Bisikan seorang anak

Cerita yang boleh memalukan diri sendiri ni... tapi takpa, sebagai pengajaran untuk saya supaya lepas ni jangan buat dah.. 2 hari lepas, selepas berbuka saya teruslah kemas tempat makan & cuci pinggan semua tu kan.. Dah siap saya masuklah bilik nak solat... Time tu Alisha tengah baring atas katil.. Saya sajalah sembang2 dengan Alisha bagitahu saya nak solat... tapinya saya tak solat terus tau... saya pergi duduk pulak atas katil...

Saya duduk tu kononnya nak hilangkan penatla sekejap.. Dengan keadaan saya yang mengandung 8 bulan ni, saya jadi cepat rasa mengah.. tapi tu la, "suara2 jahat" dah mula main peranan... mulanya saya duduk je... lepas tu boleh plak saya baring... tapi bukan baring betoi2 tau, baring dalam keadaan duduk tu... kiranya kaki saya sentuh lantai tapi bahagian badan ni baring atas katil sambil mengiring...

Tengah saya baring tu, tiba2 Alisha datang berbisik di telinga saya cakap "Ibu, ibu kata nak solat tapi ibu tak solat pun lagi"... Allahuakbar... terus hilang rasa mengah saya tu bila dengar Alisha cakap camtu.. cepat2 saya pergi solat... Tak nak lah saya buat peel macam ni lagi depan anak.. memalukan saya.. Alhamdulillah jugak saya dikurniakan anak macam Alisha.. Alisha memang suka menegur.. Saya seorang ibu yang open... bagi saya tak salah pun anak menegur lebih2 lagi benda betul kan... biasalah, kita dah besar ni, kadang2 tu banyak "suara2 jahat" yang kedengaran... nasib baiklah ada "suara2 baik" macam Alisha ni yang datang menyedarkan... (",)


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."
Bisikan seorang anak

{ 27 comments.. read them below or add one }

azizah :) azizah :) July 03, 2014
Allahuakbar! bagusnyaa alisha ni kak.. dlm ms yg sama dia mengingatkan ibunya dari terleka kan..
nur anis nur anis July 03, 2014
alhamdulillah...lama tak bukak blog..akak dah nak masuk anak 3 ye..tahniah..:)
ewanthology ewanthology July 03, 2014
itulah pasal, bulan pose ni pun ada 'suara jahat' yg dtgnya dari hati kita.
Mrs Velentine Mrs Velentine July 03, 2014
bagus alisha dia dok ingatkan mama dia
Z@i Z@mR33 Z@i Z@mR33 July 03, 2014
bgus jugak klau ada yg nk tegur.tmbh2 time kita terralit sikit.sy slalu suami akan tegur.dok kalut wt keja rumah n kelebek anak suami msti tnya dh solat blm
lynn kamarul lynn kamarul July 03, 2014
alhamdulillah , bagus alisha ni.bsyukur ada anak yg menyejukkan hati ni
IntaNBerliaN IntaNBerliaN July 03, 2014
@ewanthology

a'aa betoi tu, suara jahat yg dtg dari hati kita...
zety zety July 03, 2014
:) suara anak2 syurga tuu..mmg slalu kene sound kt umah nih,heheeh
Nora Karim Nora Karim July 03, 2014
8 bln dah ina? Cepatnya masa berlalu... hehehe teguran anak2 kecil ni mmg boleh buat kita sentap... tp mmg bagus utk kita...
♥  Cmª shIemª ♥ ♥ Cmª shIemª ♥ July 03, 2014
salam k.ina..
hehe..alhamdulillah..
bagunya alisha ingatkan ibu dia..
Mimi Azirah Mimi Azirah July 03, 2014
Allahuakbar...bagus Alisha nih sedarkan ibu dia kan...
Ibu Lala Ibu Lala July 03, 2014
Pandainya alisha ni.
DYatie DYatie July 03, 2014
Alhamdulillah.. ♥
mama ka0ri mama ka0ri July 03, 2014
Allahuakbar...bagus ada suara2 baik ni...aleesya pon selalu jgk camtu...hihi..
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI July 03, 2014
alhamdulillah ada anak yg blh sdrkan ibunya..

baik alisha..
CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) July 03, 2014
Anak2 mamang prihatin IB..
Macam anak akak pagi tadi Nabil, masa azan subuh di TV dia pun baca maksud dibawah tu.. "Solat itu lebih baik dari tidur".. cepat dia cakap pada kakak dia suruh bangun..
Fiza Rahman Fiza Rahman July 03, 2014
Alhamdulillah...Bebudak memang cpt alert ina. MCm kimi gak. Kalau saya leka jer mula lah dia tanya 'ibu tak solat ker?'. Terus rasa malu plak ☺
Rizziela Rizziela July 03, 2014
alhamdullilah..anak mengigati kita ;D
tifaanvar tifaanvar July 03, 2014
alhamdulillah... Anggaplah Allah menghantar ank agar kita sedar dr bende melalaikan
Maria Firdz Maria Firdz July 03, 2014
Alhamdulillah... :-)
shahdiana shahdiana July 04, 2014
budak-budak memang cepat alert kan...tambah lagi kalo bab kita berjanji sesuatu dengan diorang...
lynndamya lynndamya July 04, 2014
Salam, haha so cute lah! Benda baik, kalau anak tegur, parent harus open mindd utk terima..sbb ade certain parent yg terus anggap anak dia melawan cakap or derhaka terus sbb tegur salah diorang..wuu~ bahaya~ Alhamdulillah kak didik anak2 akak dgn baik..hehe :D
Sya Mimie Sya Mimie July 06, 2014
Peringatan dari seorang ank.. :)
Myra Jay Myra Jay July 08, 2014
Alhamdulillah Alisha anak yang baik.... :)

Ingatkan Ibunya yang 'terleka' kejap..
Puan Kutu Puan Kutu July 09, 2014
bulan posa setan semua kena ikat.suara2 jahat tu sebenarnya dlm diri kita kan..luckily ada anak solehah..:)
Eca Dwinky Asha Eca Dwinky Asha July 18, 2014
nak ajak alisha duduk temankan aunty la...aunty ne selalu leka :)

lama xkaco alisha kak~