Allah sentiasa ada, sangat2 dekat dengan kita...


Saya ada dapat komen dari kak Nora di entry sebelum ni... Terus saya mengalir air mata ketika mula2 baca komen tu... Sangat2 tersentuh dengan ayat "Allah sentiasa ada, sangat2 dekat dengan kita"... yap, betoi... Allah sentiasa ada bersama kita tak kira di saat kita susah atau senang... Tiba2 dari saya rasa takut untuk menjalani kehidupan berpantang sendiri terus rasa bersemangat... Memang sekarang macam2 yang saya pikir.. kebiasaannya dalam kehidupan kita ni macam tu la... ada je yang kita risau or takut tapi bila sampai masanya... semuanya berjalan dengan lancar... nampak tak, Tuhan membantu kita kan....

Tapi tu la u all... yang buat saya sedih tu.. Tuhan sentiasa tolong kita... tak mau cakap pasal "kita" lah dekat sini... cakap pasal "saya"... tapi saya??.. kadang2 suruhan Tuhan pun saya alpa... nak itu nak ini semua Tuhan bagi... tapi saya apa yang Tuhan suruh pun ada yang culas... Allahuakbar... Tak nak cakap pasal solat la... cakap pasal aurat, benda yang simple... saya keluar rumah saya pakai tudung, konon dah tutup aurat... tapi saya lupa, kaki saya tu pun aurat jugak... lengan baju tu haaa, kalau terselak, tak ke nampak jugak aurat.. time terselak tu, takda pulak gaya nak cepat2 tarik lengan baju tu... keluar rumah saya pakai tudung, konon tak nak bagi orang nampak rambut... aurat... tapi bila dalam rumah, time berkumpul dengan ipar duai termasuk lelaki, takda pulak saya pakai tudung... tak ke dengan ipar duai tu pun, rambut saya dikira aurat jugak...!!

Saya andaikan macam ni, masa kecik2 dulu, bila mak saya suruh sesuatu, saya ada je lengah2 kan, cakap "kejap la...".. bila mak duk suruh saya je tak suruh orang lain, mulut ni laju je cakap "mak suruh kakyong je... suruh la bla bla bla pulak"... TAPI bila saya nak suruh mak saya beli sesuatu, mak saya beli je tanpa banyak cakap... Kiranya apa yang saya nak, mak saya bagi tapi apa yang mak saya suruh ada je alasan yang saya buat.... Sama lah kes... apa yang saya mintak, dengan izin Tuhan makbulkan tapi apa yang tuhan suruh, ada je saya culas.... Muka tak malu saya nih...!! Allahuakbar...

Doa saya moga saya akan berubah menjadi lebih baik dari sekarang... dah lama saya pikirkan benda ni sebenarnya... benda ni bagi saya, diibaratkan macam apa yang orang bagi dekat saya, kita ambik tapi apa yang orang tu suruh saya tak buat... gaya macam orang tak tahu malu saya ni...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

{ 17 comments.. read them below or add one }

Ayu Zan Ayu Zan July 09, 2014
rasa malu dengan Allah. tu rasa yang baik kan kak. Moga sama2 kita berubah jadi lebih baik lepasni. Amin amin.
Mama Safiy Arfan Mama Safiy Arfan July 09, 2014
bukan akk je, sy pn mcm tu :-(
CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) July 09, 2014
Semoga segala urusan IB dipermudahkan.. Sentiasa ingat Allah yg akan menolong kita.. Alah maha pengasih lagi penyayang pada hamba2 Nya.. apa lagi yg ingin segara taubatnya kan IB...
Amy J Amy J July 09, 2014
betul. ALLAH tu sentiasa dekat dengan kita, kita je yang asyik jauhkan diri dari DIA.

dunia ni tempat kita untuk kumpul amalan bawa ke akhirat bukan untuk bersenang lenang.
syawalsimpsons syawalsimpsons July 09, 2014
moga kiter menjadi lebey kan ina
Mimi Azirah Mimi Azirah July 09, 2014
betul tuh kak ina..sama sama kita perbaiki diri mne yg kurg
AnonymousAnonymous July 09, 2014
kalau kita dh sedar sesuatu itu larangan Allah maknanya Allah mahu kita mengubah diri kita meningglkn larangn itu. Syukur kita sedar kesalahan kita tu. Ramai diluar sana yg buat dosa tapi x sedar2 diri. Smga kita saling mengingati.
Tifaanvar
Maria Firdz Maria Firdz July 10, 2014
Allah tu Maha Penyayang, Maha Pemurah dan Maha Pengampun, walaupun kita lupa, kita leka, kita byk dosa, dia tetap bagi pabila kita berdoa padanya... moga kita istiqamah dalam kebaikan...
♥  Cmª shIemª ♥ ♥ Cmª shIemª ♥ July 10, 2014
salam k.ina..
huhu..kita manusia tidak pernah tak buat salah kan..tp kita kena sedar dan mula untuk berubah.. setuju dgn kak nora.. allah akan sentiasa ada dgn kita..walau apa keadaan sekali pun..

thanks k.ina.. dlm akak dok bebel2 tu, terkena jgk kat btg idung cma.. hahaha.. nk istiqamah pakai stoking ni.. doakan cma yer..aaminn :))
QasehnyaRania QasehnyaRania July 10, 2014
setuju dgn kata kata kak nora.. in shaa Allah ina.. semoga dipermudahkan.. cm na dh jupe ke ngn bidan? lagipon kak yati mak mertuanya org sp kan..
semoga Allah ampunkan dosa dosa kita yang lalu.aamiin..
semoga urusan kita untuk berubah pon akan dipermudahkan.aamiin.

eima eima July 10, 2014
betui tu kadang tu kita terlupa yg Allah ada ....
Allah suka klu kita slalu mohon dengan Dia.. lain manusia slalu kita minta org menyampah ....

ai dulu pun pantang sendrik .. inshaaAllah boleh .. mudah je ..
mandikan baby umur 2 hari tu pun sendri ... mandi slow2 kat sinki...msk sendri ... msk simple2 je ...

aku percaya ko boleh ina
Fiza Rahman Fiza Rahman July 11, 2014
Sedih lah plak. Betul tu ina. Yg paling dekat dgn kita adalah allah. In shaa allah, boleh pantang sendiri nanti. Saya anak ketiga pon pantang sendiri. Dengan jaga anak dara yg kena kudis buta time tu. Jarak plak agak rapat. Pastu nak kena amik kimi kat skolah lagi. Hari ke 20 pantang saya dah drive.
ros_reeza ros_reeza July 13, 2014
Assalamualaikum kak INa.. Apa khabar?.. Ros dah terima hadiah dari kak Ina.. terima kasih yer :)
BLuRpL3 BLuRpL3 July 13, 2014
ya betul tu sis. Jgn risau, Allah tetap ada bersama kita dikala insan ynag kita perlukan tiada. Dia Maha Mendengar dan Maha Mengetahui juga Maha Perancang yang terbaik! :)

http://blurplediary.blogspot.dk/2014/07/in-out-ramadhan-2014-di-perantauan.html
nur anis nur anis July 14, 2014
betul tu kak..tapi kadang-kadang kita terleka..semoga kita sentiasa berubah jadi yang lebih baik..
azizah :) azizah :) July 15, 2014
ya kak.. moga kita sama2 dapat berubah menjadi yg lebih baik
Nora Karim Nora Karim July 23, 2014
Allahuakbar... mengalir air mata juga baca entri ni... betul la ina... bab aurat tu mmg xdinafikan selalu terlupa... tapi insyaAllah, Allah akan bantu kita bila kita bersedia utk berubah... akak pun sejak berhenti kerja ni dah byk baca magazine islamik... so akak cuba ubah perlahan2... moga kita istiqamah... insyaAllah ..