Pitam secara tiba-tiba

AllahuAkbar... pengalaman pertama kali pitam sepanjang hidup... kejadian berlaku pada hari Ahad @ 03/04/2016 dalam pukul 10 lebih pagi.. Pada waktu tu saya tengah membasuh di halaman rumah, lepas tu konon2nya nak sidai baju.. Dalam saya duk buat kerja tu, jiran saya @ selang sebuah rumah dari rumah saya, datang ke rumah... Alaa sembang depan pintu pagar tu je pun.. Bukan sembang apa pun, saya kan baru pindah so acik tu nak berkenalan la dengan saya ni kononnya... saya bahasakan jiran saya tu acik Ani la yer... Acik Ani ni sebaya dengan abah saya...

Kami sembang2 kosong je u all.. Tapi dalam masa yang sama, saya adalah jugak bertanya pasal masalah kesihatan saya.. Oh, nanti saya bagitahu yer.. Takda apa, just jatuh tapi untuk seorang perempuan, cara jatuh tu amat tidak elok, lebih2 lagi untuk mereka2 yang nak mengandung... Kami sembang sambil berdiri, maybe lebih dari setengah jam la kot.. Dalam saya duk bersembang dengan acik Ani tu, tekak saya dah mula rasa loya, mata saya dah mula nampak bintang2... Dengan Afrina pun dah mula tarik tangan saya ajak masuk dalam rumah... Walaupun macam tu, saya buat macam takda apa2la kan depan Acik Ani... Lepas tu saya terus mintak izin masuk rumah...

Sambil menuju ke arah rumah, saya pimpin tangan Afrina... Terlalu cepat ianya berlaku, tiba2 je pandangan saya gelap & gedebuk saya terjatuh... Alhamdulillah saya dalam keadaan sedar ketika jatuh, terus saya panggil nama Acik Ani yang sedang menuju ke arah rumah dia... Afrina masa ni pun bukan main kuat lagi menangis, maybe sebab terkejut tengok ibu dia terjatuh kot... Dalam mamai saya tu, saya terdengan Acik Ani cakap "AllahuAkbar.. bla bla bla.. mengucap Ina.. bla bla bla"... lepas tu Acik Ani luruskan kaki saya, urut2 belakang, kepala, betis & tangan saya...

Alhamdulillah, ketika jatuh tu, saya takda rasa sakit apa pun terhempap kat lantai tu... Alhamdulillah sangat2... tak tahulah saya macamana gaya saya jatuh tu.. rasa macam jatuh kat sofa yang empuk pun ada jugak.. hahha.. saya masuk dalam rumah terus baring & telefon my dear.. AllahuAkbar, takdan berapa minit, terus dengar bunyi motor my dear.. tiba2 keluar balik bunga2 cinta dekat my dear.. muahhahha... Yela u all, saya telefon bagitahu nanti nak ajak my dear pergi klinik, tapi bukan waktu tu, pada pemikiran saya selepas my dear balik kerja.. tapi tu la, bila my dear balik rumah tak dan berapa minit selepas saya telefon, ia buat saya rasa terharu... Nampaklah ke'caring'an my dear tu... (^_^)

__________________________________________________

Jika u all jumpa orang pitam, JANGAN DUDUK KAN PESAKIT tapi u all just luruskan baringan pesakit tu di lantai sambil2 tengok kot2 ada kelukaan... Jika ada kecederaan jangan gerakkan pesakit, kot2 la kecederaan tulang belakang, bukan apa, takut semakin mudarat kalau u all gerakkan dengan cara yang tak betul.. Ohya, pasal jangan dudukkan pesakit secara serta merta ataupun alaskan kepala pesakit dengan bantal tu puncanya takut perjalanan darah ke otak berjalan dengan lambat. Aras kepala kita ni perlu sama dengan jantung supaya darah akan kembali ke otak & pesakit akan kembali sedar...

Punca saya pitam tu saya pun tak pasti, adakah ianya effect daripada saya jatuh atau macamana.. Sebelum ni tekanan darah ok je, saya takda apa2 masalah kesihatan.. Tapi tak tahulah sekarang ni macamana kan.. Saya ada google antara punca2 pitam :- 

  • Keadaan sekeliling
  • Hyperventilation
  • Kekurangan gula dalam darah
  • Anemia
  • Kehamilan
  • Masalah jantung

UPDATE : MAYBE JUGAK SEBAB PERUT SAYA KOSONG... SEBAB PADA WAKTU KEJADIAN, SAYA MEMANG MASIH BELUM MAKAN LAGI TAPI TU LA, KEBIASAANNYA MEMANG MACAM TU JUGAK... 


"Ya Allah, Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

{ 26 comments.. read them below or add one }

Mimie Mimie April 05, 2016
Allah....nasib baik xde pape..kak ina dah pergi klinik ke???
Nora Karim Nora Karim April 05, 2016
Allahuakbar... nasib baik Acik Ani tu masih tak jauh... tekanan darah rendah kot Ina. Dulu akak rajin juga kena... tiba2 rasa berpinar & pitam. Biasanya solutionnya memang baring je... kalau boleh tinggikan kaki dari paras kepala.

Ke... Ina pregnant? Hehehe
IntaNBerliaN IntaNBerliaN April 05, 2016
@Mimi Azirah

Dah tapi doktor cek masalah berkaitan yang kak ina jatuh tu bukan pasal pitam..

eh, tiba2 baru terpikir, kenapa doc tak check tekanan darah ke apa yer.. hmmm
Nana Liena Nana Liena April 05, 2016
agaknya doktor terlepas pandang bab blood preasure kot kak eh..,biasalah manusia tak sempurna.. huhu..
sya ada anemia,kekadang rasa macm penat amat,tapi tak pernah pitam.
IntaNBerliaN IntaNBerliaN April 05, 2016
@Nora Karim

kalau pasal prgnant tu tak kak, tapi kalau prgnant tanpa saya sedar tu tak tahulah pulak...
Izwa Kamaruddin Izwa Kamaruddin April 05, 2016
semoga tak ade ape-ape..semoga cepat sembuh!
Sheila Adziz Sheila Adziz April 05, 2016
Ya Fattah Ya Salam sis... ada kemungkinan hidrasi ke sis, atau gastrik... smg cpt semubh.... byk minum air putih sis
Unknown Unknown April 05, 2016
Pernah kena pitam macam ni. Rasa pandangan kabur and nampak macam bintang-bintang jerk and terjadi bila saya baring, and terus bangun. Maybe sebab aliran darah tak bergerak dengan betul. Bila bangun jadi macam tu, saya tak bergerak dah tapi saya akan berdiri dengan static sampaila kaburan saya hilang. Alhamdulillah semua okay.

Thanks sharing tips kak. :)
AnonymousAnonymous April 05, 2016
Nasib baik takda terhantuk atau apa²... munbgkin sbb cuaca panas juga kot.
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI April 05, 2016
nsb baik ada jiran kak..

jg diri baik baik ya.
yaya cendana yaya cendana April 05, 2016
assalamualaikum..nampak entry ni kat list following terus klik sini...tajuk nye menarik perhatian yaya.. hihi...

sambil2 tu jom jenguk & join contest dari yaya ni..

Contest : 'Jemputan ke Majlis Pertunangan Yaya dan Anis'

http://www.yayacendana.com/2016/04/contest-jemputan-ke-majlis-pertunangan.html

tq ^_^
Unknown Unknown April 05, 2016
bahaya nya..saya selalu rasa nak pitam sebab ada vertigo..tapi dah lama tak jadi sejak makan ubat.memang bila nak pitam tu rasa meloya, berpusing..serik je rasa..

aizamia3 aizamia3 April 05, 2016
Alhamdulillah syukur takde apa2.
Aryan azra Aryan azra April 05, 2016
Alhamdulillah..mujir ina takde apa2

ntah2 ina pregnant tak?
PERMATABIRU PERMATABIRU April 05, 2016
hati2 next time jaga diri
nad nad April 05, 2016
dah g klinik? kot ada isi?
Syamimi Saad Syamimi Saad April 06, 2016
Kak ina, jga kesihatan ye. Mybe jgk akk pnat xckup rhat kut..
sumysya sumysya April 06, 2016
saya pernah la rasa ala² nak pitam tp x nah la lagi pengsan,,sya ni org yg tekanan darah rendah,,,klu rasa tak bertenaga cepat² sya pi minum air yg bergula supaya bagi tenaga...klu tak de darah tinggi ke ape leh la cuba..
Unknown Unknown April 06, 2016
allah.. nasib baik lah sempat panggil acik ani tu.. dan dya taw nak buat apa..

mungkin ada goodnews kot kak ina..:) inshaAllah..
eita eita April 06, 2016
cuaca panas agak nyer..
Nugrul Sakura Nugrul Sakura April 06, 2016
Allah...semoga akk xde ape2 n di jauhkan dari penyakit2..amin
emarieys emarieys April 07, 2016
seriau pula baca pasal pitam ni..bahaya..Alhamdulillah nasib ada jiran dan ina tak ada apa-apa
Fiza Rahman Fiza Rahman April 07, 2016
Alhamdulillah tak apa2. Nasib cik ani ada lagi. Saya pon 1 st time pitam masa pregnant anak ke 4 awal tahun haritu. HB low.

Take care ina.
AnonymousAnonymous August 03, 2016
sye tdi main bola kaki berdarah (kuku) and then sye x igt ape sgt jd nk wat cmne untuk elakkan dri perkara tu lgi
Jaja Pengedar Shaklee Jaja Pengedar Shaklee August 29, 2018
Alhamdulillah takde pape kan.. memang bahaya pitam tiba2 ni, mujur ada acik Ani tu kan. Maybe sebab belum makan kot kan..gula dalam darah rendah sangat huhu..