Pendarahan di awal kehamilan yang menakutkan

Sebelum ni ketika mengandungkan Alisha & Aqilah, saya tak banyak masalah tau u all... Tapi ketika kandungan ketiga ni, awal2 mengandung ni saya dah ada bleeding... Itu doktor yang cakap bleeding.. tapi saya tak naklah sebut bleeding, sebut keluar darah secoet boleh??... hahhahh... bukan apa, perkataan bleeding tu bagi saya mengerikan + selama ni saya duk anggap bleeding tu keluar darah yang banyak... saya ni keluar darah secoet je.. lebih kurang sebesar duit 20 sen or besar sikit lagi...

Kejadian ni berlaku pada 31/01/2014 @ kandungan berusia hampir 2 bulan setengah... kata orang time ni masih terlalu awal la kan... belum masuk 3 bulan pun... Dugaan mengandung di usia 30 an agaknya saya ni... sebelum2 ni ok je, takda banyak masalah...  mengandung kali ketiga ni dengan keluar darah secoetnya, dengan kurang kalsiumnya sampai sakit sebelah kaki.. Eh, tapi yang pasal kurang kalsium tu, saya sendiri cari penyakitla sebab tak minum susu kan...

Saya tak ingat pukul berapa saya sedar ada keluar darah secoet tu.. tapi yang pasti sebelum saya tidur malam la... Time tu nak pergi tandas, ketika buang air kecil tu, bukan setakat keluar air tapi keluar sekali dengan darah yang warna coklat tu... Alaa biasanya darah tu ada pada hari2 akhir kita nak habis period.. Serius time ni saya sangat terkejut + sangat takut hokay..!! First time melalui pengalaman camni... walaupun saya tahu yang patut kita risau adalah bila keluar FRESH BLOOD... yang saya ni sekadar sisa2 darah "lama" je pun... tapi dah nama pun pertama kali + masih awal lagi usia kandungan, mestilah saya cuak kan... tak lena tido dibuatnya...

Keesokan paginya bila masuk tandas masih lagi keluar darah secoet tu... haishhh memang takleh jadi la kan... bertambah risau dibuatnya... terus saya ajak my dear pergi Hospital bahagian kecemasan.. Kejadian ni saya tak bagitahu sesiapa pun.. hanya kami 4 beranak je yang tahu... Opsttt tapi lepas2 tu saya ada cerita dekat 2 orang rakan blogger.. itu je... yang lain takda... ketika di hospital, doktor scan lah rahim saya ni... Alhamdulillah syukur sangat2 time tu bila doktor cakap kandungan saya takda apa2... Rasa macam seketul batu yang besar tengah hempap saya ni, jatuh pecah berderai...

Saya tanya doktor, apa punca boleh jadi camtu... ianya maybe boleh berlaku sebab kita dukung anak ke kan.. yela, macam saya ni dah semestinya saya ada dukung Aqilah kan... tapi sejak kejadian tu, memang saya kuranglah dukung Aqilah... bila kandungan tu dah kuat, baru saya ada dukung2 Aqilah.. alaa bukan dukung sebab apa pun, biasalah, budak2 yang masih kecik, nak bermanja dengan ibu dia.... Selain tu jugak, ianya boleh berlaku disebabkan oleh persetubuhan.. manalah nak tahu kot "hentaman" terkuat ke kan... Haa nak bagitahu gak ni, doktor tu ada bagitahu saya yang kita tak digalakkan "bersama" di awal kehamilan.. nak bersama tu boleh je sebenarnya bukan tak boleh langsung tapi kene berhati2lah... jangan terlalu "lasak" or apa2 je yang sewaktu dengannya... yang berisiko seperti pernah keguguran tu, rasanya harus lebih berhati2kan sebab rahim tak kuat...

Itu je lah antara punca yang doktor tu bagitahu saya... banyak lagi punca lain sebenarnya... tapi apa yang saya tulis ni adalah pengalaman saya sendiri.. apa yang doktor tu bagitahu.. Sejak dari tu saya memang berjaga2lah u all.. pengalaman ngeri yang takkan saya lupakan... Di usia kandungan 2 bulan lebih ianya berlaku, sekarang kandungan dah nak masuk 8 bulan baru saya share di blog... nampak tak betapa saya tak ready nya selama ni untuk share kat sini.. cuma sekarang baru saya rasa masa yang sesuai untuk saya share + perlu catat gak dekat sini sebagai rekod saya.. Apa2 pun doakan moga kandungan saya ni selamat dilahirkan & seterusnya yer u all.. Lebih kurang 8 minggu je lagi saya akan lahirkan adik kepada Alisha & Aqilah... Moga anak saya dilahirkan sihat walafiat & cukup sifat segalanya... InsyaAllah...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."
Pendarahan di awal kehamilan yang menakutkan

{ 22 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown July 03, 2014
salam ... akak yuyu pun ada keluar darah secoet tuh .. tapi tak sure lg pregnant ke tak.. huhuhuu.. sekali jea pegi klinik last week .
Unknown Unknown July 03, 2014
memang bahaya kalau diawal kehamilan... akak setiap kali mengandung (3 kali merasa) memang diawal kehamilan akan ada sedikit bleeding... dr cakap rahim akan tidak kuat dan memang akak dinasihatkan kurang aktiviti "bersama" ni...
Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P July 03, 2014
Assalam kak ina..lama sy x singgah.
Slmt bpuasa, dan sy doakan akak, fmly n bb sht2 sll.
Unknown Unknown July 03, 2014
terkejut baca..ingatkan bleeding sekrang..rupanya cite lama..Alhamdulillah takde pape..
Izwa Kamaruddin Izwa Kamaruddin July 03, 2014
semoga dipermudahkan semua nyer
ecah khalili ecah khalili July 03, 2014
wahh..ye ke?takotnyee..insyaAllah xde pape tu..da masuk 8 bulan da pon kan?ecah doakan moga dipermudahkan urusan akak..amin..
fieda fieda July 03, 2014
ooo...kfieda pun msa prgnt yg sulong pun kena gak mcm ni..lagi la seketul darah kuor..mmg takut ingatkan kot keguguran ke..alhamdulillah x de ape..
Sheila Salim Sheila Salim July 03, 2014
Assalamualaikum kak intan, bahaya kan.. sheila pun ada keluar bleeding sikit awal pregnant. alhamdullilah sekarang dah selamat melahirkan baby boy. hihii. semoga kak intan dipermudahkan urusan bersalin nanti. amin ~~~
lynndamya lynndamya July 03, 2014
Salam kak..aaaa menakutkan! Alhamdulillah xde pape...haa kiranya awal2 kehamilan tu biar 'kasi kuat' dulu lah ek baru leh dukung2 budak or 'bersama' tu..nice info kak..tak sesia bace blog akak ni, byk gila info keibu-ibuan..haha :D
eita eita July 03, 2014
harap di permudah kan segala urusan....
Unknown Unknown July 03, 2014
kuar drh awal2 preggy mmg takut kan kak.. jijah teringat gugur dulu..jijah harap2 lepas ni if pregnant lg jijah lbh berhati2
IntaNBerliaN IntaNBerliaN July 03, 2014
@Joanna Yunus

3 kali merasa tu maksud mama 3 kali mengandungkan... kiranya mama pernah gugur ke sebelum ni?
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ July 03, 2014
salam k.ina..
cma pun pernah alami 'bleeding' mase mengandungkan faiz dulu....mula2 secoet..pastu banyak..time tu mulalah fikir bukan2 sbb,cma pernah alamai keguguran 5 kali..yg cma alami tu cam 'tanda2' jgk.pegi emergency,doc cek heartbeat tak dpt detect..so,doc bg seminggu leps tu dtg.utk cek & 'cuci'.. 2hari sblm appointment tu drh dh stop..kuasa allah kak ina.. time pegi utk kali kedua tu, doc scan tgk baby sihat..kandungan semua okay.. syukur sgt2..
Nora Karim Nora Karim July 03, 2014
Moga ina n baby sihat walafiat... jgn fikir sgt... insyaAllah semuanya baik2 saja....
tifaanvar tifaanvar July 03, 2014
saya x prnh bleeding. Mmng saya lasak brgerak masa preggy ank sulung smpaikan kene tegur dngn hubby. Hehehehe
Maria Firdz Maria Firdz July 03, 2014
Alhamdulillah.. Mujur takde pape...
Mimie Mimie July 05, 2014
kalo sy jd kak ina pun sy riso...tp nsib baik xde pape
Syamimi Saad Syamimi Saad July 06, 2014
Alhmdulillah sy x diuji mcm tu msa awl prgnt.. Dh la duk berjauhan dgn suami masa tu..
Syamimi Saad Syamimi Saad July 06, 2014
Alhamdulillah sy x diuji mcm tu msa awl prgnt. Dh la berjauhan dr suami masa tu. Tp ttap berjaga2..
Puan Kutu Puan Kutu July 09, 2014
klu baru lagi mmg bahaya..mujur takdak pape..semoga selamat sehingga bersalin.ameen...:)
aziazib aziazib July 10, 2014
sy jenis tahan.. bukan dukung anak yg tiga tahun tu,, angkat almari pn ada... depend pada orang kan...
Fiza Rahman Fiza Rahman July 11, 2014
Alhamdulillah. Saya tak pernah kena lagi bleeding sepanjang pregnant. Jgn lasak sangat tau ☺☺