balik hari tu ckp kat mama husna, knapa husna dah ikot semua cara masak mcm mama husna buat tak sama pon rasa dya.. walaupun setiap masa waktu masak tu diperhatikan oleh dya.. tu laaa kan org ckp air tangan mak..:D
Madam N Madam N May 21, 2016
Kalau dh air tangan ibu semuanya sedap belaka.sy suka msakan ibu sy.paling best dr chef sedunia
Fatimah Nabila Fatimah Nabila May 22, 2016
mak aih, cik timm terliuq..
Unknown Unknown May 22, 2016
nampakkk sedappppp sgtt huhu ayam goreng berempah memang favourite fae!
Nugrul Sakura Nugrul Sakura May 24, 2016
kak sy dh try...alhamdulillah suami puji ckp sedap n lembut je ayam wlaupun masak pagi makan petang..hihihi dia ckp lps ni masak ayam goreng buat cmni je...hihi thanks akk share resepi mudah senang n sedap ni ..tq