Kuah laksa penang resepi mak saya yang sedap..!!

Ada ke anak2 yang mengatakan resepi or masakan ibu mereka tak sedap?? Kalau ibu yang masak, kalau resepi dari ibu, takdanya tak sedap.... Kalau dah ibu, ikan goreng tu pun saya rasa terlajakkkk sedap..!!! Eh bukan nak berlagak tau, tapi kalau mak saya yang masak, memang ramai cakap sedap.. kawan2 saya sekolah duk ingat lagi air tangan mak saya tau.. Samalah jugak macam mak awak, awak, awak & awak.. masak sedap jugak kan.. so, jangan negatifkan pemikiran kita yer sayang.. (",).. Ada beberapa resepi mak saya yang saya dah kongsikan di blog sebelum2 ni.. Resepi2 mak saya yang saya share di blog, jumlah view semua tinggiiii tau u all.. Siap ada yang buat berniaga lagi guna resepi mak saya ni.. Contohnya macam PERENCAH IKAN BAKAR ni haaa.... Perencah ikan bakar ni menangis kalau makan, sedap tak beragak..!! ramai yang PM saya bagitahu kata sedap... Resepi perencah ikan bakar ni mak saya buat dari saya zaman sekolah lagi tau u all... baik u all p buat jugak, puasa dah dekat ni haaa.. buat stok dalam peti, balik kerja salut ikan dengan perencah ikan bakar ni lepas tu terus bakar... masuk je waktu bukak puasa, terus makan..!! Gitu kekdahnya... hahhahha


Hari ni saya nak share pulak lagi satu resepi mak saya yang kebaboommm... KUAH LAKSA PENANG... oh, cara masakan maybe tak sama dengan laksa penang asli la rasanya.. Saya memang peminat tegar laksa penang, sangat suka tahap gaban..!! hahha.. tapiii haaa ada tapinya... kalau laksa penang tu tak kene dengan tekak saya, saya makan sikitla.. kalau kene, satu periuk pun boleh habis.. Eh, gurau jeee.... hehehhe... Dalam banyak2 laksa penang yang saya makan, hanya 2 je yang saya rasa kena dengan tekak saya.. First mestilah resepi mak saya ni kan, yang kedua laksa penang yang mak njang my dear masak... 2 ni je yang kene dengan tekak saya selama ni...

Eh, mak saya semakin tua.. umur semakin meningkat.. memang sekarang saya duk kerja cedok resepi mak & abah saya je tau u all... Saya taknak nanti bila mak & abah saya dah takda, saya duk terindu2 masakan mereka.. siapa yang nak tolong masak untuk saya pada masa tu??? kalau saya belajar cara or resepi mak & abah saya masak, bolehlah jugak saya masak untuk hilangkan kerinduan.. AllahuAkbar... tak mau la sedih2... jom lah u all layan resepi mak saya ni haaa...


CARA : IKAN SELAYANG @ SARDIN + AIR + ASAM KEPING = REBUS....  BAWANG BESAR + CILIPADI + CILI HIDUP MERAH (tapi yang dekat atas ni tak letak sebab takda stok kat rumah) + BELACAN = KISAR... ISI IKAN + AIR = KISAR.. TULANG IKAN + AIR = KISAR... BAHAN YANG DIKISAR DIMASUKKAN KE DALAM PERIUK.. PASTU MASUKKAN + AIR REBUSAN IKAN + DAUN KESOM + BUNGA KANTAN + ASAM KEPING YANG DIREBUS DENGAN IKAN TADI, JIKA TAK CUKUP MASAM, U ALL BOLEH TAMBAH LAGI ASAM KEPING + GARAM... SESUAIKAN RASA DENGAN CITARASA U ALL.. SIAP..!!


"Ya Allah, Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

{ 8 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons May 10, 2016
Akob hantu laksa...boleh try la nanti..sue tak penah buat laksa...
Mrs Velentine Mrs Velentine May 10, 2016
nampak sedap,,,nak try jugalah ni
eima eima May 10, 2016
oho ni style ganu kot ina org ganu kan ... hehe ... klu kami pure utara kami tak bubuh cabai melaka ...kami boh cili kering ... kiranya tak yah mkn ngan cili api dah la kan dah pedas kan ....
emarieys emarieys May 10, 2016
dekat setahun lebih akak tak makan sebarang laksa lagi...
Falsya Falsya May 10, 2016
sedapnyeee lahai laksa...
IntaNBerliaN IntaNBerliaN May 10, 2016
@eima

tak pasti plak saya ni stail trg ke apa.. tapi family abah saya (hemor, perak) pun buat laksa lebih kurang gini, maksud saya warna kuah tu... tapi berlainan pulak dgn sebelah hubby saya area parit b untar 9sempadan kadah perak penang).. laksa mereka dah warna merah kuahnya...
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI May 10, 2016
sdpnya kak.. mak yui bru j buat laksa..hihih
Unknown Unknown July 06, 2016
A'ah.. Ltak cili boh suh merah kuah dia.. Biasa masak camtu.. hehe