Kelebihan menggunakan BENGKUNG LABUH ketika berpantang

Saya dari zaman anak dara lagi memang jenis yang jaga badan... Saya akan pastikan PEHA TAK BERLAGA, DAGU TAK BERLAPIK & PERUT TAK BUNCIT... 3 part ni memang saya titik beratkan... Saya bukan jenis yang berani nak try benda2 yang menguruskan badan ni.. lagi pun saya ni maybe dalam kategori yang agak kolot kot... Bab2 ni, saya lebih percaya pada yang FREE.. hihi... Free yang saya maksudkan tu macam amalkan petua ke tips ke senaman ke camtulah... kiranya takda yang nak jenis nak buat rawatan macam2 ni... Alhamdulillah jugak saya dapat family yang agak tegas dalam bab berpantang.. maksudnya, kalau time tungku, kene tungku.. kalau time bengkung kena bengkung...

Contoh bengkung yang saya guna or maksudkan... tapi dekat bahagian hujung bawah tu, saya ketat lagi.. sampai sentuh peha... jalan pun terkepit2 je la.. tapi gambar atas ni nampak macam longgar pulak bawah tu

Sekarang ni bengkung dah ada macam2 jenis dah... ada yang jenis sekadar "cover" bawah dada hingga ke pinggang @ rahim kita tu je... tu pun bukan jenis ikat tapi jenis "lekat" macam stail kasut sekolah tu haaa... Macam saya, saya lebih suka kepada BENGKUNG YANG LABUH DARI PARAS BAWAH BREAST HINGGA KE BAWAH VONTOT... Bagi saya, untuk kembalikan bentuk badan kita & vontot kita yang mengembang ketika mengandung tu adalah dengan berbengkung... nanti kalau pakai bengkung yang sekadar "cover" hingga ke pinggang @ rahim kita je, part tu je yang back to normal.. tapi part vontot tetap jugak mengembang... saya tak nak jadi camtu sebab saya kan nak anak ramai.. so, kalau setiap kali beranak, setiap kali saya biarkan vontot saya mengembang, bayangkan nanti saya dah beranak 6 7 orang, besar mana plak vontot saya tu kan... tu yang kena jaga dari anak pertama lagi... tak nak nanti bila saya dah tua.. nak buat kerja, mulalah rasa "berat vontot" nak bangun ke sana sini...

Dengan takdir Tuhan jugak, saya dapat pulak suami yang memang tak nak isteri dia gemuk.. so, macam satu kelebihan untuk saya la kan... kira macam motivasi jugak la untuk saya jaga bentuk badan.. Suami saya gemuk takpa, janji saya tak.. kita ni bukannya ada kouta berbanding lelaki... (^_^).. Ohya, bengkung yang saya ceritakan ni, apa yang saya guna tau... saya ni bersalin normal.. kalau yang bersalin secara pembedahan tu saya tak pastilah camne tau... Saya just share mengenai diri sendiri je tau...

Haa baru ingat, saya ada share cara yang saya lakukan dalam penjagaan  PEHA BERLAGA, DAGU BERLAPIS & PERUT BUNCIT... U all boleh KLIK SINI.. Cara ni saya lakukan time saya belum kawen dulu tau... saya pernah mengalami 3 masalah ni dulu... walaupun orang nampak saya kurus, tapi tak semestinya saya takda alami 3 masalah ni.. so, cara saya selesaikan masalah saya, seperti apa yang saya tulis di entry ini... Tapi lepas dah kawen & ada anak, saya dah tak buat semua tu.. bukan pe, sebab time berpantang saya betoi2 berpantang... kalau 40 hari berpantang, 40 hari tu jugaklah saya pakai bengkung... saya hanya bukak time nak mandi je... wahhhh nampak tak tegar tak tegarnya saya berbengkung... ahhahha... 

Masa anak pertama, saya tak tahu kebaikan berbengkung ni... Dah arwah opah saya & parent saya suruh... saya buat je la... Lagipun arwah opah saya tu tegas sikit bab berpantang ni... Tapi after habis pantang, bila saya tengok badan saya cepat je kembali kepada bentuk asal, barulah saya tahu kebaikan berbengkung... selama ni, duk dengar orang cakap je, bila dah alami sendiri, barulah rasa teruja & seterusnya kenalah kongsi dengan u all.. biar kita sama2 cantik... sama2 jaga badan untuk tatapan suami tersayang... gitu kekdahnya... hihi.. Lagipun, berbengkung ni FREE je... tak payah keluar duit pun... just kita je kene disiplin kan diri... Kalau u all malas nak disiplinkan diri dengan berbengkung... nah baca entry MOTIVASI KETIKA BERPANTANG ni saya saya dah share dulu.. 

Lastly nak cakap jugak, apa yang saya tulis pasal bengkung labuh sampai bawah vontot ni hanyalah pendapat saya je tau... Terpulang dekat diri masing2 nak guna bengkung macamana.. Terpulang jugak dekat diri masing2 samada nak berbengkung or tak... Risau gak saya kang kene marah.. hihii sebab pendapat kita berlainan.. macam saya, kan saya dah tulis yang saya ni jenis kolot.. lebih suka ikut petua orang dulu2... (^_^)

Eh jap2.. ada petua lagi satu nak kongsi.. kalau nak cepat kempiskan perut, TIME BERBENGKUNG TU, U ALL LETAK KAPUR MASAK + LIMAU NIPIS ATAS PERUT LEPAS TU BARU BALUT & IKAT BENGKUNG KETAT2...


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

{ 22 comments.. read them below or add one }

PetakBunga PetakBunga May 15, 2014
sush guna bekung ni kena mintk org tolong pakai.
kalau ada org boleh tolong senag lah.
- AZIE - - AZIE - May 15, 2014
pengalaman sy juga yg bersalin normal..memg bengkung ni byk sgt kelebihan..bagus kalo kita amalkan. Tp kalo bengkung mcm yg ina tunjuk tue sy xberapa gemar..sbb bgi sy xckup kejap dan ketat...sy lebih suka bengkung lilit tu..lilit dr bwh breast smpai paha..itu memg best sbb perut kita kejap..pnjg barut lilit tu lbh kurg 3-4meter kot..tp kalo nak buang air kecik..jenuh hihihihi...
Fiza Rahman Fiza Rahman May 15, 2014
Memang pakai bengkung ni masa dalam pantang.
IntaNBerliaN IntaNBerliaN May 15, 2014
@- AZIE -

oo azie maksudkan bengkung panjang yang kita nak kene lilit or pusing2 badan tu ek.. saya tau.. hihii

saya pun ada gak bengkung tu... ada 2 jenis, satu yg azie cakap, satu yg mcm dlm gambar ats ni... tapi biasa saya guna yg gambar atas ni.. cuma bila saya dah basuh yg ni, saya gunalah yg azie cakap tu... kira macam gilir2 la...

tp yg azie cakap ni susah sikit time nk buang air kan, sebab bila dah bukak, semuanya nak "terbukak" jugak.. so, saya terpaksa lilit lagi sekali.. eh, ke saya yang tak reti.. hihi

berbanding dengahn yg bertali ni, saya just bukak yg bahagian bawah je pastu saya ikat semula bila dah siap buang air... tapi ikat ketat2 la... jln pun terkepit2 mengalahkan org jepun.. hihi
mila mila May 15, 2014
sy pn msa pantang pakai bengkung pnjg tu tp kadang2 je guna.time kne bebel pakai.hahaha....tu skrg perut buncit walaupon berat dh trn huhu
IntaNBerliaN IntaNBerliaN May 15, 2014
@PetakBunga

a'aa maybe la kot... tapi saya buat sendiri je bila takda org menolong.. janji dpt pakai bengkung... (^_^)
syawalsimpsons syawalsimpsons May 15, 2014
mmg bagus petua ina...boleh la sue try bila bersalin nanti kan
IntaNBerliaN IntaNBerliaN May 15, 2014
@Mama Safiy Arfan

saya dulu pun kan, pernah jugak nak ngelat tau... tp lps tu abah saya bebel2.. hihi tak jadi ngelat... tp bila dah tau kebaikan dia, tak payah org suruh pun saya nak pakai.. heheh
Unknown Unknown May 15, 2014
jijah pon ada beli bengkung lilit cam atas tu tapi nak buat cmner di takdirkan bersalin operate maka beli bengkung yg zapp terus... huuu
Anak Perak Anak Perak May 15, 2014
memang pun kalau berbengkung lebih best guna yang panjang, leh lilit smpai bwh dada.kdg2 rs nk lilit smpai kpala.hahaha.best sgt nmpaknya.hehe

ms awal2 mmg payah nk guna bgkung lilit tu, fussy! tp bila hari2 pkai, last2 TERpandai sdri plak nk lilit sdri..

seronok sbb bdn rs ringan n dalam masa yg skejap, in sha allah bntuk bdn kembali ke bntuk asal @ x la kembang membayak je kan punggung tu...:-D
ayunidati ayunidati May 16, 2014
Betul tu.. bila pakai bengkung badan lagi kecik slim dari sebelumengandung... kelebihan beeganda...
aziazib aziazib May 16, 2014
sy xstrike sangat berpantang. tapi memang pakailah. rasanya mak mertua letak mcm kunyit ngan apa tah untuk sapu kat perut. kena tanya kat mil ni.

dua2 anak mmg pakai bengkung gini. pakai yang hat turun temurun nyer. tuk kali ketiga ni ingat nak jahit sendiri sebab memang tak pernah beli. nak jahit yang cam gini ngan yang soletape buat spare. insyaallah.
ecah khalili ecah khalili May 16, 2014
thanks untuk info..bengkung yg MIL bagi betul2 ttup perut jer..yg kakak ecah bagi smpai peha..so skrang dah tao la nak pakai mana satu..
Mimie Mimie May 16, 2014
Pakai bengkung labuh nih memg bdn best ringan...
tifaanvar tifaanvar May 19, 2014
saya pakai masa pntang mcm ni punya jugaklah
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ May 19, 2014
salam k.ina..
yep..cma time pantang dua2 anak mmg guna bengkung yg jenis panjang sampai ke peha ni.. sapu kapur dgn limau pun buat jgk.. bt jgk.. petua mk bagi...
nurmisnan nurmisnan December 24, 2014
memang bags menggunakan bengkukng labuh
kerana lebih rasa selesa dan sedap dibadan.. Baru nama bengkung. Kalau takat pakai bengkung kat perut.. bukan bengkung namanya..

Nice sharing here
QayQay QayQay February 14, 2015
Salam. Boleh tahu kat mana saya nak dapatkan bengkung labuh sampai peha ni?
IntaNBerliaN IntaNBerliaN March 02, 2015
@QayQay

W'salam... awak maybe blh pergi tgk dekat kedai2 jamu yg jual alatan ibu berpantang...

mcm saya ni, abah yang belikan... tp bkn dekat kedai jamu.. mcm orang tu jahit sendiri & jual dekat pasar pagi.. kiranya dia jual byk2 sekali dgn bgkung baby & segala bagai...
Ustazah Thurayya Ustazah Thurayya December 18, 2015
kalau perut dh kempis sblm hbis pantang..kene pakai jgk ke.bkn ape..sbb terlondeh2 rsenye wlupun dh ikat ketat²
AnonymousAnonymous May 17, 2016
bengkung yg dlm pic tu nama apa ya